دندان سالم یکی از نعمت های مهم خدادادی است که برخی از افراد بدلایل مختلف از داشتن آن محروم می شوند، اما با پیشرفت علم پزشکی و ابداع روش هایی مانند ایمپلنت، امیدها برای داشتن دندان مناسب در همه افراد افزایش یافت

شرق مازندران- محمد مبرا : سلامت دندان همواره یکی از مهمترین نیازهای انسان برای ادامه حیات است. اما سبک زندگی و میزان مراقبت های بهداشتی وهمینطور افزایش سن، موجب آسیب دیدگی و در بسیاری از موارد از دست رفتن دندان ها می شود. این اگرچه آزاردهنده است اما پیشرفت علم در دندانپزشکی ، بارقه های امید را برای داشتن دندان های جایگزین زنده نگه داشته است.

امروزه ایمپلنت بعنوان بهترین جایگزین برای دندان های از دست رفته مطرح است و نکته مهم اینکه اگر ایمپلنت پس از قرار گرفتن در فک به طور صحیح مراقبت شود، ماندگاری بسیار بالایی خواهد داشت.
به همین دلیل به سراغ دکتر ساسان جعفری از چهره های شناخته شده و مطرح در جراحی فک و صورت رفتیم و گفتگویی با این پزشک حاذق داشتیم که در ادامه می خوانید :

سئوال : ایمپلنت دقیقاً چیست و آیا جنس مواد بکار رفته در آن برای سلامتی انسان تهدید کننده است ؟

درافرادی که دندان خود را از دست می دهند روش کاشت ایمپلنت وجود دارد که در حال حاضرین شاید بهترین روش محسوب شود. ایمپلنت در واقع یک قطعه ساخته شده از جنس تیتانیوم است، که با عمل جراحی در استخوان فک بیمار جایگذاری می شود . نقش آن پشتیبانی و نگه داشتن روکش یا پروتزی است که بجای دندان در لثه قرار می گیرد.
البته موادی که ایمپلنت با آن ساخته می شود باید سازگاری بافتی، استحکام مکانیکی و ثبات ساختاری در دهان داشته باشد، با توجه به تحقیقات و پژوهش های بعمل آمده در حال حاضر بهترین ماده برای ساخت ایمپلنت، تیتانیوم است. تیتانیوم بدلایل زیادی مناسب ساخت ایمپلنت دندان است.

نخست اینکه تیتانیوم سازگاری بافتی با بدن دارد زیرا تیتانیوم دچار خوردگی یا آسیب نمی شود و در صورت اکسید شدن، اکسید تیتانیوم تشکیل می دهد که یک ترکیب کاملا پایدار است.
دوم اینکه تیتانیوم توانایی جذب سلول های استخوان ساز را دارد، و برای تحریک استخوان سازی بسیار مناسب است.
و سومین دلیل اینست اینکه تیتانیوم تا حد زیادی ضریب کشسانی مشابه استخوان انسان دارد و همین نزدیک بودن ضریب کشسانی تیتانیوم به استخوان باعث می شود که این فلز استرس ها را به خوبی تحمل کند و باعث آسیب به استخوان نشود .
بطورکل، برخلاف دندان های مصنوعی و پل ها، ایمپلنت های دندانی هیچ گونه آسیبی به استخوان فک وارد نمی کنند. به علاوه اینکه تمامی مواد استفاده شده در ایمپلنت قابل اطمینان هستند.

سئوال : بطور کل ایمپلنت دندان به چند روش انجام می شود ؟

این عمل به دو صورت انجام می شود :
اندوستیال (endosteal): به این صورت است که ایمپلنت درون استخوان قرار می گیرد.
و روش ساب‌پریوستیال (subperiosteal): که روی استخوان آرواره و زیر بافت لثه قرار داده می شود.
البته امروز ایمپلنت های ساب‌پریوستیال مرسوم نیست چراکه در مقایسه با ایمپلنت های اندوستیال در بلند مدت نتایج ضعیف تری داشته اند و استحکام کمتری هم دارند.

سئوال : مزیت عمل ایمپلنت نسبت به سایر روش ها چیست ؟

شاید بتوان گفت ایمپلنت به لحاظ کارکرد و رضایت بیمار به هیچ وجه قابل مقایسه با دیگر روش ها ازجمله دندان مصنوعی نباشد.
از آنجایی که ایمپلنت ها به استخوان فک وصل می شود، دائمی هستند و در نتیجه طبیعی تر به نظر می رسد. در روش ایمپلنت ؛ غذا خوردن راحت تر و حرف زدن بهتر است . دندان های ایمپلنت شده تاثیری روی دندان های طبیعی بیمار نمی گذارد و سلامت کلی دهان و دندان شما را بهبود می بخشد. به علاوه مسواک کردن دندان های ایمپلنت شده خیلی راحت تر است.

چه افرادی برای ایمپلنت با محدودیت مواجه هستند؟

بیمارانی که شیمی درمانی می کنند نمی توانند ایمپلنت انجام دهند. بیماران مبتلا به بیماری هایی نظیر فشار خون و دیابت نیز قبل از انجام ایمپلنت باید با پزشک خود مشورت کنند. اما خوشبختانه اکثر این افراد اجازه انجام ایمپلنت را دارند.
و از آنجاییکه فک کودکان هنوز رشد کامل ندارد، ایمپلنت های دندانی را برای آنها توصیه نمی کنیم.

سئوال : آیا جراحی ایمپلنت یک عمل زمان بر و طولانی است ؟ و آیا بیمار زمان زیادی باید در اتاق عمل باشد ؟

خیر ؛ ایمپلنت یک عمل جراحی سرپایی است که در کلینیک دندان و یا بیمارستان بدون نیاز به بستری صورت می گیرد. اما در چند دوره انجام می شود که زمانی حدود ۳ تا ۹ ماه به طول می انجامد که بیشتر زمان صرف بهبود و رشد استخوان فک می شود.

گفتنی است ؛ دکتر ساسان جعفری متخصص جراحی زیبایی فک وصورت یکی از مجرب ترین پزشکانی است که در زمینه ایمپلنت و جراحی هایی زیبایی ازجمله جراحی بینی ، جراحی فک و… در مرکز استان مازندران و شهر ساری فعالیت دارد .
سات مرتبط با کلینیک زیبایی دکتر جعفری :www.hiva.clinic

محمد مبرا – شرق مازندران