سرهنگ خورشاد با اشاره به کشف 87 درصد جرایم اینترنتی مازندران گفت : در حوزه جرائم سایبری، مهمترین دلایل کلاهبرداری‌های اینترنتی عدم اطلاع و آگاهی کافی کاربران و سهل انگاری است
شرق پرس : سرهنگ سامع خورشاد  با اشاره به اقدامات و فعالیت‌های پلیس فتا در راستای مقابله و پیشگیری از ویروس کرونا در سطح استان، گفت: با توجه به شیوع ویروس کرونا به عنوان یک رخداد مهم و تاثیرگذار جهانی، مهمترین موضوع روز‌های کرونایی در فضای سایبری، تشویش اذهان عمومی، نشر اکاذیب و فروش محصولات بهداشتی و پزشکی به صورت غیر قانونی بوده است.

او افزود: پلیس فتا برابر ماده ۷۴۶ از فصل جرایم رایانه‌ای قانون مجازات اسلامی با هرگونه تولید و نشر اخبار جعلی و شایعات پراکنی و ارائه آمار‌های غیر واقعی در فضای مجازی که باعث تشویش اذهان عمومی و ایجاد اضطراب میان هموطنان شود برابر قانون رفتار خواهد کرد.

رئیس پلیس فتای مازندران گفت: در همین خصوص طی این مدت ۶ متهم به خرید و فروش مواد ضد عفونی کننده در فضای مجازی شناسایی و دستگیر شدند و اقلام بهداشتی در انبار‌هایی که به صورت غیر قانونی و غیر بهداشتی نگهداری می‌شد، کشف شد.

سرهنگ خورشاد، افزود: در حوزه جرائم سایبری، مهمترین دلایل کلاهبرداری‌های اینترنتی عدم اطلاع و آگاهی کافی کاربران، سهل انگاری و اعتماد بی دلیل به افراد ناشناس و سودجو است که در همین راستا اغلب پرونده در حوزه فیشینگ و سرقت اطلاعات بانکی افراد است.

او با اشاره به اینکه به طور معمول کلاهبرداران با ایجاد صفحه جعلی بانک در فضای مجازی و ترغیب و هدایت افراد به سمت این صفحات، به اطلاعات بانکی شهروندان دسترسی پیدا می‌کنند، گفت: مجرمان اینترنتی با دسترسی به این اطلاعات بانکی، حساب کاربران را به صورت برداشت غیر مجاز اینترنتی، انتقال وجه و یا خرید اینترنتی خالی می‌کنند.

وقوع جرایم اینترنتی در سنین پایین

سرهنگ خورشاد رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات مازندران، گفت: از نکات مهم و قابل توجه در حوزه کلاهبرداری اینترنتی، سن پایین جرم است که غالبا بین سنین ۱۶ تا ۲۰ سال هستند.

رئیس پلیس فتای مازندران، افزود: در سال گذشته و طی چند ماه اخیر بیش از ۸۷ درصد از جرائم رایانه‌ای کشف شد و در این رابطه ۴۳۴ نفر از کلاهبرداران اینترنتی دستگیر شدند.

کشف کلاهبرداری‌های اینترنتی ۶۰ میلیاردی

سرهنگ خورشاد رئیس پلیس فضای تولید و تبادل اطلاعات مازندران،گفت: ارزش ریالی کلاهبرداری‌های اینترنتی کشف شده ۶۰ میلیارد ریال بوده که در این خصوص با تلاش کارآگاهان و کارشناسان پلیس فتا بیش از ۳۶۰۰ شاکی در پرونده‌ها شناشایی شدند.

رئیس پلیس فتای مازندران با اشاره به سرانه‌ی بالای مصرف اینترنت و جمعیت ثابت و متغیر استان مازندران به دلیل شرایط گردشگر پذیری استان، گفت: ضریب نفوذ اینترنت در حوزه سایبری استان بالا بوده که جلوگیری از وقوع این جرایم مستلزم افزایش آگاهی شهروندان، جدی گرفتن هشدار‌های پلیس فتا و عدم اعتماد به افراد سودجو است.

سرهنگ خورشاد در پایان خطاب به شهروندان و کاربران فضای مجازی با اشاره به اینکه سایت‌های فروش اینترنتی مانند شیپور و دیوار هیچ گونه پیامکی مبنی بر درج و یا حذف آگهی برای افراد ارسال نمی‌کنند به کاربران فضای مجازی هشدار داد: مراقب باشند هر لینکی که برای آنان ارسال می‌شود را بدون آگاهی فوراً باز نکنند.

او با اشاره به اینکه هر مطلب و خبری که در فضای مجازی منتشر می‌شود، دلیلی بر صحت آن نیست و حتما به منبع اخبار توجه کنند به شهروندان توصیه کرد: عضو هر کانال و گروهی نشوند و پای صحبت هر فردی ننشیند و مراقب افراد سودجو و معاند باشند.

سرهنگ خورشاد همچنین به استفاده کودکان از فضای مجازی و بازی‌های رایانه‌ای اشاره کرد و از کلیه خانواده خواست: کنترل و نظارت بیشتری بر عملکرد فرزندان خود در فضای مجازی و استفاده از بازی‌های رایانه‌ای داشته باشند.