عبدالجواد رحمانی خلیلی از مشکلات این شهر و همچنین آینده طرحهای عمرانی سخن گفت. وی همچنین گفت باغ شهر خلیل شهر عروس شهرهای شرق مازندران خواهد شد.

 

 

shahrdarkhalil

به گزارش شرق پرس عبدالجواد رحمانی خلیلی  ۴ سال است که شهردار خلیل شهر است و از اینرو هم با شورای شهر سابق و هم شورای فعلی همکاری دارد . وی از مشکلات این شهر و همچنین آینده طرحهای عمرانی سخن گفت. در ادامه مشروح گفته های شهردار خلیل شهر را ملاحظه می کنید.

 

سابقه هشت ساله تاسیس شهرداری در خلیل شهر

وی ابتدای ضمن معرفی خود اظهار داشت: خلیل شهر از سال ۸۵ به عنوان شهر در تقسیمات کشوری ثبت شد و از آن سال تاکنون بنده به عنوان شهردار این شهر می‌باشم لذا همکاری با سه دوره‌ی پیشین شورای شهر را تجربه نمودم و در طی یک سال اخیر نیز با شورای چهارم شهر خلیل شهر به عنوان شهردار همکاری می‌نمایم.

 

نبود زیر ساخت، مهمترین مشکل  خلیل شهر

شهردار خلیل شهر پیرامون عمده‌ترین مشکلات این شهر اظهار داشت: برای رسیدن به یک شرایط مطلوب خدمات دهی به شهروندان بابد سه موضوع را مد نظر قرار داد و در کنار هم دید. ا- تامین و ایجاد منابع درآمدی پایدار ۲- داشتن برنامه جامع برای توسعه شهر ۳- داشتن امکانات و تجهیزات و نیروی انسانی متخصص.

 

نبود هریک از موارد فوق باعث عدم دسترسی به خدمات مناسب به مردم و در نهایت رکود و سکون توسعه شهری می‌شود لذا بخش اعظم مشکلات شهر عدم  وجود کمترین امکانات زیرساختی قبل از تاسیس شهرداری می‌باشد. چراکه ایجاد زیرساخت‌های شهری برای شهرهایی همچون خلیل شهر بسیار دشوار  می‌باشد و هزینه‌های زیادی می‌طلبد که از توان شهرداری خارج است و نهایتا ما را از برنامه‌ریزی به سمت برنامه روزی و روزمرگی و روز مردگی می‌برد.

 

ضرورت تغییر نگاه دولت نسبت به شهرها

رحمانی ادامه داد: به نظر من راهکار حل این مسئله این است که دولت نگاه خودش را به شهرها تغییر دهد با توجه به اینکه بیش از ۷۰ درصد جمعیت کشور در شهرها زندگی می‌کنند اما اوضاع برخی از روستاها از شهرهای کوچک بهتر است. لذا دولت باید قبل از شهر شدن این سکونت گاه‌ها برای ایجاد زیرساخت‌های شهری سرمایه‌گذاری کند. سپس نگهداری و مدیریت این سرمایه‌گذاری را به مردم و مدیران شهری واگذار نماید تا مدیریت شهری عملا محقق شود چراکه به علت وجود مشکلات اساسی خارج از توان شهردای سبب شده است شهرداری به یک دستگاه خدمات رسانی تبدیل شود تا یک نهاد اجتماعی و مدیریت شهری.

 

نبود زیرساخت اعتماد شهروندان را از شهرداری سلب می‌کند

شهردار خلیل شهر اظهار داشت: برای اینکه ایجاد زیرساخت‌ها و توسعه کالبدی شهر نیاز به اعتبار بالایی دارد که اغلب شهرداری‌های کوچک از تامین آن ناتوان می‌باشند و با خرد خرد درآمدی که از مردم شهر به دست می‌آید نمی‌توان زیرساخت‌ها را ایجاد کرد.

 

لذا در حالی که مردم عوارض و بهای خدمات دریافتی خود را پرداخت می‌کنند اما به علت نبود زیرساخت‌های شهری آنچنان که باید خدمات دریافت نمی‌کنند این مسئله سبب سلب اعتماد شهروندان از شهرداری می‌شود و به فاصله میان شهروندان و مدیران شهری و عدم مشارکت‌های مردمی در توسعه شهر منجر می‌شود. لذا باید دولت هزینه توسعه کالبدی شهر را بپذیرد و شهروندان نیز هزینه نگهداری این سرمایه را پرداخت نمایند اینگونه عوارض‌ها به سرعت وصول شده و خدمات نیز به سرعت در اختیار شهروندان قرار می‌گیرد. البته راهکار دیگر برای ایجاد زیرساخت در شهرهای کوچک و تازه تاسیس ایجاد درآمد پایدار از طریق سرمایه‌گذاری مشارکتی با شهرداری‌های همجوار در طرح‌ها و پروژه‌های درآمد زا می‌باشد. تا بتواند خلا حمایت‌های دولت را پرکند.

