عمده قیمت گذاری های دلخواه اقلام بهداشتی در بازار مازندران آن هم سه هفته پس از خالی ماندن بازار از این اقلام هم اکنون در فروشگاه های تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی دیده می شود و هنوز داروخانه ها فاقد این لوازم و عرضه آن به مردم هستند

شرق پرس : مشاهده عینی نشان میدهد برخی از اقلام بهداشتی مانند ماسک های یکبار مصرف تا پنج برابر قیمت در مراکز غیررسمی و برخی از مراکز رسمی به فروش می رسد و اغلب شهروندان نیز در این وضعیت به خاطر این که به این اقلام دسترسی پیدا کنند و فروشنده به خاطر اعتراض به قیمت از فروختن امتناع نکند ، مبلغ را با نارضایتی می پردازند و نارضایتی هایشان را حواله مدیران و مسئولان کشور می کنند.

برای مثال بر اساس مشاهدات میدانی قیمت هر عدد ماسک بهداشتی یک بار مصرف به حدود سه هزار تومان می رسد که پیش از شیوع کرونا حدود ۶۰۰ تومان بود. همچنین قیمت هر جفت دستکش پلاستیکی موسوم به ” لاتکس ” که پیش از شیوع ویروس کرونا ۶۰۰ تومان و در بسته ۱۰۰ عددی ۳۰ هزار تومان بود ، هم اکنون هر جفت حدود ۲ هزار و ۵۰۰ تومان فروخته می‌شود و به صورت بسته ای هم در شبکه رسمی عرضه نمی شود و در شبکه غیررسمی نیز بین ۱۴۰ تا ۱۵۰ هزار تومان یافت می شود.

عمده قیمت گذاری های دلخواه اقلام بهداشتی در بازار مازندران آن هم سه هفته پس از خالی ماندن بازار از این اقلام هم اکنون در فروشگاه های تجهیزات پزشکی و لوازم آرایشی دیده می شود و هنوز داروخانه ها فاقد این لوازم و عرضه آن به مردم هستند.

در همین حال مدیرکل سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران در تماس تلفنی خبرنگار ایرنا و توصیف وضعیت قیمت اقلام بهداشتی در بازارهای استان ، گفت : هرگونه نرخ گذاری شخصی برای فروش تجهیزات بهداشتی غیر مجاز است و در صورت مشاهده با واحد صنفی برخورد شدید خواهد شد.

حسینقلی قوانلو در پاسخ به این پرسش خبرنگار ما که چرا یک محصول خاص در نقاط مختلف یک شهر و یا شهرهای مختلف دارای قیمت های متفاوت است ، افزود : تفاوت قیمت ها باید براساس نوع محصول باشد و هیچ عرضه کننده ای نباید از قیمت مصوب تخطی کند.

وی با بیان اینکه برای تمامی اقلام بهداشتی که در سطح عمومی توزیع می شود قیمت مصوب تعیین شده است ، گفت : قیمت های مصوب به تمامی واحدهای صنفی اعلام شده است.

رییس سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران به برخوردهای صورت گرفته در این زمینه اشاره کرد و گفت: تاکنون به دلیل عدم ایجاد تش در میان مردم با واحدهای توزیع کننده مراعات کردیم ، اما این به معنای فقدان آگاهی از تخلف برخی نیست.

قوانلو بر برخورد جدی و شدید با واحدهای صنفی که به دنبال سودجویی هستند تاکید کرد و افزود : از این هفته بازرسی های جدیدی انجام خواهد شد و در صورت مشاهده حتی امکان پلمب واحد صنفی نیز وجود دارد.

وی همچنین با اشاره به اینکه هر قیمت هر عدد ماسک پزشکی یکبار مصرف حدود ۸۰۰ تومان قیمت گذاری شد ، گفت : قیمت هر عدد دستکش لاتکس نیز نباید از ۶۰۰ تومان عبور کند.

توزیع عمومی تجهیزات بهداشتی با دانشگاه علوم پزشکی است

رییس سازمان صنعت مازندران همچنین به موضوع توزیع عمومی تجهیزات بهداشتی در سطح داروخانه ها اشاره کرد و گفت: توزیع اقلام بهداشتی به تصمیم دانشگاه علوم پزشکی بوده و سازمان صنعت هیچ دخالتی در این مسئله نخواهد داشت.

قوانلو افزود: سازمان صنعت تمامی تولیدات اقلام بهداشتی خود را بر اساس مصوبه ستاد ملی کرونا در اختیاز دانشگاه علوم پزشکی قرار می دهد و آنها باید برای توزیع تصمیم بگیرند.

وی همچنی در مورد دستکش های بهداشتی نیز اظهار داشت: تمامی تولدات دستکش به یک شرکت پخش تجهیزات پزشکی در پایتخت کشور محول شده و آنها توزیع کننده اصلی دستکش هستند.

از حدود سه هفته پیش سازمان صنعت ، معدن و تجارت مازندران اعلام کرد که توزیع عمومی دستکش های بهداشتی در سطح عمومی و در داروخانه ا آغاز می شود، اما تاکنون خبری از اجریی شدن این وعده نیست.

همچنین روزانه حدود ۷۰۰ هزار عدد دستکش بهداشتی لاستیکی و حدود۱۵۰ هزار ماسک در مازندران تولیدی شود، که هنوز از دسترس عمومی خارج است و مقصد مصرف آن مشخص نیست.

پنجشنبه هفته گذشته نیز رییس سازمان صنعت مازندران از ورود ۷۰۰ هزار عدد انواع ماسک به استان خبر داد و گفت که این ماسک ها که در انواع مختلف بودند ، تحویل دانشگاه علوم پزشکی مازندران و بابل شده است.

همچنین صدها گروه مردمی ، تشکل های مردم نهاد ، نیروهای جهادی و محلی هم طی چند هفته گذشته در حال تولید ماسک با نظارت ناظران بهداشتی هستند ولی همچنان بازار مازندران خالی از ماسک است ./ایرنا