مسکن مهر سورک از آغازین روزهای اجرایی شدن در سراسر کشور کلید خورد و در اولین گام 102 نفر بعنوان متقاضی اصلی این مسکن با انجام مجمع انتخاباتی هیئت مدیره و مدیرعامل را انتخاب کردند تا پیگیر امور این 102 نفر باشد .

 

 
 
به گزارش شرق پرس مسکنی که از آغازین روزهای خود با تنش ها و اختلافات عدیده ای روبرو بود بعید به نظر می رسید تا به سلامت به منزل مقصود برسد و طبق پیش بینی ها هم همین طور شد و در حال حاضر ۱۰۲ نفر از متقاضیان این واحد ها همچنان بلاتکلیف هستند .
 
 
 

تعداد زیادی از این متقاضیان زوج های جوانی بودند که با هزار امید در این واحد ها نام نویسی کردند تا طبق وعده های داده شده در سال گذشته به آنها تحویل دهند اما بسیاری از این متقاضیان بخاطر آغاز زندگی مشترک زیر یک سقف یا مجبور شدند طبق وعده های داده شده یا به مستجری بروند و یا عروسی خود را به عقب بیاندازند که همین امر سبب شد تا کدورت هایی بوجود بیاید .

 

 

 


 

مسئولین این طرح زمان های متعددی را برای افتتاح این مسکن ها داده بودند ، زمانی شهریور زمانی دیگر ۲۲ بهمن و در آخرین اظهار نظر صیاد رئیس بنیاد مسکن ساری و میاندرود ۲۱ فروردین ۹۳ را زمان افتتاح و تکمیل پروژه عنوان کرد .

 

 

اما زمان افتتاح تنها مشکل متقاضیان مسکن مهر نیست و قصه ی هزار توی این ۱۰۲ واحد مسئولین و مردم را با چالش های جدی روبرو کرده است .

 

 

رئیس بنیاد مسکن ساری و میاندرود با بیان اینکه تابحال فرمان مسکن مهر در اختیار بنده نبود خاطر نشان کرد : با رایزنی های صورت گرفته با مدیرکل قرار شد تا خودم شخصا بعنوان متوالی پیگیر مسائل مربوط به مسکن مهر سورک باشم .

 

 

در ادامه این گزارش باید عنوان کرد که متقاضیان مسکن مهر در گفتگو های متعدد با ما از وعده مسئولین در ابتدا شروع بکار این پروژه سقف تمام شده را ۱۲ میلیون عنوان می کردند و ما بر همین اساس نام نویسی کردیم در صورتیکه در حال حاضر بیش از ۱۵ میلیون واریز کرده و باید تا سقف ۲۵ میلیون واریز نمائیم تا اجازه استفاده از واحد ها را داشته باشیم .

 

 

این متقاضیان افزودند : با احتساب به وام ۲۰ میلیونی ما باید ۴۵ میلیون واریز کنیم که اگر از ابتدا از این روند آگاه بودیم با توجه به مشکلاتی که خود واحد ها دارند هرگز ثبت نام نمی کردیم .

 

 

برخی از متقاضیان و همچنین مدیرعامل مسکن مهر سورک با اشاره به مثال های متعدد از پروژه های مسکن مهر در سراسر کشور عنوان کرد: در نقاط مختلف این پروژه ها کمتر از این مبلغ بوده ، دارابکلا ، جامخانه ، میارکلا ، پرند نمونه هایی از این پروژه ها هستند که در آن پروژه که مبلغ تمام شده برای متقاضیان کمتر از ۲۰ میلیون بوده با توجه به اینکه آسانسور و پکیج هم در آن واحد ها تعبیه شده در صورتیکه در مسکن مهر سورک همچین امکاناتی موجود نیست .

 

 

قاسمی همچنین به زمین مسکن مهر سورک هم اشاره کرد و گفت : پیمانکاران در جاهای دیگر مجبور بودند زمین را خریداری نمایند اما در سورک زمین جهاد کشاورزی ( شهرک ) رایگان در اختیار پیمانکار قرار گرفت که این یکی از دلایلی است که باید قیمت تمام شده برای متقاضیان کمتر از این مبلغ باشد .

 

 

یکی دیگر از ابهاماتی که در لابه لای متقاضیان ، مدیرعامل و رئیس بنیاد مسکن ساری و میاندرود عنوان شد متراژ زمین بود که بر اساس گفته متقاضیان مساحت اصلی مسکن مهر ۸ هزار مترمربع است اما در قرارداد با پیمانکار بیش از ۱۱ هزار مترمربع قید شده است که این مسئله  شائبه های فراوانی را در ذهن متقاضیان بوجود آورده است .

 

 

بر اساس گفته رئیس بنیاد مسکن ساری و میاندرود هاشمی که بعنوان پیمانکار اصلی این پروژه بوده قطع همکاری شده و در حال حاضر پیمانکار دیگری مشغول اتمام پروژه ۱۰۲ واحدی مسکن مهر سورک شده است .

