مدیر کل ثبت احوال مازندران با اشاره به عدم تمایل زوجین مازندرانی برای فرزندآوری گفت: تولد‌ها  در دهه ۸۰ و ۹۰ در استان مازندران روند کاهشی داشت

شرق پرس : مجتبی فاطمی مدیرکل ثبت احوال استان مازندران در گفت و گو با باشگاه خبرنگاران جوان ، با اشاره به گرایش مازندرانی‌ها به تک فرزندی، گفت: در مازندران به ازای هر هزار نفر ۹ واقعه ولادت اتفاق می‌افتد در حالیکه این میزان در کشور بیش از ۱۳ تولد است.

او با بیان اینکه مازندران سال‌های اخیر با کاهش ولادت مواجه بوده است، افزود: ۲۴۷۶ واقعه ولادت فروردین ماه پارسال در مازندران ثبت شده بود که این میزان در فروردین ماه امسال با کاهش ۴ درصدی به ۲۳۷۳ تولد رسیده است.

مدیرکل ثبت احوال استان مازندران ادامه داد: ۳۳ هزار و ۹۰۲ نفر سال ۹۸ در مازندران به دنیا آمدند اما این میزان پارسال با کاهش ۱۱ درصدی به ۳۰ هزار و ۱۷۵ تولد رسیده است.

فاطمی گفت: ثبت احوال استان میانگین سن مادران مازندرانی را در دهسال گذشته بررسی کرده است و بر اساس نتایج آماری بدست آمده از این پژوهش ، مادران مازندرانی در سال ۸۹ نخستین فرزند خود را در ۲۷ سالگی به دنیا آوردند اما این عدد در سال ۹۹  به ۳۰ سال رسید.

او با بیان اینکه افزایش میانگین سنی مادران ، کاهش فرزند آوری را هم بدنبال دارد، ادامه داد: میزان ولادت‌ها در مازندران از سال ۱۳۵۷ تا ۱۳۹۷ نیز بررسی شد و در حالیکه ۷۶ هزار و ۴۲۶ واقعه ولادت در اوائل دهه ۶۰ ثبت شده بود، سیاست‌های جمعیتی و توصیه به داشتن فرزند کمتر این میزان را در اوائل دهه ۷۰ به ۴۱ هزار و ۹۳۴ تولد رساند.

مدیر کل ثبت احوال مازندران گفت: میزان ولادت‌ها از سال ۱۳۷۷ تا ۱۳۸۷ در استان به دلیل اینکه متولدان اواخر دهه ۵۰ به سن ازدواج رسیده بودند افزایش ۵ درصدی داشت اما تولد‌ها  در دهه ۸۰ و ۹۰ دوباره کاهشی شد.

فاطمی گفت: تعداد تولد‌ها از ۴۴ هزار و ۴۲۱ در سال ۱۳۸۷ با کاهش بیش از ۱۰ درصدی دهسال بعد به ۳۹ هزار و ۸۴۶ تولد رسید.

او کم تمایلی مازندرانی‌ها به داشتن بیش از دو فرزند را نیز یکی از چالش‌های جمعیتی مهم در استان اعلام کرد و ادامه داد: ۹۲ درصد متولدان پارسال در مازندران فرزندان اول و دوم خانواده‌ها هستند.

مدیر کل ثبت احوال مازندران گفت: ۱۵ هزار  و ۵۸۰ مادر مازندرانی پارسال نخستین فرزند و ۱۲ هزار و ۲۴۵ مادر نیز فرزند دوم خود را به دنیا آوردند.

فاطمی با بیان اینکه ۸ درصد متولدین،  فرزندان سوم و چهارم خانواده‌های خود بودند، افزود: ۱۶۷۷ کودکی که پارسال به دنیا آمدند فرزند سوم و ۱۵۳ نفر نیز فرزند چهارم خانواده های خود هستند.