این جوان مازندرانی که طی این سال‌ها با نظم و سخت‌کوشی سرمایه اش را از یک کندو به ۱۰۰ کندو رسانده می‌گوید: هر کیلو عسل برای صادرات به قیمت ۱۵ دلار فروخته شد که با هزینه ارسال ۱۵ دلاری این بسته شیرین پستی برای مشتریان کانادایی مجموعا کیلویی ۳۰دلار شد.
شرق پرس : بار اولی نیست که کندوی زنبور را از نزدیک می‌بینم، اما هر بار شگفتی بیشتری برایم به همراه دارد. دیدن نظم زندگی این موجودات پر سر و صدا، دانه‌های قهوه‌ای که بر صفحه موم چسبیده اند و حالا می‌دانم که این دانه‌ها روزی تبدیل به زنبور می‌شوند و حیات کلونی به این چرخه وابسته است.
امیرحسین رنجبر جوان ۲۵ ساله ساروی ۷ سال است که زندگیش به زندگی این کلونی‌ها گره خورده است. گرچه در کودکی از زنبور می‌ترسید، اما حالا یکی از زنبورداران موفق مازندران است که به تنهایی قدم در این راه گذاشته است.
عمویش می‌گوید: ما اصلا امیرحسین را باور نداشتیم و گمان می‌کردیم علاوه بر اینکه در کارش موفق نمی‌شود، در درس و دانشگاه هم دچار مشکل می‌شود.
او افزود: علاقه، خودباوری و پشتکار امیرحسین باعث شد در کارش موفق شود و حالا من مسئولیت فروش و بازاریابی محصولاتش را به عهده گرفتم.
این جوان ساروی که با سرمایه اندک پا به عرصه تولید گذاشت و حالا به یک زنبوردار موفق تبدیل شده پارسال حدود ۷۰۰ کیلو عسل طبیعی از کندوهایش برداشت کرده است.
عشق و علاقه او به کار زنبورداری سبب شد تا ۷ سال پیش همزمان با تحصیل در دانشگاه فعالیت شیرین خود را آغاز کند.
رنجبر می‌گوید: سال اول از دانشگاه وام ۳۰۰ هزار تومانی گرفتم و یک کندو خریدم. کم کم تعداد کندوهامو زیاد کردم، اما سال اول با شکست موجه شدم و زنبورهام بخاطر گرسنگی مردند.
او افزود: با مردن زنبورهایم ناامید نشدم و دوباره چند کندو خریداری کردم و مجدد سال بعد خرس در جنگل نیمی از زنبورهایم را کشت. اما بازهم به کارم ادامه دادم و اینبار همراه با کار عملی کلاس‌های آموزشی رفتم هم در داخل و هم خارج از کشور تا بتوانم از لحاظ علمی جهشی در زنبورداری ایجاد کنم.
از تولید عسل در ساری ؛ تا صادرات به کانادا
این جوان مازندرانی که طی این سال‌ها با نظم و سخت‌کوشی سرمایه اش را از یک کندو به ۱۰۰ کندو رسانده می‌گوید: زنبور یکی از نشانه‌های عظمت و بزرگی خداست و یکی از دلایلی که به سمت این موجود بسیار زیبا آمدم خارق العاده بودن آن‌ها است که البته در قرآن و در سوره نحل هم به آن اشاره شده است.
او می‌گوید: برای کارم زحمت زیادی می‌کشم و شبانه‌روز کار می‌کنم، ولی با توجه به علاقه‌ای که به این موجودات زیبا دارم حاضر نیستم شغلم را با هیچ شغل دیگری عوض کنم.
رنجبر از پیوستگی کار زنبورداری با طبیعت می‌گوید: با زنبورداری همیشه در کنار طبیعت هستم. زنبور‌ها اواخر زمستان در نزدیکی دریا از شهد کلزا برای تولید عسل استفاده می‌کنند سپس در باغ‌ها از مرکبات برای شهد گیری استفاده کرده و در نتیجه به جنگل و سپس به مراتع کوهستانی برده شده و از گون و گل‌های آویشن برای تولید عسل استفاده می‌کنند.
تلاش این جوان در طی این سال‌ها باعث شده که علاوه بر عسل فرآورده‌های دیگری، چون زهر زنبور، ژل رویال و شهد به سبد محصولاتش اضافه شود.
اما دغدغه  رنجبر فقط تولید نبود. ارسال یک سوغات شیرین به آن طرف مرز‌ها در پارسال روند فروش محصولاتش را تغییر داد و حالا او به یکی از صادرکنندگان عسل در استان تبدیل شده است.
او در این باره می‌گوید: دایی من سالهاست در کانادا زندگی می‌کند و هنگامی که عسل را برای سوغاتی همراه خود به کانادا برد، دوستان او نیز از خوردنش لذت برده و این شروعی بود برای سفارشات خارج از کشور و ارسال پستی عسل برای آنها.
رنجبر با اشاره به اینکه پارسال ۳۰۰ کیلو عسل را به کانادا بدون واسطه صادر کرده می‌گوید: هر کیلو عسل برای صادرات به قیمت ۱۵ دلار فروخته شد که با هزینه ارسال ۱۵ دلاری این بسته شیرین پستی برای مشتریان کانادایی مجموعا کیلویی ۳۰دلار شد.
او افزود: تعداد کندو‌های زنبور امسال به ۱۲۰ عدد رسیده و پیش بینی می‌کنم از این تعداد کندو بیش از یک تن عسل برداشت کرده و نیمی از آن را نیز به کانادا و عراق صادر کنم.
۵ هزار و ۲۴۰ تن عسل پارسال در دشت‌های وسیع و جنگل‌های سر سبز و کوه‌های مرتفع مازندران تولید و به سراسر ایران ارسال شد.
yjc