یکی از هنرمندان مازندران درخصوص وضعیت صنایع دستی می گوید: صنایع دستی ما در موزه‌های مختلف جهانی قابل مشاهده است، اما در کشور خود غریب واقع شده‌ایم و نبود بازار دائمی فروش محصولات صنایع دستی موجب درجا زدن‌مان شده‌ است.

شرق مازندران : صنایع دستی صنعتی کهن و هنر نیاکان و گذشتگان‌ است که نسل به نسل به ما رسیده و بیانگر هنر و ذوق مردم هر کشوری است و با هنر صنایع دستی می‌توان گوشه‌‎هایی از هویت تاریخی و فرهنگی هر کشور را بیان کرد.

بسیاری از کارشناسان، مجموعه تولیدکنندگان صنایع دستی را سفیران فرهنگی یک قوم و ملت می‌دانند که فرهنگ، هنر و صنایع ملل مختلف و گذشتگان را به آیندگان ‌منتقل می‌کنند و لذا توجه به صنایع دستی و فراهم کردن شرایط پویایی و سودآوری هنرهای مختلف آن از نیازهای مهمی است که در مازندران به عنوان مهد صنایع دستی کشور مهجور مانده است و از نظر برخی از هنرمندان عدم توجه مسئولان به صنایع دستی موجب خاک خوردن این صنایع ارزشمند در پستوی خانه‌ها شده است.

آثار به‌ دست‌ آمده از غارهای مختلف مازندران قدمتی بیش از ۱۰۰ هزار ساله برای این استان‌ متصور است و  قدیمی‌ترین صنایع دستی نیاکان ما را در این استان مطرح می‌کند.

خرید محصولات صنایع دستی از تولیدکنندگان در حد حرف و وعده

نجفی یکی از تولیدکنندگان صنایع دستی در مازندران در گفت وگو با خبرنگار ایلنا گفت: سالیان سال وعده خرید محصولات صنایع دستی از تولیدکنندگان  داده شد، اما دریغ از عمل، وعده‌های مسئولان تنها در همان هفته گردشگری و صنایع دستی خلاصه می‌شود و دوباره ما می مانیم و محصولاتی که بر روی دست مانده و در پستوی خانه‌ها خاک می‌خورند.

وی ادامه داد: ما در صنایع دستی به خود باوری رسیده‌ایم، اما مسئولان باورمان نکرده‌اند و بدون توجه به نیازمندی‌های‌مان فقط به ما وعده‌هایی می‌دهند که هرگز به آنها عمل نمی‌کنند.

 بازارچه دائمی فروش صنایع دستی نیاز مهم هنرمندان 

قاسمی یکی دیگر از هنرمندان مازندرانی هم با بیان اینکه هنر سرمایه ما است و به آن عشق می‌ورزیم، به خبرنگار ایلنا گفت: هنرمندان مازندرانی در شرایط سخت نبود مواد اولیه، عدم‌ بازار فروش و مشکلات مختلف مشغول تولید هستند، اما مسئولان هیچ حمایتی از ما نمی‌کنند.

وی افزود: کار هنر دستی بسیار سخت است و انتظار داریم مسئولان از این هنر استقبال و حمایت کنند و در بخش خرید هدایا، مسئولان می‌توانند کمک‌کار خوبی برای ما باشند، چرا که صنایع دستی هنر بومی با قدمتی فراوان از دستان مردان و زنان این مرز و بوم است و باید حمایت شود.

نجفی خاطرنشان کرد: صنایع دستی ما در موزه‌های مختلف جهانی قابل مشاهده است، اما ما در کشور خود غریب واقع شده‌ایم و نبود بازار دائمی فروش محصولات صنایع دستی موجب درجا زدن‌مان شده‌ است.

رئیس صنف صنایع دستی شرق مازندران هم با بیان اینکه صنایع دستی مظلوم واقع شده و مشکلات این خانواده بزرگ دیده نمی‌شود، اظهار کرد:  به سمت شهر جهانی در صنایع دستی حرکت کردیم اما از بسیاری معضلات رنج می‌بریم.

میترا درویشی افزود: مواد اولیه نیاز مهم در صنایع دستی است که دچار مشکل هستند.

به گفته درویشی، نداشتن بازارچه و نمایشگاه دائمی مشکل همیشگی  ما است که با توجه به شهر ملی گلیج شدن باید در این بخش فعال شد.

رئیس صنف صنایع دستی شرق مازندران با بیان اینکه خانه صنایع دستی و گلیج بهشهر خواسته مهم تولیدکنندگان صنایع دستی است، افزود: امیدواریم با کمک همه مسئولان موفق عمل شده و در بخش آموزش و توسعه گردشگری تلاش شود.

به گزارش ایلنا، وی یادآور شد: ایجاد بستر صادرات و آورده دلاری نیاز مهم تولیدکنندگان صنایع دستی است و با توجه به وجود بندرامیرآباد و بازرگانان خارجی می‌توان با صادرات صنایع دستی به کشورهای  همجوار آورده اقتصادی  داشته باشیم.