به گفته محمد حسین قربانی به طور کلی آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که وضعیت اعتیاد در کشور نگران کننده است و آمار آن رو به افزایش است و بررسی ها نیز نشان می دهد که شاهد افزایش اعتیاد در بین زنان، دانش آموزان و جوانان و کاهش سن اعتیاد در […]

به گفته محمد حسین قربانی به طور کلی آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که وضعیت اعتیاد در کشور نگران کننده است و آمار آن رو به افزایش است و بررسی ها نیز نشان می دهد که شاهد افزایش اعتیاد در بین زنان، دانش آموزان و جوانان و کاهش سن اعتیاد در کشور هستیم .

پیشنهاد توزیع مواد مخدر رایگان به معتادان در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس مطرح شده است.

شرق پرس: در جلسه کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ، اعضای این کمیسیون راهکارهایی را برای کاهش آسیب های اجتماعی ناشی از اعتیاد ارایه کرده اند که از جمله می توان به توزیع مواد مخدر رایگان در بین معتادین برای جلوگیری از بروز جرم و جنایت در بین آنان و نیز مقابله با شیوع بیماری های واگیردار اشاره کرد.

محمدحسین قربانی سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز ضمن ابراز نگرانی از افزایش نرخ جمعیت معتادین در کشور؛ این افزایش را نشان از عملکرد ناموفق نهادهای مسوول در زمینه مبارزه با اعتیاد عنوان کرده است.

به گفته وی به طور کلی آمارهای ستاد مبارزه با مواد مخدر نشان می دهد که وضعیت اعتیاد در کشور نگران کننده است و آمار آن رو به افزایش است و بررسی ها نیز نشان می دهد که شاهد افزایش اعتیاد در بین زنان، دانش آموزان و جوانان و کاهش سن اعتیاد در کشور هستیم .

با توجه به اینکه اعتیاد به عنوان مادر اکثر جرم ها در جامعه مطرح است لزوم پرداختن بیشتر و همت نهادها و اهتمام مردم و مسئولین ضروری به نظر می رسد.

به موارد ذیل توجه کنید:

۵۵ درصد از طلاق‌ها در کشور به دلیل اعتیاد است.
۶۵ درصد از همسرآزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
۳۰ درصد از کودک‌آزاری‌ها به دلیل اعتیاد است.
۲۵ درصد از قتل‌ها به دلیل اعتیاد است.
۲۳ درصد از نزاع‌ها و خشونت‌ها به دلیل اعتیاد است.
۳۵ تا ۴۰ درصد از سرقت‌ها به دلیل اعتیاد است.
۶۵ درصد زندانی ها مستقیم یا غیر مستقیم با مقوله مواد مخدر سر و کار دارند.
برای مبارزه با مواد مخدر ۳ هزار و ۷۵۰ نفر شهید شده اند و ۱۲ هزار تن دیگر جانباز.

بیماری‌هایی هستند که همه از آوردن اسمشان هم وحشت دارند. ایدز، هپاتیت و… بیماری‌هایی هستند که همه به ویژه جوانان از آن فرار می‌کنند اما از سرمنشاء این بیماری‌های عفونی فرار نمی‌کنند و با آن نرم‌تر برخورد می‌کنند. اعتیاد علاوه بر آن که سرمنشاء بسیاری از معضلات اجتماعی و بزهکاری‌هاست، بیماری‌های عفونی زیادی را هم به همراه دارد.وزیر کشور به عنوان دبیر کل ستاد مبارزه با موادمخدر برای جلوگیر از شیوع تمام مشکلات اجتماعی، بیماری‌های ناشی از مصرف موادمخدر و… قصد دارد مبارزه با موادمخدر را اجتماعی کند.به نظر بسیاری از کارشناسان این تنها راه مبارزه اصولی با اعتیاد است.

دبیر اول کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز با اشاره به این که در دنیا ۱۷۰ کشور درگیر موادمخدر هستند و مسئول مبارزه با موادمخدر در حد معاون اول رئیس جمهور یا وزیر مبارزه با موادمخدر دارند، می‌گوید:درست‌ترین راه مبارزه با موادمخدر، برخورد اجتماعی با ‌آن است.اعتیاد یک معضل چند وجهی است.گردش مالی ضرر و زیان اعتیاد در کشور به اندازه بودجه سلامت ۱۰ هزار میلیارد تومان است.

ابلاغیه مقام معظم رهبری : «نگرانی همچنان باقی است»

علیرضا جزینی قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر  نیز با بیان اینکه مسئله مبارزه با مواد مخدر اساسا ساختارمند است، گفت: ۱۷ وزارتخانه و سازمان در امر مبارزه با مواد مخدر در کشور دخیل هستند و مقامات کشوری از قوه مقننه، اجرائیه و قضائیه به این مسئله اهتمام داشته و فرآیند این ساختار را تبیین کرده‌اند.

وی افزود: سیاست‌های کلی مبارزه با مواد مخدر توسط رهبری در سال ۸۵ ابلاغ شده است اما، ایشان در ابلاغیه مرقوم فرموده‌اند «نگرانی همچنان باقی است».

