مازندران شاید جزو معدود استان های کشور است که همه شاخصه های سرمایه گذاری در گردشگری و ورزش را داراست و می توان با برنامه ریزی بر این مهم منابع ارزی و ریالی قابل توجهی را عاید دولت کرد.

شرق پرس – سردبیر : گردشگری ورزش یک بازار جدید و پاک است که کشورهای توسعه یافته در تلاش هستند تا با فراهم آوری زیرساخت مورد نیاز، سهم ویژه ای از این بازار پرسود و جذاب را به خود اختصاص دهند.

پرواضح است دنیای کنونی، دنیای برنامه ریزی برای سفر، ورزش و تفریحات سالم است. و مازندران شاید جزو معدود استان های کشور است که همه شاخصه های سرمایه گذاری در گردشگری و ورزش را داراست و می توان با برنامه ریزی بر این مهم منابع ارزی و ریالی قابل توجهی را عاید دولت کرد. اما در همه این سالها غفلت از این بخش نه تنها موجب عقب ماندگی استان گردید بلکه شاهد وابستگی مالی شدید به منابع ملی برای سپری کردن روزمرگی ها نیز بوده ایم.

و اگر در سال‌های اخیر که بدنبال راه اندازی صنایع خشن و ناسازگار با محیط زیست بودیم و یا وقت و انرژی زیادی که صرف راه اندازی منطقه آزاد در مازندران کردیم که بی نتیجه بود!، نگاه هوشمندانه ای به ظرفیت های بالقوه استان داشتیم، شاید اکنون باشگاه های ورزشی بزرگ ایران و جهان بجای حضور در کشورهای امارات، ترکیه، قطر و… مازندران را بعنوان محل اردوها و حتی برگزاری رقابت های ورزشی انتخاب می کردند.

از طرفی معضلات اعتباری و زیرساختی ورزش در مازندران و موضوعات مانند آماده سازی ورزشگاه ها در شهرهای بزرگ برای برگزاری رقابت های تک رشته های ورزشی و صرف وقت و هزینه های کلان، قدرت مانور و ابتکار عمل مدیران ورزشی و سیاسی استان را به شدت کاهش داد و همین موضوع عاملی شد برای غفلت از طرح های بزرگ توسعه ای حوزه ورزش که اگر به موقع اقدام می شد، خود به تنهایی می توانستند بسیاری از مشکلات مازندران سرسبز و مستعد، ازجمله اقتصاد و اشتغال را با رونق بخشی به صنعت توریسم حل کنند.

امروزه جدای از ورزش های پرمخاطبی مانند فوتبال، والیبال، کشتی، بسکتبال و… که مخاطبان خاص خود را دارند و مقصد گردشگری رویدادهای ورزشی به حساب می آیند، ورزش هایی مانند، قایقرانی، گلف، تنیس، دوچرخه سواری، شنا، موج سواری و… نیز که در زمره گردشگری ورزشی فعال قرار می گیرند، می توانند مقصد گردشگران ورزشی از سراسر دنیا باشند که البته به شدت وابسته به داشته های طبیعی منطقه است و استانی مانند مازندران نیز می تواند کاندیدای خوبی برای سرمایه گذاری پرسود در این حوزه به شمار آید . چراکه نه تنها به لحاظ سخت افزارهای طبیعی مورد نیاز، بلکه به جهت نیروی انسانی و بهره مندی استان از ورزشکاران مستعد در اغلب رشته های ورزشی، می تواند بعنوان یک منطقه مناسب برای پذیرش ورزشکاران اقصی نقاط ایران و جهان، میزبانی رویدادهای مهم ورزشی و همینطور جذب گردشگران ورزشی معرفی شود.

البته جلب نظر دولتمردان، نمایندگان مجلس و حتی سرمایه گذاران نیازمند بهره مندی استان از مدیران جسور، بلندپرواز و ایده آل گرا و یا دست کم بهره مندی از مشاوران خلاق و واقعی و نه کاغذی است که با ارائه طرح های مناسب ، همگان را برای برنامه ریزی و حرکت در این مسیر ترغیب نمایند.

امیدواریم مدیران استان با بهره گیری از نظرات و طرح های مبتکرانه کارشناسان و جوانان ، فصلی نو در حرکت به سمت توسعه مازندران را رقم زنند، چراکه مدیریت روزمره نمی تواند راهگشای مشکلات و سردرگمی در ترسیم نقشه راه آبادانی و شکوفایی استان باشد.

محمد مبرا

  • نویسنده : محمد مبرا