محرومیت پسوند دائمی و همیشگی شهرستان گلوگاه بوده است و کمبود امکانات و تجهیزات درمانی سبب عزیمت شهروندان این منطقه برای دریافت کمترین خدمات مورد نیاز به شهرستانهای مجاور می شود.   به گزارش شرق پرس، شهرستان گلوگاه با جمعیت بیش از ۴۰هزار نفری خود از جمله شهرستانهای شرق مازندران  است که از […]

 

 

محرومیت پسوند دائمی و همیشگی شهرستان گلوگاه بوده است و کمبود امکانات و تجهیزات درمانی سبب عزیمت شهروندان این منطقه برای دریافت کمترین خدمات مورد نیاز به شهرستانهای مجاور می شود.

 

به گزارش شرق پرس، شهرستان گلوگاه با جمعیت بیش از ۴۰هزار نفری خود از جمله شهرستانهای شرق مازندران  است که از امکانات خوبی در زمینه بهداشت و درمان برخوردار نیست و همین عامل باعث نارضایتی اکثر مردم شهرستان شده است.

این شهرستان بعنوان شرقی ترین شهرستان استان مازندران و با وجود قرار گرفتن در مسیر بارگاه امام هشتم و همچنین ورودی و داشتن مرز با دو استان گلستان و سمنان متاسفانه از زیرساختهای مناسب بهداشت و درمان محروم است و مردم این دیار با مشکلات فراوانی در این زمینه دست و پنجه نرم می کنند.

عدم فراهم بودن امکانات بهداشتی و درمانی در گلوگاه از یک سو و عدم ارائه خدمات تخصصی درمانی از سوی دیگر، موجب بروز مشکلات گریبانگیری برای مردم این شهرستان محروم شده و مردم مجبورند برای ادامه درمان بیماریهای خود به شهرستانهای مجاور مراجعه کنند.

شهرستان گلوگاه از دیرباز با پسوند محرومیت همراه بوده است و به دلیل بیکاری، فقر، عدم وجود کارخانجات و صنایع تولیدی مختلف، عدم بهره‌وری تولید صنعتی و کشاورزی، عدم استقبال سرمایه‌گذاران از سرمایه گذاری  در بخش تولید و اشتغال زایی  از شهرستانهای کمتر توسعه یافته استان مازندران بشمار می رود که متاسفانه در بخش بهداشت و درمان نیز کمبودهای واضح و مشهودی دارد که مردم این شهرستان را با مشکل مواجه کرده است.

 

محمد محمودجانلو یکی از شهروندان گلوگاهی در رابطه با چگونگی ارائه خدمات بهداشت و درمان  گفت: متاسفانه علی رغم تلاش های انجام شده در این بخش، ما از حداقل ها در این زمینه محروم هستیم و طی سالیان دراز در این رابطه کار مهم و اساسی صورت نگرفته است و خدمات رسانی به این منطقه همچون خدمات به یک روستا است.

وی گفت: متاسفانه چشم انداز مناسبی از بهداشت و درمان در این شهرستان فراهم نیست و ارائه خدمات و امکانات بهداشت و درمان گلوگاه بسیار ضعیف و لاکپشتی است و در مقایسه با دیگر شهرستان های استان مازندران صفر است.

تنها بیمارستان گلوگاه فاقد بخش های تخصصی است

محمودجانلو با اشاره به افتتاح تنها بیمارستان ثامن الائمه گلوگاه در ۶ سال گذشته خاطر نشان کرد: این بیمارستان به لحاظ نیروی انسانی و کادر پزشکی و تخصصی ضعیف است و مردم در شهرستان گلوگاه با تنگناهای بسیاری مواجه هستند که امیدواریم مسئولان نسبت به اعزام پزشک متخصص در رشته های مختلف اقدام کنند تا گامی موثر برای رفاه و سلامت مردم منطقه برداشته شود.

وی ادامه داد: این بیمارستان کوچک ۳۲ تختخوابی که پس از حدود ۶ سال هنوز فاقد بخش های تخصصی ccu  و  icu  می باشد و از کمبود پزشکان متخصص رنج می برد ، بیش تر به یک درمانگاه شباهت دارد و در حد  بیمارستان  شهرستان گلوگاه با بیش از ۴۰ هزار نفر جمعیت نیست.

محمودجانلو گفت: طی سالیان گذشته بهداشت و درمان گلوگاه همچون سایر معضلات مختلف شهرستان، مورد غفلت دست اندرکاران این بخش قرار گرفته است  و تنها بیمارستان شهرستان گلوگاه (بیمارستان ثامن الائمه ) که در سال ۱۳۸۷ تأسیس شده جوابگوی نیاز مردم منطقه نیست و باید در تجهیز آن تسریع شود.

