با توجه به اینکه جهاد تبیین ، فریضه ای مرتبط با تکلیف انقلابی و اعتقادی است، تخصیص ردیف بودجه هنگفت چه معنایی دارد ؟

شرق پرس : با صدور فرمان عمومی جهاد تبیین از سوی رهبر حکیم انقلاب، برخی از نهادها این فرصت را برای مجموعه های خود مغتنم شمرده و در پی جذب بودجه های میلیونی و میلیاردی برای پیشبرد این فرمان برآمدند.

مسئله ای که یکی از آسیب های جدی فعالیت های انقلابی و جهادی بوده است. در واقع، مادی شدن امور فرهنگی و جهادی یکی از بزرگترین آسیب هایی است که در سالیان اخیر برخی تشکل ها و مجموعه ها گرفتار آن شدند و اگر این روند تداوم داشته باشد دیگر عناوین جهادی و انقلابی رنگ و بوی واقعی خود را از دست خواهند داد و انگیزه نیروهای مشتاق نیز تحت شعاع قرار خواهد گرفت.

بر همین مبناست که رهبرمعظم انقلاب در روزهای اخیر در دیدار با اعضای مجلس خبرگان رهبری جمله ای فرمودند که لازم است توجه ویژه، فوری و عملی بدان شود.

ایشان در این دیدار نسبت به بودجه سنگین به فریضه جهاد تبیین واکنش نشان دادند و فرمودند: «تخصیص بودجه سنگین برای جهاد تبیین کار غلطی است. در جهاد تبیین باید راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها جدا شود. بایستی در جهاد تبیین راه پیشرفت و تعالی مادی ملت از بیراهه‌ها و کج‌راهه‌ها جدا بشود. بدانیم که اگرجهاد تبیین به درستی صورت نگیرد، دنیامداران حتی دین را هم وسیله‌ی هوسرانی و شهوترانی خودشان قرار خواهند داد. طبیعت این کار یک طبیعت غلطی است که یک بودجه‌ی سنگینی را به‌عنوان جهاد تبیین بگذارند.

آنچه رهبر انقلاب فرمودند بدان معناست که برای فریضه ای همچون جهاد تبیین که فوری و قطعی است، باید به مفهوم جهاد، نگاه و رویکردی معنوی و اعتقادی داشت‌. جهاد مفهومی است که فراتر از امور مادی و دنیوی تعریف می شود و به معنای بذل جان و مال در راه خدا در مواجهه به دشمنان است و بر همه واجب است هر چه در توان دارند در این راه انجام وظیفه نمایند.

لذا، با توجه به اینکه جهاد تبیین فریضه ای فی سبیل الله و مرتبط با تکلیف انقلابی، اعتقادی و شرعی هر فرد ایرانی مسلمان است، تخصیص ردیف بودجه هنگفت چه معنایی جز به انحراف کشاندن و مادی شدن این فرمان تاریخی رهبر معظم انقلاب دارد؟

در حالی که طبق فرمایش رهبر معظم انقلاب، در جهاد تبیین باید با عقلانیت به شبهات و جنگ شناختی دشمن پاسخ داد و مردم را نسبت به گذشته انقلاب آگاه و نسبت به آینده امیدوار کرد، تخصیص بودجه سنگین برای فریضه ای که کارکردش مقابله با تبلیغات دروغ و تحریف شده دشمن است، به شبهات نمی افزاید؟

در نهایت باید به بودجه بگیران مدعی فرهنگ گفت: آنچه رهبر معظم انقلاب تحت عنوان جهاد تبیین فرموده اند، به جهاد در راه انقلاب و اسلام اطلاق دارد و در این مسیر، بر هر ایرانی مسلمان واجب است از جان و مال و آبروی خود برای پیشبرد این فرمان و جهاد عمومی مایه بگذارد.

هنر ما به عنوان کسانی که مدعی انقلابی بودن هستیم این است که با تمام امکانات و ظرفیت های مادی، اقدامات معنوی و فرهنگی بزرگی انجام دهیم. این ارزش، هنر و اعتقاد ماست. مابقی تنها به شبهات می افزاید و در تقابل آشکار به جهاد تبیین است.

  • نویسنده : محمود نقدی پور