کارچاق کن های نوظهور با چهره های موجه و در عناوین مختلف برای تبدیل اراضی بکر جنگلی به مناطق تفریحی شخصی و بهره برداری های سودجویانه قارچ گونه برای جنگل های شمال صف کشیدند.

 

 

 

 

گروه های نوظهور قارچ گونه جنگل و عرصه های طبیعی مازندران را می بلعند که تلاش همه ارگان های نظارتی و امنیتی برای حفظ جنگل های هیرکانی شمال کشوری امری ضروری است.

 

 

به گزارش شرق پرس، کارچاق کن های نوظهور با چهره های موجه و در عناوین مختلف برای تبدیل اراضی بکر جنگلی به مناطق تفریحی شخصی و بهره برداری های سودجویانه قارچ گونه برای جنگل های شمال صف کشیدند.

 

 

خوشبختانه در مازندران با همکاری نهادهای انتظامی، قضایی، اطلاعاتی و بازرسی تا حد زیادی از سودجویی افراد با نفوذ که  در حوزه منابع طبیعی ساری ورود پیدا می کنند و می توانند براحتی بندهای قانونی را به نفع خود تغییر دهند، جلو گیری شده است.

 

 

عباس علی نوبخت، در حاشیه تور مطبوعاتی خبرنگاران استان از عرصه های جنگلی منطقه هزار جریب نکا با اشاره به رشد قارچ گونه گروه های سودجو با عناوین موجه تصریح کرد: در برابر همه افرادی که قصد سودجویی از منابع طبیعی را دشته باشند می ایستیم  و به علت تعهدی که به همه ایرانیان داریم و تعهد به خون شهیدان که در برابر تجاوز بیگانگان ایستادگی کردند در برابر این تجاوز هی داخلی ایستادگی می کنم.

 


وی افزود: دسته ای از متخلفینی که دستگیر می شوند افردی هستند که کم درآمد بوده  و دستشان به قدرتی بند نیست  و دسته دوم نیز کسانی هستند که گاهی اوقات منابع طبیعی بر آنها و گاه آنها بر منابع طبیعی پیروز می شوند و گروه دیگر افراد بسیار با نفوذی هستند که به واسطه متصل بودن به کانون های قدرت و سیاست عرصه های منابع طبیعی و جنگل های بکر را تصر ف می کنند  و قصد ویلاسازی دارند.

 

مدیر کل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری با اشاره به قدمت تاریخی و جهانی جنگل های هیرکانی شمال کشور، تاکید کرد: جنگل های شمال بزرگترین موزه تاریخی زنده بشری محسوب می شوند.

 

وی خاطرنشان کرد: امسال حجم برداشت چوب از جنگل در اداره کل منبع طبیعی ساری به ۳۸۰ هزار متر مکعب رسیده که این میزان معادل یک چهارم میزان استاندارد برداشت از جنگل است.

 

کمبود نیرو برای حفاظت از جنگل

نوبخت گفت: بیش از یک میلیون و ۱۸۱ هزار هکتار عرصه منابع طبیعی ساری بوده و برنامه احیا جنگل بر مبنای آنچه طبیعت حکم می کند از برنامه های منابع طبیعی برای جنگل کاری است.

مدیرکل منابع طبیعی مازندران منطقه ساری گفت: به دلیل کمبود نیرو در بسیاری ازعرصه های منابع طبیعی نمی توانیم با حضور گسترده برخورد قاطع با متجاوزان عرصه منابع طبیعی داشته باشیم.

وی با بیان اینکه ۶ نوع سوزنی برگ در جنگل های شمال وجود دارد و توسعه کشت درختان پهن برگ از سیاست های منابع طبیعی است، افزود: سالانه جنگل ها می توانند دو هزار و ۵۰۰ متر مکعب آب را در خود جای دهند که این میزان ذخیره آب با جاری شدن در رودها می تواندمورد استفاده قرار گیرد.

نوبخت از اجرای طرح  احیا جنگل در پنج هزار هکتار از عرصه های منابع طبیعی خبر داد  و بیان کرد: سالانه ۲ تا ۴ هزار هکتار جنگل کاری را در برنامه کاری قرار داده ایم و امسال هم ۲ هزار هکتار جنگل کاری کردیم.

وی افزود: ۲۶۶ معدن در حوزه منابع طبیعی ساری وجود دارد که از این میزان تنها ۱۲۲ معدن فعال نیست و توسعه فعالیت معادن می تواند شتغالزایی بسیاری داشته بشد.

وی تاکید کرد: باید اراضی که به افراد واگذار شده تا برای کارآفرینی و یا توسعه استان اقدامی انجام دهند و به هر صورت موفق نبودند بازپس گرفته شود و در اختیار افرادی که بتوانند کار را انجام دهند قرار گیرد.

نوبخت گفت: مخالف توسعه استان نیستیم و بسیاری از اقدامات جاده سازی در دل جنگل ها و توسعه برق رسانی در اراضی جنگلی به منظور توسعه استان انجام شده است.

تسنیم

 

/انتهای خبر