پس از پیمان شکنی غربی ها و خروج یک طرفه از برجام، ایران برای نخستین بار به اورانیوم با خلوص و غنای ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای نطنز رسید و این مهم را رسماً اعلام کرد ....

شرق پرس : بدنیال عهدشکنی و بدعهدی آمریکا و خروج از برجام ، که به کارزار جنگ اقتصادی و فشار حداکثری علیه ایران ختم شد، جمهوری اسلامی رفته رفته تعهدات برجامی را کاهش داد تا اینکه در سال گذشته به غنی سازی ۲۰ درصدی رسید.

پس از این اقدام ایران، واکنش‌های زیادی در عرصه سیاسی و بین المللی بخصوص از طرف اعضای طرف قرارداد ایران در برنامه جامع اقدام مشترک شکل گرفت.

اقدامات خصمانه آمریکا از یک سو و وقت کشی و مذاکرات فرسایشی اروپایی ها از سوی دیگر، منجر به آن شد که دو روز پیش مقامات ایران رسماً از شروع کار بروی غنی سازی ۶۰ درصد خبر دهند/

اما شب گذشته دانشمندان هسته‌ای ایران پس از ۴۸ ساعت از شروع کار، موفق به دستیابی به اورانیوم با غنای ۶۰ درصدی شدند.

محمدباقر قالیباف، رئیس مجلس شورای اسلامی در صفحه شخصی خود در توییتر خاطرنشان کرد:

با افتخار اعلام می‌کنم در ساعت ۰۰:۴۰ نیمه‌شب گذشته و در شب زیارتی سید الشهدا (ع)، دانشمندان جوان و خداباور ایرانی توانستند به محصول اورانیوم با غنای ۶۰درصد دست یابند.

این موفقیت را به مردم شجاع ایران اسلامی تبریک می‌گویم؛ ارادۀ ملت ایران معجزه‌آفرین است و هر توطئه‌ای را خنثی خواهد کرد.

پس از توئیت رئیس مجلس شورای اسلامی، دقایقی پیش، رئیس سازمان انرژی اتمی نیز این مساله را تایید کرد و گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی محقق شد.

علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی گفت: غنی‌سازی ۶۰ درصدی هم اکنون در تأسیسات هسته‌ای شهید احمدی روشن در جریان است. =

این برای نخستین بار است که اورانیوم با خلوص و غنای ۶۰ درصدی در تاسیسات هسته‌ای ایران تولید می‌شود.

رئیس جمهور نیز اعلام کرده که ایران به توانمندی رسیدن سریع به آنچه در صنعت هسته‌ای وعده می‌دهد، رسیده و انجام غنی سازی ۶۰ درصدی گواه این مدعاست. همچنین اخیرا حسن روحانی گفته است اگر جمهوری اسلامی بخواهد، می‌تواند خیلی فوری به غنی سازی ۹۰ درصدی نیز دست یابد.