استان مازندران با وسعت ۲۴ هزار کیلومترمربع و جمعیت بیش از ۳ میلیون و۱۴۰ هزار نفر دارای مزیت های فراوان اقتصادی و اشتغال مانند کشاورزی، صنعت، گردشگری، صنایع دستی و ورزشی است که با توجه به این توانمندی ها آمار بیکاری نباید چندان بالا باشد در صورتی که مازندران دراین باره استانی فقیر بوده و […]

استان مازندران با وسعت ۲۴ هزار کیلومترمربع و جمعیت بیش از ۳ میلیون و۱۴۰ هزار نفر دارای مزیت های فراوان اقتصادی و اشتغال مانند کشاورزی، صنعت، گردشگری، صنایع دستی و ورزشی است که با توجه به این توانمندی ها آمار بیکاری نباید چندان بالا باشد در صورتی که مازندران دراین باره استانی فقیر بوده و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی  هم سرآمد آمارهای دیگر این حوزه است.

 

شرق پرس– بیکاری معضل و دغدغه بسیاری از مسئولان و خانواده ها است که در هر منطقه ای با توجه به شرایط اقتصادی و اجتماعی نرخ متفاوتی دارد.

استان مازندران با وسعت ۲۴ هزار کیلومترمربع و جمعیت بیش از ۳ میلیون و۱۴۰ هزار نفر دارای مزیت های فراوان اقتصادی و اشتغال مانند کشاورزی، صنعت، گردشگری، صنایع دستی و ورزشی است که با توجه به این توانمندی ها آمار بیکاری نباید چندان بالا باشد در صورتی که مازندران دراین باره استانی فقیر بوده و بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی  هم سرآمد آمارهای دیگر این حوزه است.

استاندار مازندران نیز از نرخ ۳۴ درصدی بیکاری فارغ التحصیلان دانشگاهی در استان خبرداد.

ربیع فلاح جلودار با اشاره به اینکه عملکرد موثر و خوبی در حوزه اقتصادی و شکوفایی تولید در استان در مدت فعالیت ۸ ماهه خود در استان مشاهده نکردم، افزود: با وجود ظرفیتهای فراوان اقتصادی و اشتغال در استان هم اکنون ۹ هزار مهندس ساختمان و ۱۲ هزار مهندس کشاورزی مازندران بیکار هستند.

استاندار مازندران با اشاره به اینکه باید از فارغ التحصیلان استان به عنوان فرصت مناسبی برای اشتغال استفاده کرد، تصریح کرد: باید آموزش های مهارتی مشخصی برای دانشجویان ارائه کرد تا آنان نیز به سرنوشت فارغ التحصیلان مبتلا نشوند.

البته رئیس سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی مازندران گفت: ۷ هزار فارغ التحصیل بیکار در بخش کشاورزی تا کنون در استان شناسایی شده اند.

وحید کاوه افزود: با یک  بررسی اجمالی می بینیم که جمعیت تولید کننده مازندران نیروهایی با میانگین سنی ۵۰ سال و بیشتر با سواد کم و یا بی سواد هستند و از سویی دیگر همه تلاش های سازمان نظام مهندسی کشاورزی و منابع طبیعی استان برای بکارگیری فارغ التحصیلان دانشگاه ها نافرجام ماند. البته نظام مهندسی وظیفه اجرایی ندارد و فقط می تواند فرصت های شغلی را که دیگر دستگاه ها می توانند فراهم کنند در اختیار فارغ التحصیلان قرار دهد.

کاوه با بیان اینکه  اگر عرصه تولید با حضور جوانان و با ایجاد امنیت شغلی برای آنان پر نشود با مشکل جدی مواجه خواهیم شد، تصریح کرد: در  مازندران با چشم اندازهای بزرگ و پتانسیل های فراوان در کشاورزی، نباید دغدغه بکارگیری دانش آموختگان دانشگاه ها را داشته باشیم اما متاسفانه چنین نیست.

مشاور امور جوان استاندار مازندران نیز گفت: مازندران رتبه نخست فارغ‌التحصیلان بیکار را در کشور به خود اختصاص داده است و با وجود آمارهای خوب درایجاد فرصتهای شغلی ،در عمل ، حوزه اشتغال، وضعیت مناسبی ندارد.

علی‌آبادی با اشاره به اینکه یک سوم جمعیت مازندران را جوانان تشکیل می‌دهند، افزود: ۲۲هزار مهندس بیکار در مازندران به‌دنبال شغل هستند.

رئیس دانشگاه پیام نور مازندران در آمار دیگری گفت: هم اکنون ۴۰ درصد فارغ التحصیلان دانشگاهی استان در مقاطع مختلف بیکار هستند.

