اگر طی سال های از دست رفته, توسعه جاده های مازندران به پایان می رسید و زباله ها و پسماندها مدیریت می شد, نه تنها دیگر غصه ای از بابت حضور گردشگران نداشتیم بلکه از آن بعنوان برگ برنده پیشرفت و توسعه مازندران استفاده می کردیم...

هجوم مسافران به مازندران خوب یا بد؟

 

شرق پرس(شرق مازندران) : فایده یا ضرر حضور انبوه گردشگران و مسافران در مازندران به ویژه در ایام نوروز بحث داغ محفل های عمومی و خصوصی است.

منتقدان این حضور انبوه آن را به هجوم تشبیه کرده و تنها فایده آن را زباله می دانند اما موافقان، افزایش درآمد عمومی و گردش مالی را از تاثیرات آن می پندارند.

واقعیت این است که نمی توان فایده و زیان جمعیت میلیونی مسافران و گردشگران را جدای از هم دید، این موضوع از چند وجه قابل بررسی است.

به گفته کارشناسان نمی توان درآمد میلیونی این جمعیت را نادیده گرفت و به دلایلی مانند افزایش زباله، ترافیک و خدشه دار شدن فرهنگ بومی روستاها، حضور انبوه گردشگران و مسافران را به باد انتقاد گرفت.

در حال حاضر صنعت گردشگری علمی مدیریت می شود، مشکلات و معضلات شناسایی شده و راهکارهای آن مشخص است، پس بهتر است منتقدان افزایش زباله و ترافیک مسیر پیکان انتقادها را تغییر داده و مشکل را در جای دیگر جستجو کنند.

در واقع مشکل در مدیریت کلان است، همانطور که اشاره شد راهکار مشکلات موجود است و مدیران ارشد مازندران در دولت های مختلف و نمایندگان ادوار استان از آن آگاهی لازم را داشته و دارند حال چرا وضعیت به اینگونه است!

تولید زباله از سوی مسافر امری اجتناب ناپذیر است اما اگر استانداری، شورای شهر و شهرداری ها کارخانه های زباله سوز را تاکنون راه اندازی و مدیریت صحیح پسماند را اجرایی می کردند دیگر زباله گردشگر به معضل تبدیل نمی شد.

ترافیک هم همینطور؛ اگر طی سال های از دست رفته توسعه جاده های برون و درون شهری طی یک برنامه بلند مدت به پایان می رسید دیگر غصه ترافیک وجود نداشت.

 متاسفانه به شکل‌های مختلف نقص وجود دارد و این مشکلات در ریشه یابی آشکار می شود، به عنوان نمونه، همین برنامه ریزی بلند مدت که اشاره شد، اگر برنامه ای نوشته شود با تغییر مدیران و نمایندگان برنامه نیز تغییر می یابد و بودجه ای که باید برای ادامه یک پروژه هزینه شود برای یک یا چندسال در طرح دیگر هزینه می شود و در نتیجه شاهد افزایش طول عمر به ثمر رسیدن طرح ها و پروژه ها هستیم.

نکته مهم دیگر در خصوص ترافیک و زباله این است که خود شهروندان مازندران به چه میزان فرهنگ شهرنشینی را رعایت می کنند؟! بارها شاهد پرتاب زباله از خودرو و حتی آپارتمان بودیم.

آیا پارک دوبله در روزهای مختلف سال را مسافران انجام می دهند؟ مطمئنا مهمان جرات پرتاب زباله در شهر، روستا و جنگل تمیز را به خود نمی دهد.

به نظر می رسد یکی دیگر از راه های کاهش ناهنجاری از سوی مسافران، رعایت اصول شهرنشینی از سوی مازندرانی ها است.

از سویی دیگر تبدیل سفرهای انفرادی به تورهای گردشگری موجب کاهش ناهنجاری های صنعت گردشگری می‌شود، هنگامی که افراد با خودروی شخصی به یک منطقه سفر می کنند امکان نظارت و کنترل آنان در هیچ زمینه ای وجود ندارد اما اگر علاقه مندان به طبیعت مازندران به همراه تورهای بوم‌گردی و طبیعت گردی وارد استان شوند، مسائل فرهنگی و زیست محیطی قابل کنترل است و دیگر شاهد ترافیک های آنچنانی در شهرها نیستیم.

نظارت و تقویت دفاتر خدمات مسافرتی استان راهکار تغییر ذائقه ایرانی ها برای سفر گروهی به مازندران است.

مدیران استان هوشیار باشند که استان های کم مسافر به شدت به دنبال جذب مسافران و گردشگران علاقه مند به مازندران هستند.

به عنوان نمونه استاندار سیستان و بلوچستان در جمع خبرنگاران حوزه میراث فرهنگی که در قالب یک تور برای معرفی جاذبه های این استان از تهران به این استان سفر کرده بودند، از مردم خواست که به جای اینکه چندین ساعت در ترافیک جاده های شمال معطل شوند به سیستان، استان چهار فصل با خیابان های خلوت سفر کنند و از طبیعت لذت ببرند.

مدیران ارشد مازندران هر چه سریعتر نسبت به تجهیز و بهبود حوزه پسماند، ترافیک و برنامه ریزی برای توسعه گردشگری پایدار اقدام کنند تا در آینده نه چندان دور علاوه بر اینکه شاهد کاهش حضور گردشگران در مازندران نباشیم و در کنار آن طبیعت شگفت انگیز استان را برای نسل های آینده نیز حفظ کنیم.

اسحق پاک نیا فعال رسانه ای مازندران

 

 

 

 

ایسنا