امسال شاید کرونا سبب شد کام مازندرانی‌ها در کنکور کمی تلخ شود، اما افت تحصیلی که آغاز شده می تواند در بلندمدت گریبان سیستم آموزشی را بگیرد

شرق پرس : در روزگاری که همه در تلاشند تا زندگی خوبی را برای خود و خانواده‌شان درست کنند انسان‌هایی وجود دارند که هنوز فکر می‌کنند با یک‌سال وقت گذاشتن و درس‌خواندن و تست زدن می‌توانند تمام آمال و آرزو‌های ممکن و غیرممکن خودشان و خانواده‌شان را به دست آورند، بخواهیم یا نخواهیم سیستم آموزشی ایران، جوانان ما را یازده سال در پیچ‌وتاب امتحاناتی قرار می‌دهد که حتی خدا هم برای مردم ایران این‌چنین امتحانات سختی را نمی‌گیرد.

مجموع این یازده‌سال اما قرار است در یک‌سال منتهی به کنکور ورق بخورد و حاصل این یک‌سال هم کلا در چهار ساعت نشستن بر صندلی یک‌نفره کنکور خلاصه می‌شود در سال‌های گذشته زمانی‌که نتایج کنکور سراسری اعمال می‌شد منتظر بودیم ببینیم کدام مازندرانی جزو رتبه‌های برتر کنکور قرار دارد اساساً برای مردم مازندران یک امر بدیهی بود که در بین ده نفر اول کنکور نماینده‌ای داشته باشند مثالش همین کنکور پارسال که علیرضا جلالیان از آمل توانست رتبه دوم رشته انسانی کسرا ملیحی از ساری نیز رتبه شش رشته ریاضی فیزیک را و محمد مهدی قلی زاده هم رتبه ۱۰ کنکور علوم تجربی را بدست آورند.

امسال نیز رتبه‌های کنکور اعلام شد و درنهایت ناباروی مازندران هیچ رتبه برتری در هیچ‌یک از شاخه‌های پنج‌گانه کنکور نداشت این خبر به‌اندازه کافی برای دست‌اندرکاران آموزش مازندران فاجعه‌بار است و شاید خودشان بگویند چگونه این اتفاق افتاده‌است

زمان اعلام نتایج کنکور در کشور ما واقعاً زمان جذابی است اصولاً کنکوری جماعت خوشش نمی‌آید کسی از رتبه کنکورش سوال کند فشار روانی کنکور برای شرکت‌کنندگان آن‌قدر بالا هست که با سوال پیچ کردن اقوام و نزدیکان بیشتر شود با همکارم تماس می‌گیرم تا شاید کار خوبی نباشد، اما از رتبه کنکور پسرش سؤال می‌کنم از همان پشت تلفن آهی می‌کشد که تمام آن‌چیزی که می‌خواهم را در از همین صدای غمگین به دست می‌آورم می‌گوید دلمان خوش بود که می‌نشیند پای درسش کلی پول مؤسسات آموزشی و کلاس کنکور دادیم که دست‌برقضا آن‌هم مثل مدارس مجازی شد گفتیم اشکال ندارد درهرصورت درسش برای ما اولویت دارد سرش همیشه توی گوشی بود وقتی هم از او پرسیدیم می‌گفت دارم درس می‌خوانم بین حرف‌هایش می‌پرم و می‌گویم الان اوضاع خانه چطور است می‌گوید از زمانی‌که نتایج اعلام‌شده است از اتاقش بیرون نیامده نمی‌دانم باید چه کار کنم پسرم می‌گوید امسال نشد سال بعد می‌خوانم برایم جای تعجب داشت دانش‌آموزی که همیشه باعث افتخار خانواده‌اش بود و شاگرد اول هر مدرسه‌ای می‌شد چرا به این روز افتاده‌است اصلا چرا امسال مازندرانی‌ها در کنکور سراسری کم‌فروغ ظاهر شدند؟

هرجای ایران که باشی افتخار رتبه برتر شدن در کنکور برای هر خانواده شیرین است امسال، اما هیچ خانواده‌ای از مازندران طعم این شیرین را نچشید.

از دکتر ولی قربانی مشاور تحصیلی آموزش‌وپرورش مازندران علل این اتفاق را جویا شدم می‌گوید: مازندران در سال‌های گذشته و به استان‌های موفق در زمینه آموزش بود و امسال با افت شدیدی در این زمینه مواجه شد.

او افزود: از دیدگاه روان‌شناسی مردم مازندران به‌لحاظ روانی کنترل بیرونی هستند مثلاً در بازه زمانی کنکور، مشاوران تحصیلی آموزشگاه‌های علمی و معلمان تاثیر بسزایی در رشد و انگیزه دادن دانش‌آموزان مازندرانی داشتند اما با شیوع ویروس کرونا و ازسرگیری آموزش‌های به‌صورت مجازی تقریباً تاثیر این عوامل بر دانش‌آموزان به صفر رسید.

مشاور تحصیلی آموزش‌وپرورش مازندران در گفتگو با باشگاه خبرنگاران جوان با بیان اینکه در استان‌های دیگر اولویت خانواده‌ها برای دروس کنکوری مدارس است و مدارس نقش بسزایی در هدایت تحصیلی دانش‌آموزان در زمان کنکور دارد گفت: در استان مازندران بیشتر این وظیفه را آموزشگاه‌های علمی در بیرون از مدارس برعهده می‌گرفتند.

دکتر قربانی افزود: خانواده‌ها با اعتمادی که به این آموزشگاه‌ها داشتند فرزندان خود را به آن‌جا فرستادند که با شیوع همه‌گیری کرونا آموزشگاه‌ها نیز مثل مدارس کلاس‌های خود را به‌صورت مجازی دنبال کردند و کنترل بیرونی که گزینه تاثیرگذاری بر دانش آموزان بود عملا بی تاثیر شد.

هر چند موفقیت دانش آموزان مازندرانی می‌تواند به کام سیستم آموزشی مازندران خوش آیند باشد، اما عدم موفقیت آن‌ها دردآور است برای رفع این ابهام و علت این مسئله به سراغ آقای دهقان معاون آموزش متوسطه آموزش و پرورش مازندران می‌روم.

می‌گوید: در حال جمع آوری اطلاعات داوطلبان هستیم و مازندران اگرچه دربین ۱۰ نفراول کنکور جایی ندارد، اما دانش آموزان مازندرانی رتبه‌های دورقمی خوبی کسب کرده اند.

دهقان در ارتباط با تاثیر فضای مجازی و آموزش‌های غیر حضوری مدارس در این ناکامی، گفت: در حال پیگیری و برگزاری جلسات با کارشناسان حوزه آموزش هستیم تا دلایل این اتفاق را بررسی و مشکلات را برطرف کنیم.

او در ادامه ابراز امیدواری کرد آموزش و پرورش استان با بررسی نواقص امسال، سال آینده همچون سال‌های گذشته بتواند دوباره به رتبه‌های تک رقمی دست پیدا کند.

هر چه هست امسال شاید کرونا، شاید کم رنگ شدن عامل کنترل بیرونی سبب شد کام مازندرانی‌ها با اعلام نتایج کنکور کمی تلخ شود، اما آنچه مهم است این است که در مرحله گذار بسیار سختی هستیم افت تحصیلی که آغاز شده است و پیش بینی می‌شود در بلندمدت بیشتر گریبان سیستم آموزشی را بگیرد.

محمد حسین رمدانی- باشگاه خبرنگاران