صادق علی موحدمنش با بیان اینکه در صورت حمایت مدیران ارشد مازندران، دانشگاه پیام نور آمادگی دارد با خلق ایده های نو بخش بسیاری  از فارغ التحصیلان بیکار بخش های مختلف دانشگاهی استان را شاغل کند از آمادگی این دانشگاه برای تدوین برنامه ده ساله آمایش مازندران خبر داد و افزود: می توانیم با اجرای این برنامه آمایشی، بخش کشاورزی را به سمت کارآفرینی اقتصادی درآوریم.

وی از روند کنونی توسعه صنعتی مازندران ابراز نارضایتی کرد و گفت: روش فعلی توسعه صنعتی استان مبتنی بر دانش قرن های ۱۶ تا ۱۸ بوده که اثرگذار نیست و بیکاری را افزایش خواهد داد.

استاد اقتصاد دانشگاه مازندران هم  با اشاره به اینکه نرخ بیکاری فارغ التحصیلان استان بیش از بیسوادان است گفت: باید با اتحاد میان کارآفرینان دانشگاهی و حوزه های سرمایه گذاری کار تعامل منطقی تری حاصل شود.

احمد جعفری صمیمی، مراکز کارآفرینی و دانشگاه ها را مهمترین ارکان اقتصاد نوین دانست و افزود: این دو نهاد به عنوان دو حلقه مفقوده زنجیره توسعه جوامع می توانند در تربیت

کارآفرینان و آموزش کارآفرینی مفید باشند در حالی که در وضعیت کنونی بخش صنعت و فرصتهای سرمایه گذاری اعتماد چندانی به آموزه های دانشگاهی ندارد . دانشگاهیان نیز معتقدند صنعت باید به دنبال آنان باشد تا مشکلات خود را رفع کند که هر دو این ذهنیت ها اشتباه است و موجب از بین  رفتن بسیاری از فرصتها شده است.

وی یکی از چالشهای مهم دوره های آموزش عالی کشور را مطابقت نداشتن آموزش های نیروی انسانی با نیاز جامعه و بازار کار برای راه اندازی موسسات و نهادها، شرکتها و کارخانجات  برای ایجاد کسب و کارهای جدید و مسائل مالی دانست.

بابایی -فارغ التحصیل رشته زبان و ادبیات فارسی در مقطع کارشناسی- در این باره می گوید: پس از فارغ التحصیل شدن برای یافتن شغل مناسب به صفحه آگهی های استخدام روزنامه ها مراجعه کردم.یکی از شرایط مهم این آگهی ها داشتن سابقه بالای ۳ تا ۵ سال بود. من که تازه فارغ التحصیل شدم از کجا سابقه کار پیدا کنم؟ تا کارخانه و اداره ای به من اعتماد نکند و مرا مشغول به کار نکند من سابقه کاری نخواهم داشت.

محمد که فارغ التحصیل رشته معماری است می گوید: صاحبان صنایع باید ریسک کنند و فارغ التحصیلان دانشگاه ها را به کار گیرند، این افراد به خاطر اینکه تازه مشغول به کار می شوند احساس مسوولیت بیشتری دارند و سعی می کنند تا کارها را با دقت و توجه بیشتری انجام دهند و جای خود را در محیط کاری محکم کنند.

 عضو کمیسیون آموزش مجلس شورای اسلامی هم گفت: متأسفانه ۲۰ درصد واحدهای آموزش عالی غیرانتفاعی کشور درمازندران مستقر هستند که نشان دهنده بی برنامگی و هرج و مرج در صدور مجوزها و ضعف نظارت دراین باره است.

احمدی لاشکی با انتقاد از افزایش بی رویه راه اندازی واحدهای آموزش عالی در مازندران از تأخیر ۲ ساله در اجرای طرح آمایش آموزش عالی کشور به ویژه در استان افزود: در کمیسیون آموزش مجلس طرحی تصویب شد که به زودی موانع اجرای این طرح بررسی و بر طرف شود .

با توجه به گفته های مسئولان، کارشناسان و فارغ التحصیلان می توان گفت: سیستم آموزشی در کشور به گونه ای است که دانشجویان در طول تحصیل ارتباط موثر و سازنده ای با محیط واقعی کار ندارند و با بخش صنعت کاملا بیگانه هستند و براین اساس دانشجویان پس از فارغ التحصیلی نیز برای ورود به محیط کار آماده نیستند و در این زمینه مشکلات جدی برای آنها ایجاد می شود.

به گزارش واحد مرکزی خبر, تغییر شرایط فعلی نیازمند تحول در بخش صنعت و نیز بخش دانشگاه است و باید شرایطی فراهم شود که صنعتگران در دانشگاه و دانشگاهیان در صنعت حضوری فعال و پایدار داشته باشند.