در شرايطي كه مواضع هاشمي رفسنجاني به ويژه بعد از انتخابات رياست جمهوري سال ٨٨ جايگاه او در جريان اصولگرا را دستخوش تغييراتي كرده و در عوض وي را به جريان اصلاح طلب نزديك تر كرده، سوال اينجاست كه پيام او از اعلام كانديداتوري براي رياست مجلس خبرگان چه بوده است؟

 

hashemi-yazdi57

به گزارش شرق پرس, آیت الله محمد یزدی برای یک سال آینده و تا برگزاری دوره بعد انتخابات مجلس خبرگان در اسفند ماه ٩۴ ریاست این مجلس را بر عهده گرفت؛ جایگاهی که اگرچه جنبه اجرایی چندانی ندارد اما به لحاظ سیاسی از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است.
 
 
 
 
 
 آیت الله یزدی که بین سالهای ۶٨ تا ٧٨ ریاست قوه قضاییه را بر عهده داشت، به عنوان دبیرکل جامعه مدرسین حوزه علمیه قم همواره نامش در کنار آیت الله مهدوی کنی دبیرکل جامعه روحانیت مبارز به عنوان یکی از رهبران جریان اصولگرا مطرح بود؛ البته او هیچ گاه نتوانست جایگاهی مساوی با دبیرکل فقید جامعه روحانیت مبارز پیدا کند چرا که مهدوی کنی در بین جریانات مختلف سیاسی کشور از جامعیت و اقبال منحصر به فردی برخوردار بود.
 
 
حالا محمد یزدی به ریاست مجلس خبرگانی رسیده که پیش از او مشکینی، هاشمی رفسنجانی و مهدوی کنی بر این جایگاه تکیه زده بودند.
 
 
 
موضوع انتخاب رییس مجلس خبرگان رهبری از مدتی پیش به عنوان یکی از چالش های پیش رو در جریان اصولگرا مطرح شد؛ جایگاهی استراتژیک که با فوت آیت الله مهدوی کنی دچار خلا شد و لازم بود فردی با ویژگی های لازم برای تصدی این جایگاه آن را بر عهده بگیرد.
 
 
 
البته انتخابات مجلس خبرگان رهبری و هیات رییسه آن اقتضائاتی متفاوت از انتخابات های دیگر از جمله مجلس شورای اسلامی دارد چه اینکه این مجلس یک مجلس علمایی بوده و نگاه ها به انتخابات داخلی آن نیز نگاه رقابتی نیست بلکه اعضای خبرگان به گفته خودشان برای حضور در اینگونه انتخابات ها احساس تکلیف یا وظیفه می کنند یا به اصرار دیگران به این عرصه وارد می شوند.
 
 
 
انتخابات این دوره ریاست مجلس خبرگان اما فضا را کمی متفاوت تر نشان می داد؛ هاشمی رفسنجانی، هاشمی شاهرودی، مصباح و یزدی به عنوان گزینه های ریاست مجلس خبرگان مطرح شدند. کسانی که بعضا در اضلاع مقابل جریان های سیاسی کشور حضور دارند.
 
 
 
اما مساله فراتر از این حرفها بود، آیت الله هاشمی رفسنجانی که پیش از مهدوی کنی برای دوره ای ریاست مجلس خبرگان را بر عهده داشت گفت که اگر افرادی ناصالح برای ریاست مجلس خبرگان کاندیدا شوند و او احساس خطر و تکلیف کند برای ریاست مجلس خبرگان نامزد خواهد شد.
 
 
 
البته به نظر می رسید این گفته هاشمی رفسنجانی تهدیدی برای منصرف کردن برخی گزینه ها از کاندیداتوری برای ریاست خبرگان باشد اما در روز انتخابات چهار نفر برای ریاست اعلام کاندیداتوری کردند: هاشمی شاهرودی، مومن، هاشمی رفسنجانی و مصباح یزدی.
 
 
 
نهایتا در حالی که گمان می رفت آیت الله هاشمی شاهرودی گزینه نهایی برای تصدی ریاست خبرگان باشد او از ادامه رقابت انصراف داد و موجب شد انتخاب رییس مجلس خبرگان از بین هاشمی رفسنجانی و محمد یزدی انجام شود؛
 
 
 
 رقابتی که اسفند ٨٧ هم تکرار شده بود و نتیجه آن به نفع هاشمی رفسنجانی تمام شده بود. این بار اما ورق برگشت و یزدی گزینه منتخب اعضای خبرگان برای ریاست این مجلس شد.
 
 
 
پارسینه نوشت: در شرایطی که مواضع هاشمی رفسنجانی به ویژه بعد از انتخابات ریاست جمهوری سال ٨٨ جایگاه او در جریان اصولگرا را دستخوش تغییراتی کرده و در عوض وی را به جریان اصلاح طلب نزدیک تر کرده، سوال اینجاست که پیام او از اعلام کاندیداتوری برای ریاست مجلس خبرگان چه بوده است؟