قائم‌مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر با بیان اینکه این نگرانی وجود دارد که مسئولین این معضل را خوب برآورد نکنند بیان داشت:وقتی که علل ۶۵ درصدی همسرآزاری و ۵۵ درصدی طلاق‌ها به مواد مخدر برمی‌گردد نگرانی در این زمینه بیشتر می‌شود.

روند افزایشی اعتیاد در دانشگاه های دولتی

چندی قبل حمید صرامی نیز اعلام کرده که اعتیاد در دانشگاه های دولتی روند افزایشی نسبت به سال گذشته داشته است .( متن کامل خبر را اینجا بخوانید)  مدیرکل دفتر تحقیقات و آموزش ستاد مبارزه با مواد مخدر در این باره می گوید: ۶.۲ درصد دانشجویان دانشگاه های دولتی وابسته به وزارت علوم و ۶.۱ دانشجویان وابسته به وزارت بهداشت مصرف کننده مواد هستند که این آمار در مقایسه با گذشته رشد دارد و در زمینه مصرف داروها اعم از داروهای محرک، نیز شاهد رشد مصرف هستیم که ضرورت دارد حوزه های فرهنگی دانشگاه ها در سال موسوم به فرهنگ با جدیت بیشتری برای ایمن و مصون سازی دانشجویان اقدام کنند.

افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد در کشور

از طرفی معاون ستاد مبارزه با موادمخدر نیز از افزایش ۱۵ درصدی مرگ زنان معتاد در کشور خبر داده ( متن  کامل خبر را اینجا بخوانید) و اعلام می کند که زنان ۹.۳ درصد از جمعیت معتادان در کشور را تشکیل داده‌اند. این در حالی است که شهیندخت مولاوردی معاون رئیس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه مرگ زنان معتاد در سال ۹۲ نسبت به سال ۹۱ به میزان ۱۶ درصد افزایش داشته است، اظهار می کند که استعمال مواد مخدر۶۵ درصد موجب همسرآزاری، ۵۵ درصد موجب طلاق، ۳۰ درصد موجب کودک آزاری، ۲۵ درصد موجب قتل و ۲۵ درصد موجب نزاع و خشونت می‌شود.

مولاوردی ضمن اشاره به پدیده ای نوظهور بنام زنانه شدن فقر ادامه داد: این پدیده به ویژه در میان زنان سرپرست خانوار دیده می‌شود و خدا نکند که با زنانه شدن اعتیاد نیز مواجه شویم.

بیشترین آمار معتادان در خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی

به گفته قائم مقام دبیرکل ستاد مبارزه با مواد مخدر؛ خوابگاه‌های دانشجویی و اماکن مجردی خطر ابتلا به اعتیاد را در افراد افزایش می‌دهند و در حقیقت بیشترین آمار معتادان از همین اماکن می‌باشد.

جزینی در ادامه با اشاره به شیوع‌شناسی سال ۹۰ گفته است: طبق سرشماری که در آن سال انجام شد، یک میلیون و ۳۲۵ هزار نفر معتاد کشور وجود دارند.

پیشگیری از اعتیاد

اعتیاد دروازه اصلی ورود به بیماری ایدز و انواع بیماری هاست و با معتاد شدن این امکان برای افراد بیشتر از دیگران خواهد بود .مینو محرز رئیس مرکز ملی ایدر با تاکید بر لزوم افزایش آگاه سازی مردم، جهت پیشگیری از اعتیاد و ایدز معتقد است: در صورت آموزش و فرهنگ سازی و توجه به رویکرد اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر ، آمار ابتلاء به ایدز و اعتیاد تا بیش از ۵۰ درصد کاهش می‌یابد.

دکتر مینو محرز درباره اجتماعی کردن مبارزه با مواد مخدر به عنوان مهمترین برنامه این ستاد برای کاهش آسیب مواد مخدر در جامعه به ویژه در بین جوانان گفت: مهم ترین کسانی که می‌توانند به مبتلایان اعتیاد در جامعه کنند و یا سبب پیشگیری از اعتیاد و کاهش آسیب های ناشی از آن شوند، خانواده ها هستند.

وی افزود: نوع رفتار خانواده با فرزندان و دور بودن آنها از والدین، زمینه اعتیاد را در جامعه فراهم می کند و این نقش اساسی و پایه ای خانواده در زمینه اعتیاد را پر رنگ تر می سازد.

به هر حال آنچه مسلم است برای ریشه کنی این معضل و رفع نگرانی ها باید تمام نهادها و مردم با برنامه های صحیح و حمایت بی چون و چرای صداو سیما و رسانه ها وارد عمل شوند تا بتوانند موفق باشند  وگرنه با این روند نمی توان مقابله با اعتیاد کرد و توزیع رایگان مواد مخدر و اقداماتی از این دست نمی توانند راهکار مناسبی برای حل این مشکل بزرگ جامعه باشند.-آریا