 

بودجه اندک و مشکلات بسیار

شهردار خلیل شهر پیرامون عمده‌ترین منابع درآمدی شهر اظهار داشت: عمده‌ترین درآمد شهرداری‌ها صدور مجوزهای ساخت و ساز است که در سال‌های اخیر به دلیل افزایش تورم و کاهش رونق بازار مسکن این درآمدها نیز کاهش یافته است. اما سایر درآمدهای شهرداری از عوارض سوخت، سیگار و عوارض مالیات بر ارزش افزوده می‌باشد. اما بودجه شهرداری که از درآمدهای داخلی تامین می‌شود تکافوی هزینه‌های جاری و عمرانی را نمی‌دهد لذا عملا به دلیل هزینه‌های بالای جاری به طور کل نمی‌توان کارها و اقدامات اساسی و عملیات عمرانی انجام داد چراکه اگر ما حجم وسیعی از مشکلات و کمبودها و نارسائی‌های شهری را در کنار بودجه شهرداری قرار دهیم با هیچ دلیل و منطقی نمی‌توان به رفع این نیازمندی‌ها پرداخت. به همین دلیل ورود دولت به طور جدی در جهت مساعدت مالی در قالب اعتبارات استانی و حتی ملی از ضروریات می‌باشد.

 

اما مهمترین بدهی‌های شهردار نیز دیون به پیمانکاران پروژه‌های عمرانی است. برنامه شهرداری برای وصول مطالبات ابزارهای قانونی و ارائه بسته‌های تشویقی و برای پرداخت بدهی به پیمانکاران جذب مساعدت مالی بیشتر از دولت و صرفه جویی در هزینه‌ها می‌باشد.

 

رحمانی پیرامون مهمترین اقدامات شهرداری در دوره چهارم شوراها اظهار داشت: تشکیل شورای مشورتی محلات برای بیان و شناسایی مشکلات و کمبودها  و یافتن راهکار برای حل مشکلات که در واقع همان تشکیل اتاق فکر و استفاده از خرد جمعی در تصمیم گیری و اجر ا می‌باشد همچنین تهیه طرح مطالعاتی برای توسعه گردشگری ساحل دریای آرام خلیل شهر با مساحت ۱۱۰ هکتار در کنار تهیه طرح احداث پارک بزرگ شهر در بلندی‌های محله رباط خلیل شهر و نیز ایجاد زیرساخت‌ها اعم از برق و راه آسفالته برای منطقه نمونه گردشگری «سرخ اُ» در کنار پیگیری برای ایجاد برند شهری برای خلیل شهر، مهمترین اقدامات شهرداری در دوره یک ساله همکاری با شورای اسلامی چهارم بوده است.

 

وی ادامه داد: درختکاری بی‌ نظیر در دو طرف خیابان آیت الله رحمانی خلیلی از گونه‌های بومی محلی از جمله درختان شیردار، انجیلی، گیلاس وحشی و اوجا از جمله اقدامات شهرداری در توسعه فضای سبز شهری است.

 

همچنین تلاش خواهیم کرد با زمینه سازی مجدد فرهنگ دوچرخه سورای تسهیل آمد شد فراهم آید و نیز با راه اندازی کارخانه کمپوست و آموزش و به شهروندان در تفکیک زباله از مبدا ضمن تلاش برای کاهش تولید زباله‌های خانگی معضل دفن زباله نیز حل گردد. در حوزه ورزشی نیز تعامل کامل و مستمر با ورزشکاران را ادامه خواهیم داد تا موفقیت‌هایی که در حوزه ورزش رقم خورده است مخصوصا در حوزه بانوان ادامه یابد.

 

تبدیل شدن باغ شهر خلیل شهر به عروس شهرهای شرق مازندران

شهردار خلیل شهر پیرامون برنامه‌های آینده شهرداری اظهار داشت: یکی از پروژه‌های خیلی مهم شهرداری، تهیه منشور توسعه پایدار خلیل شهر با سند چشم انداز ۵ ساله می‌باشد که می‌تواند منشاء تحولات در شهر باشد. لذا ویژگی خاص توپوگرافی خلیل شهر به علت نزدیکی ۴ کیلومتری به جنگل و فاصله آن با دریا که کمتر از ۹ کیلومتر است و نیز پتانسیل گردشگری بالای این شهر می‌توان خلیل شهر را که یک باغ شهر است به عروس شهرهای شرق استان بدل سازد.

 

شهردار خلیل شهر پیرامون تعامل شورا و شهرداری نیز اظهار داشت: ارتباط شهرداری به عنوان دولت محلی و شورای اسلامی شهر به عنوان مجلس محلی در این شهر مثال زدنی است. شورای شهر همیشه حامی شهرداری در جهت تحقق اهداف و برنامه های مصوب شده بوده است اما در تعامل سایر دستگاه‌ها با شهرداری شاهد برخی موازی کاری‌ها می‌باشیم.

 

وی در پایان از شهروندان خلیل شهر به علت همکاری با شهرداری و غیرت شهروندی آنان تشکر کرد.

مازندشورا