با توجه به شیوع ویروس خطرناک کرونا ، نوروز خوانان امسال در شعرهای شان شهروندان را به در خانه ماندن، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک توصیه کردند

شرق پرس : آیین سنتی نووزخوانی امسال با اشعار متفاوت درباره جلوگیری از شیوع کرونا در نکا برگزار شد.

یکی از هنرمندان نوروز خوان شهرستان نکا گفت: آیین نوروزخوانی یکی از رسوم دیرینه مردم مازندران است که ریشه در تاریخ این سرزمین دارد.
احمدی افزود: نوروزخوانی ترانه عاشقانه، عارفانه و مدح گونه نوروز خوان است و نوروزخوانان بهاری پر از عشق و امید و برکت را به مردم نوید می‌دهند.
او گفت: سنت قدیمی نوروزخوانی که از دوران صفویه در مازندران اجرا می‌شد، هنوز هم در کوچه پس کوچه‌های شهر و روستا‌های مازندران در حال اجرا است.
احمدی با بیان اینکه سنت نوروزخوانی معمولا از سوی ۲ تا ۵ نفر انجام می‌شود، افزود: نوروزخوان‌ها با پوشش‌های سنتی به خانه‌های مردم می‌روند و با خواندن اشعار فی البداهه دعای خیر برای صاحب خانه می‌کنند.
یکی از هنرمندان نوروز خوان شهرستان نکا گفت: نوروزخوانان امسال با شیوع بیماری کرونا به مقابله با این ویروس اقدام کردند.
او افزود: نوروز خوانان در اشعارشان شهروندان را به در خانه ماندن، رعایت نکات بهداشتی و استفاده از دستکش و ماسک توصیه کردند.
احمدی گفت: نوروزخوان‌ها اشعاری مانند: بادبهارون بیمو، نوروز سلطون بیمو، مژده دهید به دوستان، گل به گلستون بیمو را می‌خوانند.
او گفت: در برخی از نوروزخوان‌ها اشعاری چون: بهار آمد بهار آمد خوش آمد، علی باذولفقار آمد، خوش آمد، خبر آمدن سال نو و بهار را می‌دهند.
خاستگاه این گونه آوازخوانی بیشتر در استان‌های مازندران، گیلان و گلستان بوده است.