 

 

یکی از نکات جالب و شاید بحث برانگیز این مسئله باشد که متقاضیان بر اساس نامه های داده شده توسط بنیاد مسکن مبالغ را باید مستقیما به شماره حساب پیمانکار نزد بانک مسکن واریز می کردند و در حال حاضر با تغییر پیمانکار باید مبالغ را بار دیگر بحساب پیمانکاری دیگر نزد بانک رفاه واریز نمایند که همین مسئله می تواند پاشنه اشیل اختلافات باشد چراکه بر اساس روال معمول پروژه های دولتی پیمانکار باید بر اساس پیشرفت کار از نهادی که با آن قرار داد امضا کرده است وجه خود را دریافت  کند .

 

 

یکی دیگر از دغدغه های متقاضیان مسکن مهر سورک اضافه شدن افراد غیر بومی و بیش از ظرفیت این واحد ها است که طبق شنیده ها تعداد متقاضیان به ۱۳۸ نفر رسیده که برخی از متقاضیان از این مسئله گله داشتند که نکند ما که بیش از ۵ سال است مبالغی را هم بحساب واریز کردیم از لیست ۱۰۲ نفره خط بخوریم .

 

 

علت نگرانی این متقاضیان هم بی دلیل نیست چراکه این متقاضیان نامه های در دست داشتند مبنی بر اینکه شما در صورتیکه فلان مبلغ را تا فلان تاریخ بحساب واریز نکنید اسم شما از لیست خط می خورد و افراد دیگری جایگزین شما می شوند و برخی دیگر هم از اظهار شفاهی مسئولین از خط خوردن نامشان خبر می دادند که این مسئله نگرانی هایی را برای آنها بوجود آورده است .

 

کسانی از اقشار آسیب پذیرجامعه در بین متقاضیان مسکن مهر حضور دارند که تمامی طلا و جواهرات خود را فروختند تا  این مسکن ، آرامشی برای آنها فراهم نماید اما گویی این قصه سر دراز دارد .

 

متقاضیان در گفتگو با ما از تبانی پیمانکار نیز با برخی ها خبر دادند مبنی بر اینکه محوطه جلوی واحد های مسکن مهر توسط پیمانکار با نام واحد های تجاری بفروش رفته است که مسئولین باید در خصوص این مسئله هم پاسخگو باشند که چرا محوطه جلوی مسکن مهر باید توسط پیمانکار بفروش برسد در صورتیکه این زمین ها باید متعلق به متقاضیان باشد .

 

پارادوکس های فراوان دیگری در خصوص مسکن مهر سورک نیز وجود دارد از جمله استفاده از کاشی و سرامیک های چند رنگ درجه چندم بجای کاشی و سرامیک های درجه یک و دو ، استفاده از وسائل نامرغوب و…. همگی این اشکالات دل متقاضیان را پر از حرف های آب دار کرده است که انتظار می رود مسئولین شهرستانی و استانی آن را حل نمایند .

 

نکته ای که وجود دارد اینست که قرار بود تا سقف ۱۲ میلیون واحد ها را تحویل دهند اما این امر در عمل محقق نشد و متقاضیان بر اساس گفته مسئولین متولی باید تا سقف ۲۵ میلیون تومان واریز نمایند تا کلید واحد های خود را تحویل بگیرند که با وجود اینکه مسائل و مشکلاتی که در راستای آماده سازی این واحد ها برای متقاضیان بوجود آمده است برخی ها توانایی بپرداخت آن را ندارند که باید در خصوص این مسئله هم فکری اساسی شود .

 

شایان ذکر است در جلسه مجمع عمومی که در مسجد جامع سورک برگزار شد مقرر گردید  ۵ نفر بعنوان نماینده متقاضیان به همراه ۵ نفر اعضای شورای شهر سورک و همچنین مدیرعامل مسکن مهر و رئیس بنیاد مسکن ساری و میاندرود با حضور بخشدار مرکزی در بخشدار در روز دوشنبه هفته جاری تشکیل جلسه دهند و خروجی آن را با توجه مستنداتی که قرار است از طرفین ارائه شود در روز سه شنبه مجددا در مجمع عمومی به متقاضیان بیان شود .

 

در انتها باید گفت مسئولین شهری و شهرستانی باید با تمام جدیت در کنار مردم و متقاضیان باشند چراکه در نظر داشته باشند بسیاری از افرادی که در این واحد ها ثبت نام هستند از اقشار آسیب پذیر شهر هستند و نباید فشار مالی زیادی به آنها وارد آید .

 

 

لازم به ذکر است مسکن مهر ۱۰۲ واحدی سورک با نظارت بنیاد مسکن انقلاب اسلامی شهرستان ، در ۱۶ بلوک ، ۳ طبقه روی پیلوت برای هر بلوک طرح ریزی شده است .

میانخبر