در موضوع انتقام از حادثه تروریستی کرمان، باید اراده نظام اسلامی و مطالبه مردمی را برای برخورد با متجاوزان علیه امنیت ملی ایران را نشان دهد

شرق مازندران : یکی از کارشناسان حوزه سیاست در یادداشتی ۱۰ نکته درباره انتقام از جنایتکاران حادثه تروریستی کرمان را بدین شرح بیان کرد:

اول اینکه اصل قصاص آمران، مباشران، معاونان و عاملان این جنایت، بی‌نیاز از اثبات است. کافی است منکران آن، خود را جای بازماندگان شهدا و مجروحین ترور بگذارند.

دوم اینکه قصاص باید عادلانه باشد، این مرام غیر قابل تخطی اهل اسلام است. عادلانه یعنی اینکه هر طرفی در این جنایت نقش داشته، مجازات شود.

سوم اینکه اجرای عادلانه مجازات جنایتکاران فقط یک اقدام مکانیکی نیست، بلکه باید «اراده نظام اسلامی و مطالبه مردمی را برای برخورد با متجاوزان علیه امنیت ملی ایران را نشان دهد»، «بازدارندگی اطلاعاتی، ضد اطلاعاتی و عملیاتی در برابر تهدیدات بعدی ایجاد کند»، «برنامه‌های مکمل تیم ترور را خنثی کرده و به شکست بکشاند.»

چهارم اینکه از بین سه مورد بند قبل، ناتمام گذاشتن برنامه‌های مکمل آمران ترور نیاز به محاسبه دقیق و طبیعتاً بررسی سناریو‌های عالی، خوب، میانه بد و بدتر و بدترین دارد.

پنجم اینکه بعد از محاسبه معادلات چندمتغیره و قبل از عملیاتی کردن انتقام، مراحل مختلفی در دستور کار اقدامات قرار می‌گیرند که بیان جزییات آن‌ها در اینجا ضرورتی ندارد و باید مورد توجه فرماندهان میدانی و تیم‌های غیر میدانی قرار گرفته و برای آن دستورالعمل مصوب بگیرند. (این نکته را در کنار بند یک بگذارید و دوباره بخوانید)

ششم اینکه قصاص ناقص از عدم اعمال آن بدتر است (به همان دلایل بند سوم).

هفتم اینکه نادیده گرفتن شرایط میدان‌های دور و نزدیک درگیری در موقعی که آمران ترور مترصد کلیک کردن روی طرح‌های مکمل جنایت کرمان هستند، به ناقص شدن قصاص منتهی خواهد شد.

هشتم اینکه تیپ عملیات تروریستی کرمان نشان می‌دهد که عدم برخورد هوشمندانه با راهبرد آمران (سرویس‌های جنایتکار سه‌قلو) موجب تجری آنان و استمرار اقدامات‌شان در فاز‌های دیگر علیه امنیت ملی کشور خواهد شد.

نهم اینکه ترور جمعی کرمان از سیکل برنامه‌ریزی سنگین، ولی سریع تیم ترور بر اساس «تقویم امنیتی» و شرایط منطقه‌ای حکایت دارد.

دهم و آخر اینکه ایمان بیاوریم که توفیق فقط و فقط از ناحیه خداست. همه تدابیر و اقدامات هر چقدر هم دقیق باشند، بدون توکل و توسل راه به مقصد نمی‌برند.

سعید شهرابی فراهانی – مدیر مرکز پژوهش و مطالعات انجمن بین المللی ضدصهیونیستی