خبرگزاری «رویترز» می‌نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته کشورهایی که مسئول کاهش قیمت جهانی نفت هستند، از اقدام خود پشیمان خواهند شد و هشدار داده که عربستان سعودی و کویت نیز خود از این مسأله ضربه خواهند خورد.

 

بازتاب سخنان رئیس جمهور در انتقاد از سیاستهای نفتی برخی کشورها

شرق پرس: سخنان رئیس‌جمهور ایران درباره مسأله کاهش قیمت‌های جهانی، از روز گذشته تاکنون مورد توجه شمار زیادی از مطبوعات و رسانه‌ها قرار گرفته است.

 

 

خبرگزاری «رویترز» می‌نویسد، حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته کشورهایی که مسئول کاهش قیمت جهانی نفت هستند، از اقدام خود پشیمان خواهند شد و هشدار داده که عربستان سعودی و کویت نیز خود از این مسأله ضربه خواهند خورد.

 

این خبرگزاری اشاره می‌کند، ‌پیش از این نیز ایران انفعال عربستان سعودی در مواجهه با کاهش فزاینده قیمت‌های نفت را ‌اشتباه استراتژیک خوانده بود؛ اما ابزار امیدواری کرده بود که این کشور در رویکرد خود تجدید‌نظر کند.

 

در مطلبی دیگر در همین زمینه، خبرگزاری «ترند» اظهارت دبیر شورای عالی امنیت ملی را بازتاب داده که از برنامه‌ریزی ایران برای کاهش وابستگی به درآمدهای نفتی سخن گفته است. این خبرگزاری به نقل از علی شمخانی می‌نویسد، ایران در تلاش است میزان تأثیرگذاری قیمت‌های نفت بر تصمیمات سیاسی را کاهش دهد.

 

به گفته وی، یکی از اقداماتی که در این راستا در دستور کار قرار دارد، توسعه پیوندهای اقتصادی با کشورهای همسایه است. وی این سخنان را در دیدار با عادل عبدالمهدی، وزیر نفت عراق بیان کرده و بر ضرورت توسعه روابط تجاری ایران و عراق در حوزه‌های مختلف تأکید کرده است.

 

در میان دیگر مطالب، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» اظهارت یک سناتور آمریکایی را مورد توجه قرار داده که درباره تأثیر کاهش تحریم‌های ایران سخن گفته است. به نوشته این سایت، باب کیسی، سناتور دموکرات گفته در پی تمدید دوره زمانی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ و ادامه معافیت ایران از برخی از تحریم‌ها، این کشور می‌تواند امتیازاتی را به دست آورده و در عرصه بین المللی دستاوردهایی کسب کند.

 

به گفته وی، وضعیت ایران اکنون بهتر از چند ماه پیش است، زیرا ایرانی‌ها وارد روند گفت‌و‌گو و مذاکره شده‌اند. با این حال، وی ابراز نگرانی کرده که در بلندمدت، تحریم‌ها اهمیت خود را از دست بدهند.

 

 
اما بخشی از مطالب امروز مربوط به ایران نیز به حوزه روابط دوجانبه مربوط است. در این زمینه، روزنامه «تودی زمان» از تعویق سفر رئیس جمهور ترکیه به ایران خبر داده است. این روزنامه به نقل از منابع خبری ایرانی می‌نویسد، سفر رجب طیب اردوغان به تهران ـ که قرار بود در ماه ژانویه انجام شود ـ تا اواخر فوریه به تعویق افتاده است.

 

این روزنامه اشاره می‌کند، ‌مولود چاووش اوغلو، وزیر خارجه ترکیه، پس از سفر اخیر خود به تهران اعلام کرده بود که اردوغان در اوایل سال جدید میلادی با هدف تقویت و تحکیم روابط ترکیه با ایران به این کشور سفر خواهد کرد. آخرین سفر اردوغان به تهران ژانویه سال گذشته انجام گرفته است.

 

در ‌‌نهایت‌ سایت خبری «اوستا» تاجیکستان از تأکید مقامات ایرانی و تاجیک بر توسعه روابط دوجانبه خبر داده‌ و می‌نویسد، مقامات ایران و تاجیکستان بر ضرورت توسعه روابط دوجانبه در همه حوزه‌های ممکن تأکید کرده‌اند. در جریان دیدار حجت‌الله فرقانی، سفیر ایران در دوشنبه با نظام‌الدین زاهدی، معاون وزیر خارجه تاجیکستان، دو طرف به مرور تحولات منطقه‌ای و بین‌المللی پرداخته و درباره روابط دوجانبه نیز گفت‌و‌گو کرده‌اند. آن‌ها همچنین درباره حوزه‌های همکاری میان دو کشور در حوزه‌هایی از قبیل اقتصاد، تجارت، انرژی، حمل و نقل و فرهنگ به بحث و تبادل نظر پرداخته‌اند.

تابناک