ساداتی گفت : سیستم حج و زیارت در دفاتر زیارتی نقل و انتقالات فیش حج را انجام می دهد و اگر بدون مجوز سازمان کسی نقل انتقالات انجام دهد،غیرمجاز تلقی می شود

به گزارش شرق پرس سید حبیب الله ساداتی مدیرکل حج و زیارت مازندران در گفتگو با ایسنا، با اشاره به ضرورت وجود سازمان حج و عتبات عالیات به جهت دعوت مردم به حج و پیگیری امورات حجاج، خاطرنشان کرد: در حج تمتع امسال ۳ هزار و ۳۵۰ زائر در قالب ۲۴ کاروان اعزام شدند.

 

مشرف شدن ۵۰ هزار زائر مازندرانی به کربلا در اربعین حسینی

 

وی با اشاره به اینکه در حال حاضر حج عمره تعطیل است، افزود: ۴۳ هزار نفردر اربعین سال گذشته به کربلا مشرف شدند که این آمار امسال به ۵۰ هزار نفر رسیده است.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران با اشاره به اینکه استقرار کنسولگری موقت عراق در ساری موجب سهولت اعزام زائرین شده است، گفت: افرادی که در سامانه برای اربعین ثبت نام کردند ، تحت پوشش بیمه و درمان قرار می‌گیرند.

ساداتی با اشاره به اینکه عده ای با عدم ورود به سامانه ویزای جعلی دریافت کرده اند که مشکلاتی نیز برایشان به وجود آمده است، تصریح کرد: در این راستا زائرین باید توجه کنند که در سامانه سماح ثبت نام کنند تا سلامت و ایمنی آن ها در رفت و برگشت به کربلا تامین شود.

وی خاطرنشان کرد: زمانی حج و زیارت فردی را تحت پوشش بیمه قرار می دهد که در سفر زیارتی باشد؛ اگر فردی در شهرهایی غیر ازموارد اعلام شده حضور یابد شامل بیمه نخواهد شد.

 

۷۵ هزار مازندرانی پیش ثبت نام حج را انجام داده اند

 

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران در ادامه اظهار کرد:در مازندران ۷۵ هزار نفر پیش ثیت نام حج تمتع را انجام داده اند، این ثبت‌نام ها سالانه انجام و هزینه‌های آن از قبل واریز می شود که بهتر است با توجه به افزایش نرخ ثبت نام ها این روند به روز شود.

 

خرید و فروش فیش حج در بازار آزاد غیرمجاز است

 

ساداتی در پاسخ به رسمی بودن خرید و فروش حج نیز گفت: سیستم حج و زیارت تحت نرم‌افزاری در دفاتر زیارتی در سطح کشور نقل و انتقالات را انجام می دهد و اگر بدون مجوز سازمان کسی نقل انتقالات انجام دهد،غیرمجاز تلقی می شود.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران تصریح کرد: برخی افراد سودجو از عدم اطلاعزائران استفاده کرده و با نرخ های غیرمتعارف اقدام به خرید و فروش می‌کنند، اگر در بازار آزاد نقل و انتقال انجام شود مسئولیتی به عهده سازمان حج و زیارت نیست.

 

لزوم آموزش زائران

 

ساداتی با بیان اینکه در بحث آموزش زائران و حجاج باید ریشه ای کار کنیم، خاطرنشان کرد: در مقوله حج، مسائل مربوط به آموزش و فرهنگ سازی مهم است باید سعی کنیم به لحاظ سطح سواد، سن و جنسیت جداسازی انجام داده تا آموزش بهتری به زائرین ارائه شود.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران همچنین گفت: حضور دانشجویان و اساتید دانشگاه ها در هر کاروانمی‌تواند به سطح کیفی و اطلاعات زائران و حجاج کمک کند.

وی با تاکید بر اینکه حجاج باید در فرهنگ‌سازی جامعه نقش مستقیمی داشته باشند، تصریح کرد: از اقدامات یک کاروان در بخش های اجرایی ثبت نام کلاس های آموزشی و بحث احکام است.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران در ادامه با اشاره به اینکه اجاره ساختمان‌ها و حمل و نقل زائران مربوط به قوانین کشوری است و افراد به صورت شخصی و انفرادی نمی‌توانند با کشورهای زیارتیقرارداد منعقد کنند، یادآور شد: سالانه آسیب شناسی از نحوه خدمات به زائران انجام می شود که تاکنون رضایت عمومی مردم از سازمان حج و زیارت محقق شده است.

 

  طرح تجمیع کارگزاران حج زیارت در کشور اجرایی می شود

 

وی همچنین از طرح تجمیع کارگزاران حج زیارت در کشور خبر داد و گفت: ورود کارگزاری در هر شهرستان برای ثبت نام حجاج می‌تواند به سهولت خدمات و ایمنی حجاج در دریافت و انتقال اطلاعات، ثبت نام و دریافت خدمات کمک کننده باشد.

مدیرکل حج و زیارت استان مازندران ادامه داد:بنا به درخواست خود کارگزاران این طرح انجام می‌شود، چرا که در حال حاضر ۲۵۰ کارگزاری در استان داریم که برخی کارگزاری‌ها فاقد مجوز هستند.