تاکنون دست کم مفقود شدن ۱۸ نفر در کولاک و برف ارتفاعات تهران از سوی خانواده‌ها به جمعیت هلال احمر ارائه شده است
شرق پرس : بارش سنگین برف، سرما و سقوط بهمن در ارتفاعات شمال تهران در روز جمعه باعث جانباختن دست کم شش کوهنورد و مفقود شدن ۱۸ نفر شده است.

ظهر جمعه اخباری از سقوط بهمن در ارتقاعات تهران دست کم در دو منطقه فشم و دارآباد، آهار و..  منتشر شد، پس از آن گفته شد که بیش از ۱۰۰ کوهنورد در کوه‌های اطراف تهران در برف و کولاک گرفتار شده اند.

از روز گذشته عملیات امداد و نجات به سختی ادامه دارد.

با این حال رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر امروز از کشف شش جسد در ارتفاعات شمال تهران خبر داد.

مهدی، ولی پور با بیان اینکه تاکنون اجساد به پایین منتقل نشده اند، افزود: “پس از انتقال اجساد به پایین عملیات تشخیص هویت، تحویل اجساد به پزشکی قانونی و تحویل آن‌ها به خانواده هایشان انجام خواهد شد. ”

رئیس سازمان امداد و نجات جمعیت هلال احمر در مورد تعداد مفقودی‌ها نیز گفت: «آخرین گزارشات ما حاکی از آن است که تاکنون دست کم مفقود شدن ۱۸ تن از سوی خانواده‌ها به جمعیت هلال احمر ارائه شده است. دیگر شهروندان نیز می‌توانند از سامانه ۱۱۲ مفقود شدن عزیزان خود را اعلام کنند.»

از دیروز تا بامداد امروز تعداد زیادی از مصدومان که بخش زیادی از آن‌ها دچار سرمازدگی شده بودند نیز مناطق مختلفی مثل شیرپلا، پلنگچال، توچال، کلکچال و.. نجات داده شده‌اند.

شاهین فتحی مدیرعامل جمعیت هلال احمر استان تهران گفت: “در این عملیات تا کنون ۱۱ نفر از مرگ حتمی نجات یافته اند و تیم های امدادی همچنان در حال جست و جوی مفقودان احتمالی هستند.”

رئیس سازمان مدیریت بحران کشور نیز گفت که از دیروز تاکنون بیش از ۱۰۰ نفر از گرفتار شدگان در برف و کولاک نجات یافته‌اند.

اسماعیل نجار افزود: «عملیات جست و جو برای یافتن افراد مفقود شده ادامه دارد. البته میزان بارش برف بسیار زیاد است و همین موضوع عملیات جست و جو را با دشواری‌هایی برای هلال احمر و دیگر دستگاه‌ها روبرو کرده است.»

نجار در مورد اینکه گفته می‌شود که برخی مجموعه‌ها نظیر توچال در این روز فعال بودند، گفت: “این موضوع بررسی شود که آیا این مجموعه‌ها فعال بودند یا افراد از مسیر‌های دیگر به ارتفاعات صعود کرده اند. اگر این مجموعه‌ها فعال بودند باید نسبت به این موضوع اقدامات قانونی لازم انجام شود. ”

او همچنین از شهروندان گلایه کرده که چرا به هشدار‌ها درباره رسیدن دمای ارتفاعات تهران به منفی ۲۰ درجه توجه نکرده اند.