نتانیاهو در گذشته نیز در جریان سخنرانی‌های خود در سازمان ملل با آوردن نقشه یک بمب فرضی هسته‌ای ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده بود

شرق پرس: طرح ادعای وجود سایت هسته ای در تورقوزآباد تهران توسط نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل در سخنرانی سازمان ملل, موج جدیدی از انتقادها و تمسخرها را علیه وی به همراه داشت. وی که پیشتر در سازمان ملل در طرحی کودکانه ای ناکام با نقاشی یک بمب, سعی داشت ایران را بعنوان کشور دارنده سلاح هسته ای معرفی کند, اکنون با نشان دادن عکس یک قالیشویی در تورقوزآباد تهران این محل را سایت تاسیسات هسته ای ایران معرفی کرد که با واکنش تمسخرآمیز در مجامع بین المللی روبرو شد.

این بار ادعای نخست وزیر راستگرای اسراییل انقدر بی‌پایه و مضحک بوده که حتی صدای آمریکایی‌ها هم درآمده و یک مقام اطلاعاتی ارشد آمریکا ادعای وجود یک پایگاه هسته‌ای مخفی در روستایی موسوم به “تورقوزآباد” در حومه تهران را گمراه کننده خوانده است. این مقام آمریکایی با رد تلویحی وجود چنین پایگاه سری هسته‌ای در اطراف تهران، اعلام کرده آمریکا از سال‌ها پیش این منطقه را تحت نظر داشته و گمان نمی‌کند ادعای وجود پایگاه هسته‌ای در آنجا صحت داشته باشد.

در ۲۴ ساعت گذشته نام “تورقوز آباد” بر سر زبان‌ها افتاده و حتی بسیاری از شهروندان تهرانی با حضور در آنجا و گرفتن عکس و سلفی در مقابل قالیشویی که نتانیاهو ادعا کرده یک مرکز سری هسته ای است، تصاویر و عکس‌هایشان را در شبکه‌های مجازی با لحنی تمسخرآمیز نسبت به نتانیاهو منتشر می‌کنند.

بسیاری از تهرانی ها هم در شبکه های مجازی می گویند آنها با وجودی که پیشتر بارها واژه “دورقوزآباد” را در اشاره و کنایه به “ناکجاآباد” به کار برده بودند اما پیش از ادعای اخیر نتانیاهو اصلا نمی دانستند ریشه این واژه چیست و روستایی کوچک به نام ” تورقوزآباد” در حومه تهران وجود دارد.

از سوی دیگر خبرنگاران برخی رسانه‌های چاپی تهران نیز گزارش‌هایی میدانی از این محل تهیه کرده‌اند که در صفحات برخی روزنامه‌های چاپ شنبه تهران ( ۷ مهر ۱۳۰۷) منتشر شده است.

نکته دیگر در تمسخرآمیز بودن ادعای امسال نتانیاهو در این است که واژه “دورقوزآباد”- برگرفته از واژه تورقوزآباد- سال‌هاست که در فرهنگ عامی تهرانی‌ها برای اشاره به منطقه‌ای دورافتاده و به قول معروف ” ناکجاآباد” مورد اشاره قرار می‌گیرد و حالا این ادعای نتانیاهو درست با همسان‌سازی و تداعی واژه “تورقوزآباد” و “دورقوزآباد” برای بسیاری از کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران تبدیل به سوژه جالبی برای تمسخر او شده است.

این نخستین بار نیست که ادعاهای نتانیاهو درباره ایران دست مایه و سوژه تمسخر او از سوی ایرانی‌ها می‌شود. او پیشتر نیز در جریان سخنرانی‌های خود در سازمان ملل با آوردن نقشه یک بمب فرضی هسته‌ای ادعاهایی علیه برنامه هسته‌ای ایران مطرح کرده بود که سوژه تمسخر رسانه‌ها و کاربران شبکه‌های اجتماعی در ایران شده بود.

عصرایران می نویسد؛ او همچنین ۳ سال پیش در ادعایی گفته بود پوشیدن شلوار جین در ایران جرم است! این ادعا نیز سوژه تمسخر بسیاری از ایرانی‌ها در فضای مجازی شد و بسیاری از ایرانی‌ها با گذاشتن تصاویر خود با شلوار جین و یا نمایش کمد لباس‌های خود ، این ادعای نتانیاهو را به باد تمسخر گرفتند.