معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران با اشاره به راه اندازی همزمان 11 آزمایشگاه منطقه ای تشخیص ایدز در کشور ، اظهار داشت : این آزمایشگاه ها که مورد ساری هم یکی از آنها است به صورت رایگان برای مراجعه کنندگان آزمایش اچ ای وی انجام می دهند.

 

آزمایشگاه منطقه ای تشخیص ایدز در ساری راه اندازی شد

 آزمایشگاه منطقه ای تشخیص ویروس  اچ ای وی HIV یا بیماری ایدز شمال کشور در ساری مرکز استان مازندران راه اندازی شد.

به گزارش شرق پرس به نقل از ایرنا,  معاون فنی دانشگاه علوم پزشکی مازندران در آیین بهره برداری از این آزمایشگاه اعلام کرد که برای ساخت و تجهیز آن شش میلیارد ریال هزینه شده است.

 

محسن اعرابی  گفت که آزمایشگاه منطقه ای تشخیص اچ آی وی مازندران خدمات مورد نیاز تشخیص و تعیین درمان بیماری ایدز را برای دانشگاه های علوم پزشکی مازندران ، بابل ، شاهرود ، گیلان، سمنان و گلستان انجام می دهد.

 

به گفته وی ، این آزمایشگاه با بهره گیری از پیشرفته ترین دستگاه های تشخیص ، زمان نزدیک ابتلا و همچنین سنجش پاسخ به درمان بیماری ایدز را مشخص می کند.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران پیشگیری از بروز بیماری ها و تشخیص آنها را از برنامه و سیاست های حاکمیتی وزارت بهداشت، درمان و علوم پزشکی برشمرد و گفت که ایجاد آزمایشگاه منطقه ای اچ آی وی همسو با اجرای این سیاست ها است.

 

وی با اشاره به راه اندازی همزمان ۱۱ آزمایشگاه منطقه ای تشخیص ایدز در کشور ، اظهار داشت : این آزمایشگاه ها که مورد ساری هم یکی از آنها است به صورت رایگان برای مراجعه کنندگان آزمایش اچ ای وی انجام می دهند.

 

او افزود : پیش از این برای تشخیص ویروس ایدز و تعیین داروهای موثر برای درمان مبتلایان به این بیماری در مازندران ، آزمایش ها به تهران ارسال می شد.

 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی مازندران همچنین از فعالیت سه مرکز و ۱۱ پایگاه مشاوره رفتاری بیماری ایدز در این استان خبر داد و گفت : با اقدامات پیشگیرانه ، بروز موارد جدید بیماری ایدز کنترل خواهد شد.

 

وی با تاکید بر ضرورت آگاهی رسانی به جامعه برای کنترل و پیشگیری از بیماری ایدز ، افزود : هم اکنون ۷۰ درصد مبتلایان به این بیماری در سنین ۲۵ تا ۴۵ سالگی قرار دارند که با هدایت و اطلاع رسانی به نسل جوان و گروه های پرخطر می توان از بروز و افزایش این بیماری جلوگیری کرد.

 

ایدز که عامل آن ویروس اچ آی وی است سبب تحلیل رفتن قدرت دفاعی بدن شده و فرد بیمار را در برابر هر نوع میکروب مضری آسیب پذیر می سازد و سرانجام به مرگ فرد مبتلا می انجامد.

 

تماس جنسی ، تزریق خون آلوده و بند ناف جنین از شناخته شده ترین راه های انتقال ویروس بیماری ایدز هستند.

 

اهمیت این بیماری سبب شده است تا اول دسامبر برابر با دهم آذر به عنوان روز جهانی ایدز نامگذاری شود.

 

بر اساس آمارهای رسمی تاکنون ۳۰۲ نفر مبتلا به بیماری ایدز در مازندران شناسایی شده اند.