از آنجا که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های راهبردی در تامین امنیت کشور، تامین امنیت غذایی است توجه، بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به نان اهمیتی خاص خواهد داشت که خبرگزاری فارس بر اساس وظیفه ذاتی در پی شناسایی این مشکل و اطلاع‌رسانی و رفع آن با کمک مسئولان است.   به […]

 

نان

 

از آنجا که یکی از مهم‌ترین مولفه‌های راهبردی در تامین امنیت کشور، تامین امنیت غذایی است توجه، بررسی و پیگیری مسائل و مشکلات مربوط به نان اهمیتی خاص خواهد داشت که خبرگزاری فارس بر اساس وظیفه ذاتی در پی شناسایی این مشکل و اطلاع‌رسانی و رفع آن با کمک مسئولان است.

 

به گزارش شرق پرس, کاهش زمان پخت نان و کاهش سهمیه آرد آزاد و به ‌دنبال آن کمبود نان و ایجاد صف‌های طولانی مقابل نانوایی‌ها این روزها عمده مشکل شهرستان نکا در شرق مازندران شده است.

شاید تهیه نان و ایستادن در صف در روزهای عادی برای مردم دردسرآفرین نباشد اما با توجه به قرار گرفتن در ماه مبارک رمضان و افزایش تقاضای مردم برای نان سفره افطاری این مسئله مردم نکا را با مشکل تهیه نان مواجه ساخته است.

این روزها کاهش سهمیه آرد نانوایی‌ها و به‌دنبال آن کمبود پخت نان در شهرستان نکا سبب سرگردانی مردم شده است و صاحبان نانوایی‌ها در نکا علت صف‌آرایی مردم برای تهیه نان در جلوی نانوایی‌های این شهرستان را افزایش نرخ آرد در بازار آزاد و در نتیجه کاهش سهمیه نانوایی‌ها اعلام می‌کنند.

غلامرضا درویشی شهروند نکایی گفت: مشکلات مربوط به بحث نان منحصر به امروز نیست همواره مشکلاتی به شکل‌های مختلف در رابطه با تهیه نان وجود داشته از کم فروشی و گران‌فروشی نانوایان گرفته تا بی‌کیفیتی نان، اما امروز در کنار همه این مشکلات، صحبت از کمبود سهمیه آرد در نکا و عدم پخت نانوایی‌ها است.

وی افزود: انتظار یک تا دو ساعته برای تهیه چهار قرص نان برای سفره افطار این روزها در نکا برای همه افراد امری عادی تلقی شده و به نوعی برای ایستادن در صف باید از قبل زمان‌بندی کنیم و ساعت‌ها در صف منتظر نان بمانیم.

درویشی ادامه داد: ما از روزی می‌ترسیم که این نان هم از سفره ما برداشته شود و ما بمانیم و غذاهای فست‌فودی و آماده و کلکسیونی از بیماری‌های مختلف و در این راستا باید مسئولان به داد ما مردم برسند و به این اوضاع یک هفته‌ای در نکا خاتمه دهند.

این شهروند نکایی گفت: فرماندار نکا در رسانه‌ها اعلام کرد که ما کمبود آرد و نان نداریم و مازاد بر نیاز در شهرستان نان و نانوایی داریم که اگر این مسئله صحت داشته باشد این صف‌های طولانی در زمان افطار بیانگر چیست.

رقیه حسینی دیگر شهروند نکایی نیز با بیان اینکه تا چند روز پیش نان در سوپر مارکت‌ها عرضه می‌شد ولی در دو روز گذشته یک عدد نان هم در سوپرمارکت‌ها پیدا نمی‌شود، گفت: این مسئله بیانگر کمبود نان در نکا است و مسئولان باید در این رابطه چاره‌جویی کنند.

وی ادامه داد: نانواها هم از خرید آرد بیشتر به دلیل گرانی سرباز می‌زنند و بر این باورند که آرد باید توسط مسئولان تهیه شود و اگر کمبود آرد وجود دارد مسئولان باید پاسخگو باشند.

حسینی یادآور شد: کمبود نان در چند روز گذشته سبب شده شهروندان برای تهیه نان تا دو ساعت در صف‌های طولانی نان باشند و این مسئله برای ما که هر روز نان گرم را به راحتی از نانوایی تهیه می‌کردیم مشکل‌آفرین شده است.

فرماندار نکا در این رابطه اظهار داشت: مهم‌ترین مشکل ما در شهرستان نکا کاهش سهمیه آرد آزاد توسط خود خبازان شهرستان است و هیچ ربطی به مسئولان و غله و صنعت و معدن ندارد.

علی رجبی بیان داشت: در برهه‌ای از زمان به دلیل کم بودن قیمت آرد آزاد و دولتی نانواهای نکا آرد آزاد تهیه و به پخت نان در کنار آرد سهمیه‌ای در هر زمانی که مورد نظر خودشان بود مبادرت می‌ورزیدند و به همین دلیل هر زمانی که به نانوایی‌ها مراجعه می‌کردیم نان گرم وجود داشت.

وی گفت: اکنون با توجه به افزایش دو برابری آرد آزاد نسبت به آرد دولتی، خبازان از خرید آرد آزاد به دلیل عدم به صرفه بودن خودداری کردند و ما شاهد صف‌های طولانی برای تهیه نان در زمان منتهی به افطار هستیم.

فرماندار نکا با بیان اینکه هیچ کاهش سهمیه آرد دولتی در نکا صورت نگرفته است، یادآور شد: کاهش سهمیه آرد تنها به خود خبازان مربوط است و دستگاه‌های دولتی در کاهش سهمیه دخالت نداشته‌اند.

وی گفت: در نکا بر اساس جمعیت ۱۱۲ هزار نفری و وجود ۱۶۰ نانوایی ما با مازاد نانوایی روبه‌رو هستیم و هیچ کمبود نان در شهرستان نداریم و تنها صف‌های نانوایی‌ها به دلیل افزایش تقاضای مردم برای تهیه نان گرم طولانی است که در روزهای آینده با برنامه‌ریزی و ارائه زمان‌بندی مناسب این صف‌ها نیز از بین می‌رود.

رجبی ادامه داد: با واحدهای خبازی متخلف اعم از کم فروش و غیربهداشتی بودن برخورد جدی داریم و نظارت بر توزیع آرد و نان و هماهنگی ساعت کار واحدهای خبازی باید رعایت شود.

اسماعیل میر مسئول نظارت بر آرد و نان شهرستان نیز در این رابطه گفت: نظارت دقیق روزانه بر نانوایی‌ها و چگونگی پخت و رعایت بهداشت با حضور اکیپ‌های بازدید کننده صورت می‌گیرد و هر نوع تخلف بدون اغماض گزارش و رسیدگی و برخورد می‌شود.

 نان نزد مردم ایران از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و به عنوان غذای اصلی مردم کشور در سبد غذایی روزانه مردم ایران جای گرفته است و لذا می‌طلبد که مسئولان و مردم با هم برای ساماندهی به این دغدغه در شهرستان نکا با جدیت بیشتری وارد شد و مسئولان ضمن برخورد با متخلفان، آرامش را در ماه مبارک رمضان برای جامعه فراهم کنند./فارس

 

/انتهای خبر