نکته دیگری که در اعتراض‌های موجود در عراق قابل مشاهده است، این است که انتخابات عراق اگر چه نتیجه مطلوب مخالفان را نداشته، اما مانند انتخابات در افغانستان با شائبه تقلب روبه‌رو نیست. همه می‌دانند که مالکی و ائتلاف وی رای لازم را آورده است اما مخالفان وی بر این باورند که مالکی عدالت […]

 

نکته دیگری که در اعتراض‌های موجود در عراق قابل مشاهده است، این است که انتخابات عراق اگر چه نتیجه مطلوب مخالفان را نداشته، اما مانند انتخابات در افغانستان با شائبه تقلب روبه‌رو نیست. همه می‌دانند که مالکی و ائتلاف وی رای لازم را آورده است اما مخالفان وی بر این باورند که مالکی عدالت را رعایت نمی‌کند.

 

شرق پرس: بسیاری از تحلیلگران بر این باورند که انتخاب جایگزین برای نوری مالکی چندان ساده نیست. اگرچه مالکی از سوی مخالفان متهم به تمامیت‌خواهی است، ولی برخی نیز اقتدار وی را عاملی برای کنترل بحران عراق ارزیابی می‌کنند و حتی عده‌یی نیز از این موضوع نگران هستند که شاید برکناری مالکی به معنای گسیخته شدن ساختار قدرت در عراق باشد. البته لازم به یادآوری است، اگر چه مالکی متهم به تمامیت خواهی است اما عراق یک دموکراسی نوپا است و از ساختار تعریف شده برخوردار است، یعنی به هر حال این ساختار برروی یک مهره شکل نگرفته و می‌تواند به حیات خود ادامه دهد.

نکته دیگری که در اعتراض‌های موجود در عراق قابل مشاهده است، این است که انتخابات عراق اگر چه نتیجه مطلوب مخالفان را نداشته، اما مانند انتخابات در افغانستان با شائبه تقلب روبه‌رو نیست. همه می‌دانند که مالکی و ائتلاف وی رای لازم را آورده است اما مخالفان وی بر این باورند که مالکی عدالت را رعایت نمی‌کند.

برخی کارشناسان آگاه بر این باورند که مالکی علاوه بر تصدی پست نخست وزیری در عراق، سرپرستی بسیاری از پست‌های کلیدی را هم در انحصار قدرت خود حفظ کرده است. از سوی دیگر چنانچه از اعتراض نمایندگان اقلیم کردستان در نخستین نشست پارلمان عراق مشخص بود، کردها بر این باورند که مالکی با قطع حقوق کارمندان دولتی در این اقلیم در سه ماه اخیر، به نیازهای این منطقه بی‌توجهی کرده است.

هر چند دولت از سوی دیگر به فروش یکجانبه نفت کردستان از سوی حکومت خودمختار استناد دارد. در واقع این موضوعات نشان می‌دهد، یک مخالفت جدی با نخست وزیری مالکی در عراق به دلایل گوناگون شکل گرفته و گروه‌های مختلف مصر به انتخاب یک چهره جدید به عنوان نخست وزیر هستند. در این باره گمانه‌زنی‌های مختلفی وجود دارد و چهره‌های مختلفی مطرح می‌شوند.

عادل عبدالمهدی؛ متولد ۱۹۴۲ یکی از گزینه‌های مطرح برای جایگزنی مالکی است. این سیاست‌مدار و اقتصاددان عراقی شیعه است. او از مقامات مجلس اعلای اسلامی عراق و معاون دبیرکل کنونی این سازمان است. عبدالمهدی از سال ۲۰۰۵ تا ۲۰۱۱ یکی از دو معاون رییس‌جمهور عراق بود و در دولت موقت عراق پس از سقوط صدام وزیر دارایی بود. وی یکی از کاندیداهای تصدی پست نخست‌وزیری پس از انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۰۵ به شمار می‌رفت که در رای‌گیری داخلی «ائتلاف ملی عراق» با یک رای مغلوب نوری مالکی شد. وی کاندیدای میانه‌رو محسوب می‌شود که به دلیل همکاری با اقلیت کردها در شمال عراق شهرت دارد.

