دکتر میلانی گفت : طرح سیستم بیورآکتوری مبدل مونومر‌های پلاستیک به انرژی الکتریکی در شاتل‌های فضایی، از دو رآکتور نسل جدید تشکیل شده است که می‌تواند انواع مختلف پلاستیک را در ۱۴ ساعت به مونومر‌های سازنده آن تبدیل کند

شرق مازندران : سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی که یکی از ۱۵ آژانس تخصصی سازمان ملل متحد است، دکتر حامد میلانی پزشک و پژوهشگر مازندرانی را به عنوان برترین مخترع جهان در سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

روابط عمومی نمایندگی سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی (WIPO) در ایران اعلام کرد: پژوهشگر جوان مازندرانی با ساخت نسل جدید رآکتور‌های فوق پیشرفته تولید برق در فضا پیماها، موفق شد عنوان برترین اختراع سال ۲۰۲۱ در حوزه انرژی و نانوبیو تکنولوژی را از آن خود کند.

بر اساس این گزارش سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی اختراع دکتر میلانی را از میان ۸۰۰ طرح برگزیده، به عنوان اختراع برتر سال ۲۰۲۱ معرفی کرد.

۱۹۳ کشور جهان در حال حاضر عضو سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی یا همان WIPO هستند که زیر مجموعه سازمان ملل متحد محسوب می‌شود.

نو بودن طرح، قابلیت تجاری سازی و تولید در مقیاس فراوان، مصارف کاربردی از مهم‌ترین معیار‌های انتخاب اختراع برتر سازمان جهانی مالکیت‌های معنوی محسوب می‌شود.

دکتر میلانی مخترع برتر سال ۲۰۲۱جهان گفت: نسل جدید رآکتور‌های فوق پیشرفته تولید برق در فضا پیما‌ها می‌تواند با استفاده از تکنولوژی سلول‌های سوختی میکروبی و ایزوله‌های باکتریایی جدید تازه شناسایی شده، زباله‌های فضایی را به بیو الکتریسیته تبدیل کند.

به گفته دکتر میلانی طرح سیستم بیورآکتوری مبدل مونومر‌های پلاستیک به انرژی الکتریکی در شاتل‌های فضایی، از دو رآکتور نسل جدید تشکیل شده است که می‌تواند انواع مختلف پلاستیک را در ۱۴ ساعت به مونومر‌های سازنده آن تبدیل و در ادامه با استفاده از کربن تولید شده و سیستم پیشرفته سلول سوختی میکروبیال، جریان برق مورد نیاز شاتل‌های فضایی را تامین کند.

میکرو ارگانیسم‌ها در این فناوری به عنوان زیست کاتالیست فعالیت می‌کنند.

در هر ماموریت فضایی نزدیک به دو هزار و ۵۰۰ کیلوگرم زباله تولید می‌شود که با دستیابی به این دانش می‌توان میزان آلایندگی و خطرات بیولوژیکی زباله‌های فضایی در صنعت حمل و نقل هوایی را کاهش داد.

حامد میلانی پزشک، پژوهشگر و مخترع جوان مازندرانی در ششمین دوره مسابقات جهانی اختراعات ترکیه با ارائه طرح رآکتور بیولوژیکال مدال نقره، در مسابقات جهانی اختراعات کره جنوبی با ساخت رآکتورمبدل پلاستیک به پروتئین خوراکی و سوخت فضاپیما‌ها مدال طلا و در مسابقات جهانی ابداعات و اختراعات هندوستان با ساخت نسل جدید راکتور‌های فوق پیشرفته تولید برق در فضاپیما‌ها مدال طلای این مسابقات را از آن خود کرد.