نوروز امسال به همان اندازه که تعداد مسافران بیشتری به مازندران می آیند پیش بینی الزامات برای میزبانی شایسته تر در این استان از نکات موردتوجه برای مسوولان می باشد ...

شرق مازندران : مازندران به‌دلیل برخورداری از جنگل، دریا و بیش از سه هزار آثار تاریخی همواره در تمام فصول سال میزبان مسافران زیادی از اقصی نقاط کشور است. با توجه به چنین شرایطی، فراهم کردن بسترهای لازم برای یک میزبانی شایسته از این مسافران همواره جزو تاکیدات و اولویت های مسوولان بوده است.

محدودیت ها و قرنطینه های سه ساله کرونایی باعث شد تا افراد آنچنان میلی برای سفر در آنها وجود نداشته باشد و این امر بر میزان سفرها و تعداد مسافران تاثیر گذاشت و در این مدت روند کاهشی دراین زمینه را شاهد بودیم.

اما به نظر می رسد نوروز ۱۴۰۲، نوروز متفاوت تر نسبت به سالهای اخیر باشد و با کمرنگ شدن محدودیت کرونایی حجم پرشمارتری مسافر به مازندران سفر کنند که این موضوع بارها از سوی مسوولان امر در حوزه گردشگری نیز گوشزد شده است.

بنا به اعلام اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران، نوروز ۱۴۰۱ تعداد مسافرانی که در این استان اقامت داشتند حدود ۱۵ میلیون نفر اقامت در شب بود.

به همان اندازه که تعداد مسافران بیشتری به مازندران می آیند پیش بینی الزامات برای میزبانی شایسته تر در این استان از نکات موردتوجه برای مسوولان می باشد تا سفر نوروزی خاطره انگیز را برای مسافران رقم زده شود.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران پیش از این از برنامه ریزی برای ارتقای کمی و کیفی تاسیسات گردشگری استان خبر داده بود و تشدید نظارت ها بر فعالیت تاسیسات گردشگری و ارزیابی خدمات کیفی بخش مهمی از اقدامات در این زمینه است.

در همین راستا ضوابط و قواعد قانونی بمنظور ارتقابخشی خدمات ارائه شده در تاسیسات گردشگری وجود دارد.

هیات وزیران در جلسه ۴ /۶ /۱۳۹۴ به پیشنهاد شماره ۲۱۴۰۲ /۹۳۲ مورخ ۲۴/۹/۱۳۹۳ سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری وقت و به استناد اصل یکصد و سی و هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران آیین نامه ایجاد، اصلاح، تکمیل، درجه بندی و نرخ گذاری تاسیسات گردشگری و نظارت بر آنها را تصویب کرد.

موضوع مورد بحث در خصوص نرخ گذاری هتل ها براساس کیفیت خدمات در ماده ۱۱این آیین نامه آمده است که درجه ‌بندی، سلب و تغییر درجه، تعطیلی موقت و یا لغو پروانه بهره ‌برداری تاسیسات گردشگری بر عهده کمیسیون درجه ‌بندی است که با عضویت مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و یا معاون گردشگری استان، نماینده تشکل صنفی گردشگری و نماینده اداره کل نظارت و ارزیابی خدمات گردشگری سازمان در استان‌ ها تشکیل می شود. کمیسیون یاد شده موظف است بر طبق استانداردهای کیفیت خدمات گردشگری مصوب، ضوابط و دستورالعمل‌ های ابلاغ شده سازمان، تاسیسات گردشگری را در چارچوب این آیین‌ نامه درجه ‌بندی، سلب و تغییر درجه دهد. سازمان می ‌تواند از شرکت‌ های صاحب صلاحیت به عنوان عوامل تطبیق استانداردهای کیفیت خدمات گردشگری استفاده نماید.

در حوزه گردشگری ۶ هزار تاسیسات در مازندران وجود دارد که در ۲۷ زیرشاخه از جمله هتل، متل، بومگردی، مجتمع تفریحی توریستی، دهکده های گردشگری و واحدهای پذیرایی فعالیت می کنند.

