این پزشک با هشدار درخصوص پائین آمدن سن دیابت در مازندران گفت : شیوع دیابت در مازندران ۱۴ درصد است که از متوسط جهانی بیشتر است

شرق مازندران : عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی بابل از افزایش دیابت در جوانان به علت اضافه وزن، کاهش تحرک و تغذیه نامناسب خبر داد و گفت: افراد چاق، بی تحرک، دارای سابقه خانوادگی دیابت، سابقه بیماری های قلبی عروقی، سابقه دیابت بارداری و افراد بالای ۳۵ سال بدون علامت حتما تست های غربالگری دیابت را انجام دهند.

 دکتر مرجان موعودی اظهار کرد: دیابت یک بیماری با اختلال سوخت و ساز بدن بوده که با افزایش قند خون مشخص می شود و در سال های اخیر به علت تغییر در سبک زندگی، فراوانی این بیماری، افزایش پیدا کرده است.

موعودی فوق تخصص غدد درون ریز و متابولیسم دانشگاه علوم پزشکی بابل بیان کرد: در حال حاضر ۵۳۷ میلیون نفر در جهان مبتلا به دیابت هستند و پیش بینی می شود تا سال ۲۰۳۰ این میزان به ۶۴۳ میلیون نفر در جهان افزایش یابد.

این پزشک  با ذکر این نکته که بر اساس مطالعه اخیر ۱۰.۵ درصد افراد جهان مبتلا به دیابت هستند، تصریح کرد: شیوع دیابت در مازندران ۱۴ درصد بوده است.در دیابت نوع یک که به آن دیابت وابسته به انسولین گفته می شود تولید انسولین در بدن کاهش می یابد. این نوع دیابت شیوع کمتری دارد و معمولاً در سن پایین تری شروع می‌شود.