هیچ گردشگری نیست که با نام "اکبر جوجه" به یاد گلوگاه نیفتد و هیچ زائر امام رضایی نیست که "امام‌زاده قاسم" و " بی‌بی زینب" را نشناسد.

 

شهرستان گلوگاه دروازه ورودی و خروجی شرقی استان مازندران، با بقاع متبرکه‌ای که در مسیر زائران امام رضا(ع) دارد، مستعد گردشگری زیارتی و مذهبی است.

 

به گزارش شرق پرس، گلوگاه مازندران به دلیل قرار داشتن در مسیر سه استان مازندران، گلستان و سمنان، یکی از شهرستان‌های مهم استان مازندران است که باید گفت، اعتبارات اندک استانی به این گوشه از خاک طبرستان، بسیاری از فرصت‌های اقتصادی گلوگاه را ناشناخته گذاشته است.

وجود جنگل‌های بکر و زیبا در جنوب و مسیری که هر چه به سمنان نزدیک می‌شوی تفاوت محسوس آب و هوا و مناظر طبیعی، بویژه پس از گذر از “توسکا چشمه” و ارتفاعات “نیالا” با آن چشم‌انداز رویایی و خیال‌انگیز، کوه‌های رنگارنگ و گونه‌های گیاهی متفاوت، و آب و هوایی که در این مسیر، چهار فصل را یک‌جا با خود دارد، یکی از بی‌نظیرترین مواهب خدادادی است.

در شمال و تنها در فاصله پنج کیلومتری از مرکز شهرستان، به ساحل آرام گلوگاه می‌رسی جایی که هر چند امواج دریا به‌دلیل وجود جزیره بین‌المللی میانکاله همواره در جزر و مدی یکنواخت است، اما همین فضای آرام، بازدیدکنندگان زیادی را از اقصی نقاط کشور در تمام طول سال به سمت خود می‌کشد.

طول مسافت گلوگاه حدود ۲۰ کیلومتر است یعنی از “کلاک” تا نهر “ملو”، و در این جاده سراسری استراحت‌گاه‌ها و رستوران‌های زیادی قرار دارد.

هیچ گردشگری نیست که با نام “اکبر جوجه” به یاد گلوگاه نیفتد و هیچ زائر امام رضایی نیست که “امام‌زاده قاسم” و ” بی‌بی زینب” را نشناسد.

یکی از ویژگی‌های منحصر به فرد گلوگاه این است که امام‌زاده‌ها و بقاع متبرکه آن در مسیر اصلی قرار دارند و از همین‌رو گردشگران و زائران زیادی در طول سال، استراحت و زیارتی هر چند کوتاه از این اماکن مذهبی، دارند.

رئیس اداره اوقاف شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه طی گفت‌وگویی با فارس اظهار داشت: از ۵۲ امامزاده یا بقعه متبرکه‌ای که در این دو شهرستان قرار دارد، ۹ مورد آن مربوط به گلوگاه است اما همین تعداد اندک، مشتاقان خاصی دارد.

 

 

محمدباقر دینی تصریح کرد: امامزاده قاسم ریحان‌آباد گلوگاه واقع در جاده اصلی، یکی از زیارت‌گاه‌های مهم استان مازندران است چرا که در تمام سال، زائران زیادی که بیشتر عازم مشهد مقدس‌اند از این مکان، زیارت می‌کنند.

وی درباره وضعیت عمرانی این اماکن، بیان داشت: ۳۰ تا ۳۵ درصد بقاع متبرکه بهشهر و گلوگاه نیاز به بازسازی دارند که البته بدون همکاری مردم امکان‌پذیر نیست.

این مسئول، درآمد بقاع متبرکه بهشهر و گلوگاه، از ابتدای سال‌جاری تاکنون را حدود ۶۷۰ میلیون تومان و هزینه بقاع را حدود ۶۱۰ میلیون تومان اعلام کرد و گفت: طبق ابلاغ سازمان اوقاف و امور خیریه، ۴۰ درصد کمک‌های مردمی صرف عمران و ۶۰ درصد دیگر در دو بخش مدیریتی و فرهنگی همان بقعه، هزینه می‌شود.

رئیس اداره اوقاف شهرستان‌های بهشهر و گلوگاه در ادامه سخنان خود به “حرم سیده بی‌بی زینب” اشاره کرد و گفت: این مکان زیارتی واقع در ورودی روستای «خورشیدکلا» گلوگاه که از مسیر اصلی می‌گذرد؛ جایگاه خاصی در بین مسافران و گردشگران دارد.

در سال ۸۷ و زمانی که راه و ترابری وقت، پروژه راه‌سازی را در این مسیر داشت، قبر بی‌بی زینب درست بر سر راه پروژه قرار گرفت اما اتفاقات عجیبی که اکنون جای پرداختن به آن نیست، باعث شد تا قبر سیده بی‌بی زینب اکنون به یکی از زیارت‌گاه‌های مهم در طول مسافت استان مازندران تبدیل شود.

بیشتر رانندگان و مسافران همیشگی مسیر مازندران ـ گلستان ـ سمنان، اعتقاد خاصی به بی‌بی‌زینب دارند.

از دیگر بقاع متبرکه گلوگاه می‌توان به امامزاده سید محمد در”هشتیکه”، امامزاده هاشم در “تیرتاش” و امامزاده احمد در”لمراسک” اشاره کرد.

سرپرست دفتر نمایندگی میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گلوگاه، در اینباره گفت: این اماکن متبرکه علاوه بر جایگاه مذهبی، از ریشه تاریخی برخوردارند، به طوری‌که معماری امامزاده هاشم(ع) به عصر تیموری و امامزادگان احمد و قاسم(علیهم‌السلام) به دوره صفوی مربوط است.

حسین یوسفی درباره ساختار این مکان‌های مذهبی، اظهار داشت: در اماکن مذهبی که ثبت میراث هستند، اداره اوقاف باید مطابق با ساختار میراثی به بازسازی و مرمت آن بپردازد.

وی تصریح کرد: به‌عنوان مثال هر چند امامزاده احمد(ع) از سبک قدیمی خود بیرون آمده و اوقاف مطابق طراحی سازمانی‌اش اقدام به مرمت کرده اما در دو امامزاده دیگر که ثبت میراث هستند، نمی‌تواند تغییرات ساختاری خارج از حوزه میراث انجام دهد.

یوسفی در پایان، زیرساخت‌های گردشگری مذهبی شهرستان گلوگاه را به‌دلیل قرار داشتن در جاده سراسری و داشتن امکانات اولیه، مناسب دانست و گفت: اگر اعتبارات این بخش بیشتر شود، به‌طور طبیعی امکانات بهتری هم در اختیار گردشگران قرار می‌گیرد.

 

بقعه متبرکه امامزادگان منصور، ابراهیم و رحمان از نوادگان امام موسی کاظم(ع) در روستای سفیدچاه از توابع شهرستان بهشهر یکی از بقاع متبرکه‌ای است که در تمام طول سال زائران زیادی دارد.

این مکان تاریخی ـ مذهبی که در شمال آن گلزار ۱۰۰ شهید از بهشهر، گلوگاه، سمنان و گرگان، واقع است، گاهی مواقع منتسب به جغرافیای گلوگاه، بندرگز و حتی دامغان می‌شود که تاثیر چندانی در زائران و گردشگران ندارد.

مهم این است که بقاع متبرکه، همچون ستارگانی پرفروغ در سرزمین ایران می‌درخشند، و مامن و رازدار دل‌بستگانِ به امامان و رسولان حق، هستند.
فارس