آری این یک واقعیت تلخی است که استان مازندران برغم برخورداری از بارش های فراوان در فصول مختلف و دریا و چشمه سارها در برخی از ماهها از جمله تابستان با کمبود آب مواجه است.

ghatei ab

مشکل قطعی آب آشامیدنی برخی ازمناطق مازندران ازجمله ساری که از دو هفته پیش آغاز شده است کماکان ادامه دارد و این امر شهروندان این استان را با مشکلات عدیده ای مواجه کرده است.

 

به گزارش شرق پرس, مازندران با وجود آب فراوان ، دریا ، جنگل و سرسبزی بین مردم شهره است و بیان این نکته که شماری از مردم این استان با کمبود آب و قطعی آن مواجه شدند شاید برای خیلی ها باورش سخت باشد اما این یک واقعیتی تلخ است که آن ضرب المثل معروف می گوید  آب در کوزه و ما گرد جهان می گردیم!

آری این یک واقعیت تلخی است که استان مازندران برغم برخورداری از بارش های فراوان در فصول مختلف و دریا و چشمه سارها در برخی از ماهها از جمله تابستان با کمبود آب مواجه است.

الته نباید شرایط جوی ویژه امسال را نادیده گرفت که بر علت های کمبود آب افزوده است ، حتی برخی از کشاورزان استان که در سال های گذشته از مزارع برنج خود دوبار محصول برداشت می کردند امسال با شرایط کم آبی مواجه هستند و چشم انتظار نزول باران رحمت هستند.

  نبود زیرساخت های لازم ، فرسودگی شبکه های آبرسانی ، مهار نشدن آب های سطحی به میزان کافی در کنار مصرف بی رویه برخی از مشترکان و همچنین ورود سالانه میلیون های مسافر و گردشگر باعث شده تا مشکل کمبود و یا قطعی آب اَشامیدنی به رغم برخورداری مازندران از مواهب طبیعی و خدادادی از جمله جنگل ، دریا و رودخانه یک مشکل دایمی و قدیمی و در واقع یک زخم کهنه است که مسوولان باید برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان تدابیری اصولی تر اتخاذ کنند.

بحث مهار آب های سطحی و روان آب ها و توجه به این موقوله مهم و اساسی در کنار احداث سد های بزرگ برای تامین آب آشامیدنی شهروندان مازندرانی لازم و ضروری و چیزی که به نظر می رسد این است که به رغم تلاش ها و اقدامات صورت گرفته دراین بخش مازندران توفیقات زیادی کسب نکرده و در بخش مهار آب های سطحی در مقایسه با دیگر مناطق ، ازجمله استان های محروم کشور است.

یک شهروند ساری در این ارتباط گفت: مسوولان باید برای رفع کمبود آب آشامیدنی مناطق مختلف استان اهتمام بیشتری داشته باشند.

شاهین کرمی اظهارداشت: مشکل کمبود و یا قطعی آب آشامیدنی شهروندان مازندران به رغم برخورداری از مواهب طبیعی مربوط به چند سال اخیر نیست بلکه یک مشکل دایمی است و به نظر می رسد تلاش مسوولان برای رفع این مشکل چندان اثربخش و تاثیر گذار نبوده است.

وی به ورود میلیون ها مسافر و گردشگر به مناطق مختلف مازندران اشاره کرد و گفت: با توجه به اینکه زیرساخت های موجود برای جمعیت ثابت این استان تعریف شده است ، ورود میلیون ها مسافر و گردشگر و جمعیت شناور زیاد باعث تشدید مشکل کمبود آب آشامیدنی درمازندران شده است.

یکی دیگر از شهروندان ساروی اظهار داشت: آب آشامیدنی برخی از شهروندان مرکز مازندران همه روزه از ساعت ۱۲ ظهر تا ساعت دو بامداد روز بعد به مدت ۱۴ ساعت قطع است و این امر باعث شده تا شهروندان برای استحمام و یا استفاده از سرویس های بهداشتی با مشکلاتی عدیده ای مواجه شوند.

امیر بذرافشان با تاکید بر مدیریت مصرف و صرفه جویی در مصرف آب از سوی شهروندان افزود: گرمای هوا لزوم استفاده از آب آشامیدنی برای استحام روزانه را افزایش داده و این در حالی است که مردم برخی از مناطق ساری به علت قطعی روزانه و چندین ساعته آب آشامیدنی برای انجام فرایض دینی و بهداشتی با مشکلاتی مواجه می شوند.