طارق نجم، متولد ۱۹۴۶ و مشاور نوری‌ مالکی و عضو حزب دعوه، از نزدیک‌ترین مهره‌ها به نوری مالکی محسوب می‌شود که درباره مطرح شدن نام وی برای نخست وزیری گمانه‌زنی می‌شود. نجم دکترای زبان عربی از دانشگاه قاهره دارد. وی به دلیل نزدیکی به مالکی در عراق به «نخست وزیر سایه» شهرت دارد. در افشاگری‌های سال ۱۹۴۶ ویکی لیکس عنوان شده بود که رفتار سرد و کم حرف وی نشان‌دهنده شخصیت انتقادی دولت مالکی است. گفته می‌شود نجم از گزینه‌های مورد تایید آیت‌الله سیستانی نیز است.

حسین شهرستانی، متولد ۱۹۴۲ است. وزیر نفت کنونی عراق است. شهرستانی شیعه است. وی دانشمند اتمی پیشین عراق محسوب می‌شود که ?? سال در زندان ابوغریب صدام زیر شکنجه بود. شهرستانی نیز از اعضای ائتلاف دولت قانون است

احمد چلبی، متولد ۱۹۴۴، چلبی دبیرکل کنگره ملی عراق است که سازمانی متشکل از چند گروه مخالف عراقی است. چلبی پیش از حمله امریکا و متحدانش به عراق، در غرب یکی از شناخته‌شده‌ترین چهره‌های مخالف صدام به شمار می‌رفت. وی متهم است که سال‌ها برای سرویس جاسوسی امریکا کار کرده است.

ایاد علاوی متولد ۱۹۴۵ و سرسخت‌ترین رقیب نوری مالکی است. با این حال علاوی هیچگاه خود را از روند سیاسی عراق خارج نکرده است. علاوی از سال ???? تا ???? نخست وزیر عراق بود. ایاد علاوی، رهبر جنبش وفاق ملی و ائتلاف عراقیه در انتخابات قبلی بود و اکنون رهبری ائتلاف وطنیه را بر عهده دارد. او از پدری عراقی و مادری لبنانی که هر دو شیعه بودند به دنیا آمده است. وی در سال ???? ائتلافی را راه‌اندازی کرد که شامل سنی‌ها و شیعه‌ها می‌شود و در نهایت هم آرای بیشتری نسبت به مالکی آورد اما قادر نبود که دولت تشکیل دهد.

فالح فیاض چهره دیگری است که این روزها در بسیاری از رسانه‌ها درباره طرح نام وی به عنوان نخست‌وزیر خبرهایی منتشر می‌شود. فیاض مشاور امنیت ملی عراق و از اعضای حزب دعوه است. اما وی شخصیتی نه‌ برجسته نسبت به دیگر گزینه‌های احتمالی جایگزین نوری مالکی است. وی همچنین از تجربیات بالایی در زمینه‌های امنیتی و سیاست خارجی برخوردار است.

درباره مطرح کردن ابراهیم جعفری به عنوان نخست وزیری عراق کمتر سخن گفته می‌شود، اما در هفته‌های اخیر بیشتر جلسه‌ها و رایزنی‌ها درباره نخست وزیر جدید عراق در دفتر وی برگزار شده است. جعفری که سابقه دبیر کلی حزب دعوه را دارد، متولد ۱۹۴۷ است. این سیاستمدار و چشم‌پزشک عراقی شیعه است.

وی نخست‌وزیر دولت موقت عراق، معاونت رییس‌جمهوری عراق، و عضویت و ریاست حکومت انتقالی عراق پس از سقوط صدام را هم بر عهده داشته است. جعفری در سال ۲۰۰۸ از حزب دعوه خارج شد و حزبی به نام جریان اصلاح میهنی را پایه‌گذاری کرد، این جریان در انتخابات مجلس نمایندگان عراق ۲۰۱۰ هم‌پیمان مجلس اعلای اسلامی عراق و جریان صدر در «ائتلاف میهنی عراق» بود.
منبع: اعتماد

 

/انتهای خبر