در حال حاضر نرخ بیکاری فصل پاییز به 10.5 درصد رسیده که در تابستان امسال این نرخ تک رقمی شده و به 9.5 رسید و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، مشاغل فصلی و موقت را همچنان مهمترین عامل در کاهش نرخ بیکاری فصل دوم سال است.

 

bikari-eshteghal96

به گزارش شرق پرس, با تک رقمی شدن نرخ بیکاری تابستان دولت امیدوار بود که نرخ بیکاری روند نزولی خود را ادامه دهد، اما نرخ بیکاری پاییز با یک درصد رشد نسبت به تابستان به ۱۰.۵ درصد رسید و خبری از تاثیر رشد اقتصادی در ایجاد اشتغال مشاهده نشد.
 
 
 

براساس آمار نرخ بیکاری نرخ مشارکت اقتصادی که تعداد شاغلان و بیکاران را در کشور نشان می‌دهد، رشد ۰.۶ درصدی نسبت به پاییز ۹۲ داشته و همچنین یک درصد نسبت به فصل تابستان نیز افزایش یافته است.

 

 

بنابر گزارش مرکز آمار نرخ بیکاری ۲ درصد نسبت به پاییز ۹۲ و یک درصد نسبت به فصل پیش رشد داشته است.

 

 

کارشناسان بازار کار معتقدند، مشاغل فصلی که در فصل تابستان ایجاد می‌شود، مهمترین عامل در کاهش نرخ بیکاری بوده و خبری از تاثیرات رشد مثبت اقتصادی در کاهش نرخ بیکاری و عوامل تولید و دیگر بخش‌ها نیست.

 

 

با وجود اینکه آمارهای رشد اقتصادی از سوی بانک مرکزی در فصل بهار و تابستان مثبت گزارش شده، اما همچنان تأثیری در روند کاهش نرخ بیکاری مشاهده نمی‌شود و حتی در پاییز نرخ بیکاری یک درصد افزایش یافته است.

 

 

این در حالی است که کارشناسان اقتصادی معتقدند، هر یک درصد رشد اقتصادی باید ۷۰۰ تا ۸۰۰ هزار شغل ایجاد کند و این موضوع از سوی وزیر تعاون کار و رفاه اجتماعی و دیگر مسئولان اقتصادی بارها گفته شده است با این وجود هنوز تأثیرات این رشد نمود عینی در ایجاد شغل و رونق بازار از منظر کاهش بیکاری ندارد.

 

 

به گزارش فارس, در حال حاضر نرخ بیکاری فصل پاییز به ۱۰.۵ درصد رسیده که در تابستان امسال این نرخ تک رقمی شده و به ۹.۵ رسید و تحلیل‌ها نشان می‌دهد، مشاغل فصلی و موقت را همچنان مهمترین عامل در کاهش نرخ بیکاری فصل دوم سال است.