شیوع کرونا، علیرغم مشکلاتی که برای جهانیان داشت یک فرصت مغتنم برای صاحبان کسب و کارها بود که توانستند با بهره گیری از این تهدید، فرصت مناسبی محیا کنند و مشاغل خود را در اینترنت توسعه دهند...

کرونا، فضای کسب و کار و تجارت را متحول کردشرق پرس – سرویس علمی فناوری : فائزه امیرخانلو مدرس رشته کامپیوتر در دانشکده قدسیه ساری با اشاره به تغییر سبک زندگی در زمان شیوع کرونا و الزام صاحبان مشاغل و کسب و کارها به ارائه خدمات نوین برای عبور از این بحران گفت : در سالهای اخیر فروش محصولات و ارائه خدمات در کشورهای توسعه یافته و حتی کمتر توسعه یافته به سمت بازار آنلاین و فروش اینترنتی تغییر یافته بود که این امر منجر به کاهش هزینه ها، صرفه‌جویی در زمان، تنوع محصول ، نداشتن محدودیت در انتخاب کالا، عدم نیاز به مراجعه حضوری برای خرید و دریافت خدمات و …. شد و این تغییر ذائقه در تجارت رفته رفته تبدیل به یک دوران گذار و یا رنسانس شده است که مقاومت بسیاری از صاحبان عموماً مشاغل خُرد در مقابل این پدیده در طولانی مدت برای کسب و کارشان آسیب زا گردید.

وی شیوع کرونا و اعمال محدودیت های ناشی از آن در سراسر جهان را علیرغم مشکلاتی که برای جهانیان داشت یک فرصت مغتنم برای صاحبان کسب و کارها دانست و گفت : آنهایی که توانستند با بهره گیری از این تهدید، فرصت مناسبی محیا کنند و مشاغل خود را در فضای الکترونیک و اینترنت توسعه دهند به حیات خود ادامه دادند و حتی شاهد افزایش درآمد هم شده اند ، اما کسب و کارهایی که نتوانستند از این بستر استفاده کنند ، به سمت زیان دهی و حتی نابودی پیش رفتند.

امیرخانلو دائمی بودن این تغییرات را مورد تاکید قرار داد و افزود؛ برخی این سئوال را می پرسند که در پساکرونا و عادی شدن شرایط، بسیاری از این تغییرات در رفتار مصرف کننده همچنان پابرجاست یا خیر؟

باید بدانیم، خرید آنلاین و ارائه خدمات از راه دور بعنوان یک هنجار در جامعه جا افتاده است و بنابراین کسانی که همچنان با مدل کسب و کار قدیمی و سُنتی کار می کنند، نباید منتظر روزی باشند که پس از پایان کرونا شاهد خریدهای حضوری و بازگشت فیزیکی مشتری ها باشند. بلکه آن ها هستند که باید خودشان را با مدل کسب و کار مجازی و آنلاین هماهنگ کنند و فروش و ارائه خدمات خود را برمبنای اینترنت پایه ریزی کنند.

 

این دانش آموخته دانشگاه های علم و صنعت و علوم تحقیقات در ادامه با تاکید براینکه در همه ی این سالها باید به لحاظ زیرساختی، فرهنگی و علمی زمینه تغییر نگرش را چه در ارائه خدمت و فروش محصولات و چه در دریافت خدمت و خرید محصولات در جامعه ایجاد می کردیم اظهار داشت؛ وقتی بسیاری از مردم به روش های خرید بر پایه اپلیکیشن ها و ساز وکارهای اینترنتی اعتمادی ندارند، دلایل آنرا می توان در عدم فرهنگ سازی در رسانه ها و یا عدم ارائه خدمات مناسب و امنیت بالا که در زیرساخت تعریف می شود و یا ضعف در طراحی و تولید نرم افزارهای مرتبط دانست که این بخش به نحوه عملکرد دانشگاه های ما بر می گردد.

وی افزود؛ معتقدم بیش از هر بخشی، دانشگاه ها و مراکز تولید علم باید آمادگی لازم را برای پُر کردن این خلاء داشته باشند و با تربیت متخصصان مورد نیاز مسلط به دانش رایانه و طراحی مُدل های فروش و ارائه خدمت بصورت مجازی که در عموماً در ذیل رشته های مرتبط با کامپیوتر و اقتصاد تعریف می شود سهم خود را از فرصت تغییرات نوین فضای تجارت و کسیب و کار دریافت کنند.

فائزه امیرخانلو در پایان این گفتگو ضمن تاکید بر تغییر نگاه و لزوم بازنگری اساتید و دانشگاه ها در تدریس دروس علوم کامپیوتر اظهار داشت؛ این مسئله واضح است که کامپیوتر، علمی پویا و دائماً در حال بروزرسانی است و معتقدم با تکیه بر این مسئله و در این شرایط حساس باید دانشجویان علاقه مند را به سمت آموزش های نوین، که طراحی اپلیکیشن های جذاب برای بازار، تجارت و کسب کارها یکی از خروجی های آن است سوق دهیم.