وی ادامه داد: مسوولان باید برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز و جلوگیری از قطع مکرر این نعمت خدادادی طرح های بلند مدت با در نظر گرفتن تمامی جوانب را عملیاتی و اجرایی کنند که معضلات مربوط به کمبود و یا قطعی آب در این استان سرسبز به حداقل برسد.

مدیرامور آب و فاضلاب شهری شهرستان ساری با تایید قطع آب آشامیدنی در برخی مناطق این شهر به خبرنگار ایرنا گفت: هم اکنون آب آشامیدنی برخی از مناطق شهر ساری از جمله خیابان وصال ، مازیار ، شهرک کارمندان ، خیابان فرهنگ و همچنین کوچه ساداتی ابتدای بلور خزر از ساعت ۱۲ ظهر تا دو بامداد روز بعد قطع شده است.

مهدی لطفی، علت قطعی آب آشامیدنی در برخی از مناطق شهر ساری را مصرف بی رویه مشترکان ، گرمای بیش ازحد هوا ، حجم بالای ورود مسافران و گردشگران و همچنین فرسودگی شبکه های آبرسانی این شهر عنوان کرد.

وی اظهارداشت: به رغم تمام اقدامات صورت گرفته برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان ، هر ثانیه هم اکنون روزانه با ۳۰۰ لیتر کمبود آب مواجه است.

وی بیان داشت: به علت نبود زیرساخت های لازم ، در زمان پیک مصرف با مشکل کمبود آب آشامیدنی مواجه هستیم.

مدیرامور آب و فاضلاب شهر ساری با بیان اینکه برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان ، حفر و تجهیز سه حلقه چاه درمناطق مختلف ساری دردست اقدام است ، بیان داشت: برای رفع مشکل قطعی آب برخی از شهروندان زیر پوشش که از دو هفته پیش آغاز شده است یک حلقه چاه در پارک قائم شهر ساری حفر شده است که تا اواخر هفته آینده تجهیز و راه اندازی می شود.

لطفی اعتبار هزینه شده برای اجرای این طرح را سه میلیارد و ۵۰۰ میلیارد ریال ذکرکرد و گفت: با بهره برداری ازاین طرح ۸۰ تا ۹۰ لیتر آب برداشت و مشکل قطعی آب آشامیدنی برخی از شهروندان ساری تا حد زیادی رفع می شود.

وی طول شبکه های آبرسانی درشهر ساری را ۸۰۰ کیلومتر ذکرکرد و گفت: با بررسی های صورت گرفته ۲۰۰ کیلومتر از شبکه های آبرسانی این شهر فرسوده و نیازمند اصلاح و بازسازی است.

وی ادامه داد: با توجه به کمبود اعتبارات سالانه ۱۰ تا ۱۵ کیلومتر ازشبکه های آبرسانی ساری اصلاح و بازسازی می شود.

وی اعتبار مورد نیاز برای بازسازی شبکه های فرسوده آب آشامیدنی شهر ساری را یک میلیارد و ۵۰۰ میلیارد ریال برآورد کرد.

وی شمار مشترکان زیر پوشش اداره آب وفاضلاب شهر ساری در زمان حاضر را ۷۳ هزار مشترک ذکرکرد.

وی همچنین بر لزوم مهار آب های سطحی با هدف تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان تاکید کرد و گفت: شرکت آب منطقه ای مازندران دراین ارتباط اقدامات بسیار موثری انجام و یا دردست اقدام دارد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران نیز با تایید کمبود و یا قطعی آب آشامیدنی در برخی مناطق مازندران ، علت این امر را مقطعی و به علت سوختن پمپ های آبرسانی ، گرمای هوا و همچنین حجم بالای ورودی مسافران به این استان ذکرکرد.

مجید عبدالهی اظهار داشت: در مجموع وضعیت آبرسانی و برخورداری روستاییان ازآب آشامیدنی سالم و بهداشتی در زمان حاضر مشکل خاصی وجود ندارد.

وی شمار مشترکان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب روستایی مازندران را ۳۴۵ هزارمشترک در قالب یکهزار و ۵۶۰ روستا ذکرکرد و گفت: با بررسی های صورت گرفته هر یک ساکنان در هر شبانه روز ۲۵۰ لیتر آب آشامیدنی مصرف می کنند که در برخی مناطق این میزان به ۴۰۰ لیترافزایش می یابد.