وی یادآور شد: با روی کار آمدن دولت تدبیر و امید و توجه ویژه به بخش بهداشت و درمان امید می رود رویکرد های مثبتی دراین زمینه به خصوص در شهرهای کوچک و محرومی نظیر گلوگاه رخ دهد، که خوشبختانه تغییر مدیریت بیمارستان ثامن الائمه در چند روز گذشته بارقه امید را در میان فعالان این بخش و مردم شهرستان ایجاد کرده است.

محمودجانلو گفت: امیدواریم با تغییر مدیریت ها و اصلاح رویکرد ها در بخش بهداشتی گام های موثری درجهت ارتقای سطح بهداشت و سلامت این شهرستان برداشته شود و مدیریت جدید بتواند با حمایت دولت محترم با توسعه روز افزون و همه جانبه بیمارستان ثامن الائمه در رفع کمبودها و مشکلات بهداشتی و درمانی شهرستان موفق شود.

 

فقر امکانات درمانی در گلوگاه

قاسم عسکری دیگر شهروند گلوگاهی نیز گفت: ارائه خدمات در شان مردم منطقه نیست و مردمی که بیش از ۳۰۰ شهید تقدیم انقلاب کرده اند شایسته این خدمات نیستند و دولت باید با قوت بیشتری در این رابطه وارد شود.

وی تصریح کرد: در حالی که کلیه شهرستان های مازندران و شهرهای همجوار گلوگاه از امکانات پزشکی مناسب برخوردار هستند ولی گلوگاه همچون سایر امکانات رفاهی، اقتصادی، اجتماعی و… از نظر امکانات و پزشک فقیر مانده است.

عسکری ادامه داد: هر چند در زمینه بهداشت و سلامت در شهرستان در سالهای اخیر گام‌های خوبی برداشته شده است اما کمبودهای مختلف بهداشتی و درمانی کاملا” مشهود است و به نوعی این امکانات جوابگوی نیاز مردم شهرستان نیست و ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به عنوان حق طبیعی مردم باید محقق شود.

وی خواستار ارتقاء خدمات بهداشتی و درمانی در این شهرستان توسط دولت تدبیر و امید شد و بیان داشت: باوجود  فاصله کم میان دریا و جنگل و به رغم دارا بودن طبیعت زیبا ، متأسفانه فاقد زمین های زراعی وسیع و کارخانجات متعدد می باشد و به همین دلیل مردم این شهرستان به لحاظ اقتصادی و معیشتی دچار محرومیت و کمبود های جدی هستند که در این راستا محرومیت های بخش بهداشت و درمان کاملا” مشهود و قابل لمس و مزید بر علت شده است.

یکی دیگر از شهروندان گلوگاهی نیز با بیان اینکه خدمات و امکانات بیمارستان ثامن الائمه در برخی از موارد بسیار اولیه و ناچیز است یادآور شد: این بیمارستان بعنوان تنها بیمارستان شهرستان تنها در حد یک درمانگاه کوچک است که خدمات مناسبی ارائه نمی شود و بسیاری از بیماران به شهرستان های همجوار اعزام می شوند.

 

رقیه کلبادی ارائه خدمات مناسب و در شان مردم گلوگاه را از مطالبات شهروندان این خطه عنوان کرد و بیان داشت: متاسفانه ورود فاضلاب به کوچه و خیابان از جمله مسائلی است که قریب به اتفاق کوچه و خیابانهای این شهرستان با آن دست به گریبان هستند که باید نظارت دقیق بهداشت و درمان در این رابطه حاکم شود.

وی گفت: متاسفانه به دلیل سنگینی بالای آب شرب گلوگاه، استفاده مستقیم از آب شرب برای شهروندان فراهم نیست و اکثر منازل از آب تصفیه کن استفاده می کنند که این مسئله نیز نیازمند فراهم کردن زیر ساختهای مناسب بهداشت و درمان در شهرستان است.

  دولت تدبیر و امید عزم جدی خود را برای تامین نظام بهداشت و سلامت مردم به کار بسته و با اختصاص در صد عمده ای از منابع یارانه ای به این بخش آنرا به استانداردهای لازم  می رساند اما تلاش و همت مسئولان استانی در بیان مشکلات و اختصاص امکانات، تجهیزات و منابع مالی مناسب از موارد است که باید با جدیت بیشتری دنبال شود.

البته باید گفت: در کنار امکانات مالی مناسب و تجهیزات و امکانات  بهداشت و درمان، اختصاص و فراهم کردن نیروی انسانی در بیمارستانها و مراکز درمانی از مسائلی است که در رفع مشکلات بهداشتی و درمانی موثر است که  هر چند برای حل آن نیاز به گذشت زمان است اما باید با برنامه ریزی در دستور کار قرار گرفته و با فوریت مورد توجه باشد.

مریم نظری،مهر

 

/انتهای خبر