جدی شدن خدمات کیفی گردشگری مازندران در نوروز ۱۴۰۲

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران به خبرنگار ایرنا گفت: نرخ گذاری تاسیسات گردشگری براساس کیفیت خدمات ارائه شده به افراد یکی از ملاک های ارزیابی این مجموعه ها به شمار می رود.

صادق برزگر افزود: اینکه هتلی این نرخ گذاری بر روی آن اعمال شود اما در مراحل فعالیت کارکرد و خدمات آن به گونه ای شود تا باعث کاهش خدمات شود برای مسوولان حوزه گردشگری قابل توجیه نیست.

وی با تاکید بر اینکه باید نرخ‌گذاری تاسیسات گردشگری متناسب با ارائه خدمات به مسافران باشد، ادامه داد : در همین زمینه نوروزی ۱۴۰۲ تمام تلاش نظارتی این اداره کل صرف در نظر گرفتن کیفیت خدمات به مسافران می شود تا کم و کاستی در ازای خدمات به مسافران شاهد نباشیم.

مدیر کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی مازندران با بیان اینکه تسهیل مجوزها، نوسازی، تجهیز، خدمات‌دهی و افزایش قیمت‌ها از دغدغه‌های اداره‌کل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی مازندران برای مسافران است، افزود: استان به لحاظ اقامت مسافران در صدر قرار دارد و باید نحوه خدمات دهی و اسکان در اولویت برنامه‌های تاسیسات گردشگری باشد تا کارنامه مطلوبی در خدمات‌دهی به مسافران داشته باشیم اگرچه مهمانان و مسافران به مازندران استحقاق خدمت‌رسانی بهتر را دارند.

پای کار آمدن ۳۲ بازرس برای نظارت خدمات تاسیسات گردشگری مازندران

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران با اشاره به اینکه براساس دستورالعمل وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نرخ گذاری واحدهای اقامتی و پذیرایی در استان انجام شد، گفت: براساس میزان هزینه های تامین مواد اولیه، هزینه سربار و درصد سود نرخ گذاری انجام شده است.

مهران حسنی افزود: تعرفه های جدید خدمات تاکنون به ۷۰ درصد واحدهای پذیرایی و اقامتی مازندران ابلاغ شده است و آنها موظفند ضمن اعمال نرخ های اعلام شده کیفیت خدمات را نیز مدنظر قرار دهند.

وی ادامه داد: با توجه به در پیش بودن تعطیلات نوروزی و پیش بینی حجم بالای حضور مسافران در مازندران ارائه خدمات با کیفیت از سوی تاسیسات گردشگری به مسافران همواره مورد تاکید و توجه قرار دارد.

معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران گفت: اعمال نرخ های تعیین شده بدون توجه کیفیت خدمات از جمله مواردی است که جزو خط قرمزهای این اداره کل به شمار می رود و هرگونه کوتاهی در این زمینه قابل اغماض نخواهد بود.

وی گفت: در این خصوص اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری مازندران که مسئولیت اصلی ستاد اجرایی خدمات سفر نوروزی را برعهده دارد با استفاده از ظرفیت کارشناسان حوزه گردشگری نظارت بر تاسیسات ارائه دهنده خدمات ورود پیدا کرده است.

حسنی افزود: به همین منظور ۳۲ کارشناس که متخصص حوزه گردشگری هستند برای این امر وارد عمل شدند و طبق برنامه ریزی های صورت گرفته از اول بهمن ماه نظارت های خود را آغاز کردند.

وی ادامه داد: بازرسی و ارزیابی نحوه و کیفیت خدمات در تاسیسات گردشگری از سوی این کارشناسان بازرس مورد بررسی قرار می گیرد تا خللی در ارائه خدمات با کیفیت به مسافران نوروزی در استان بوجود نیاید.

این مسول حوزه گردشگری مازندران با تاکید بر اینکه بخش عمده نظارت این افراد معطوف به ایام نوروزی است، افزود: براساس برنامه ریزی های صورت گرفته این افراد در طول سال آینده روند بازرسی ها را ادامه خواهند داد بدین نحو تاسیسات گردشگری استان همواره مورد رصد می باشند.

وی تذکر، اخطار کتبی و تعطیلی را از مراحل برخوردهای قانونی اعلام کرد که در انتظار متخلفان و کم کاران در ارائه خدمات با کیفیت به مسافران است.