داشتن مرکز خرید تخصصی آی تی و کامپیوتر در گذشته و حال یکی از رویاهای فعالین این حوزه و همچنین شهروندان ساروی و اهالی استان مازندران بود. ایجاد یک مجتمع متمرکز تخصصی در زمینه آی تی و کامپیوتر را می توان یک مسئله برد برد دانست.

شرق پرسمحمد مبرا :امروزه فوائد و اثرگذاری مراکز خرید برای همه مردم اللخصوص مردم شهرهای بزرگ شناخته شده است. در دوران قدیم تیمچه‌ها یا گذرها و راسته ها، با جای دادن حجره ها و مغازه ها در درون خود نقش نوعی بازارچه یا مرکز خرید(پاساژ) را ایفا می کردند که همین امر موجب راحتی خرید و فروش برای شهروندان بود.

 اما امروزه پاساژ های بزرگ و خوش آب و رنگ و پیشرفته در درون یک ساختمان یا مجموعه‌ای از ساختمان‌ها قرار گرفته اند که شامل تعداد قابل توجهی از فروشگاهها که مربوط به یک صنف خاص و یا مجموعه ای از اصناف هستند وجود دارند که عموماً در تقویت جایگاه و اهمیت اقتصادی شهرها نیز نقش غیرقابل انکاری دارند.

از طرفی توسعه نامتقارن شهرسازی در ساری این باور را در همشهریان ایجاد کرد که دیگر نمی توان مانند سابق برای تهیه یک کالا همه ی شهر را زیر پا گذاشت و ساعتها وقت و انرژی را صرف خرید یک کالا نمود.

 با توسعه همه جانبه و تبدیل مرکز استان مازندران به کلانشهر نیاز به مراکز خرید و به اصطلاح پاساژها در زمینه های مختلف بیش از پیش نمایان شد.  از اینرو برخی از فعالین حوزه آی تی در ساری به فکر افتاده اند تا برای راحتی و تسهیل امر خرید و فروش ملزومات رایانه ای و صنایع مربوط به کامپیوتر در شهر ساری پیشگام شوند و برای اولین بار در استانهای شمال کشور طرح ساخت مجتمع فروشگاهی کامپیوتر و آی تی را ارائه دهند.

 البته تجربه ایجاد مراکز خرید تخصصی رایانه و آی تی و موبایل در کلانشهرهای دیگر نیز روی داده است و کمتر افرادی هستند که نام پاساژ علاءالدین و یا بازار کامپیوتر رضا در تهران و حتی شهرهای دیگری مانند اصفهان, تبریز, مشهد و… که دارای مراکز خرید کامپیوتر هستند را نشنیده باشند.

 داشتن مرکز خرید تخصصی آی تی و کامپیوتر در گذشته و حال  یکی از رویاهای فعالین این حوزه و همچنین شهروندان ساروی و اهالی استان مازندران بود. ایجاد یک مجتمع متمرکز تخصصی در زمینه آی تی و کامپیوتر را می توان یک مسئله برد برد دانست. زیرا علاوه بر اینکه گروهی از هم صنفان زیر یک سقف و با هزار و یک فایده در کنار هم خواهند بود, خریداران نیز در یک فضای رقابتی و گسترده تر نیازهای خود را در این زمینه برطرف خواهند کرد. حال اگر نقطه یابی درستی برای این منظور انجام شود می توان فوائدی از جمله کاهش بار ترافیک و تردد شرکتهای باربری و… در نقاط مختلف شهر را نیز مدنظر داشت.

اما اولین نشست عمومی هماهنگی مقدماتی و همچنین توجیح طرح مرکز خرید رایانه ساری در روز سه شنبه ۲۸ بهمن در محل اتاق اصناف مرکز استان مازندران تشکیل شد و متولیان طرح در مورد چگونگی انجام پروژه سخن گفتند.

 
نشستی که علی رغم انتقاداتی که به نحوه معرفی این طرح مهم و حتی نقش نظارتی! صنف کامپیوتر که خود می توانست این پروژه را مدیریت کند و رسمیت ببخشد وارد بود اما می توان آن را یک گام رو به جلو دانست چراکه معتقدیم برای داشتن اقتصاد پویا در صنف کامپیوتر ساری همین امروز  هم برای این منظور دیر است.

البته با وجود ابهامات و کاستی هایی که در ارائه طرح دیده شد و حتی اعلام نشدن منطقه سرمایه گذاری که به اعتقاد نگارنده با توجه به مشکلات ترافیکی ساری جایی به غیر از جاده فرح آباد( جاده دریا) ( روند رو به توسعه آن بر کسی پوشیده نیست) نمی تواند باشد و پای کار نیاوردن برخی نهادهای تاثیرگذار مانند شهرداری, فرمانداری, بانکها و… اما نمی توان از شجاعت و اقدام عملی اعضاء و فعالین حوزه آی تی و کامپیوتر شهر ساری گذشت چراکه معتقدیم اولین قدمها برای تحقق رویای داشتن یک پاساژ تخصصی کامپیوتر در کلانشهر ساری برداشته شد.

 

محمد مبرا – کارشناس رایانه و عضو خانه مطبوعات مازندران

 

  • نویسنده : محمد مبرا