وی نرم استاندارد استفاده از آب آشامیدنی برای هر یک از ساکنان درمناطق روستایی در هر شبانه روز را ۱۳۰ لیتر عنوان کرد.

وی علت افزایش آب آشامیدنی درمناطق روستایی را به رغم ورود مسافران و گردشگران زیاد ، استفاده از آب آشامیدنی برای مصارف کشاورزی و ساخت و سازها ذکرکرد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران نیز میانگین شاخص مصرف آب در کشور برای هر نفر در شرایط عادی را ۱۵۰ لیتر ذکر کرد و گفت: این در حالی است که هر شهروند این استان روزانه بین ۱۹۷ تا ۲۰۰ لیتر آب مصرف می کند.

ذبیح الله ذاکری سرانه مصرف آب خانوار در مازندران در هر ماه را ۱۹ هزار لیتر اعلام کرد.

وی با بیان اینکه میزان ظرفیت تامین آب آشامیدنی درمازندران ۹ هزار لیتر در ثانیه است ، افزود: آب آشامیدنی شهروندان زیر پوشش شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران از طریق ۱۵۰ حلقه جاه و ۱۹ دهنه چشمه و رودخانه تامین می شود.

وی با بیان اینکه سرانه میزان مصرف آب آشامیدنی در ایران بالاتر از دیگر کشورهای جهان است ، اظهارداشت: میانگین ماهانه مصرف آب آشامیدنی برای هر خانوار مازندرانی در سه ماهه نخست سال جاری ۱۹ هزار لیتر است و این در حالی است که این رقم در مقایسه با مدت مشابه سال ماقبل آن ۱۷ هزار لیتر بوده است.

مدیرعامل شرکت آبفای مازندران علت افزایش دو هزار لیتر در مصرف آب آشامیدنی در مازندران را افزایش دما و ورود مسافران و گردشگران به این استان ذکرکرد.

ذاکری با اشاره به گرمای هوا و ورود میلیون ها مسافرو گردشگر به مازندران ، گفت: برای تامین آب آشامیدنی شهروندان زیر پوشش به ویژه در مناطق گردشگری از حداکثر ظرفیت تولید و استحصال آب آشامیدنی استفاده می شود.

وی بهسازی چاه های آب آشامیدنی ، آماده باش نیروهای بخش بهره برداری و تانکر آبرسانی در مواقع اضطراری ، پرکردن مخازن ذخیره درمواقع خارج از پیک ، کنترل فشار و بازبینی تمام شبکه ها و خطوط آبرسانی را از جمله اقدامات شرکت آبفای شهری مازندران برای تامین آب آشامیدنی مورد نیاز شهروندان در دور دوم سفرهای تابستانی ذکرکرد.

وی زمان پیک مصرف آب درمازندران را از ساعت ۹ تا ۱۱ صبح و ۱۶ عصر تا ۲۱ شب اعلام کرد و افزود: ضروری است خانواده ها از مصرف بی رویه آب آشامیدنی در این ساعات خودداری کنند.

وی از شهروندان خواست تا با هدف جلوگیری از کمبود و یا قطع آب آشامیدنی ، به قدر نیاز از این نعمت خدادادی استفاده و در موارد غیر ضروری از جمله شست و شوی خودروها ، معابر ، پارکینگ و آبیاری باغچه ها خودداری کنند.

بنا بر آمار اعلام شده از سوی منابع رسمی میزان آبدهی رودخانه های مازندران در ۹ ماه سال آبی امسال نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳۲درصد کاهش یافت.

همچنین آورد رودخانه های هراز، چشمه کیله، تجن، تالار، بابلرود، گلورد و چالوس در ۹ ماه سال آبی امسال (مهر ۹۲ تا خرداد ۹۳) یکهزار و ۷۲۲ میلیارد متر مکعب است که درمقایسه با مدت مشابه سال قبل ۳۲ درصدکاهش داشته است.

شرکت آب و فاضلاب شهری مازندران بیش از یک میلیون مشترک را زیر پوشش دارد.

مازندران دارای ۱۴۷ شاخه رودخانه ، یکهزارو ۷۹۸ سردهنه کشاورزی ،۴۸ رشته قنات ، هفت هزارو ۳۹۴ دهنه چشمه و۷۶۳ قطعه آببندان است.

بیش از ۷۰ هزار حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق مجاز در استان مازندران وجود دارد که به طور میانگین سالانه حدود ۲/۱ میلیارد مترمکعب آب از آنها برداشت می شود.

فرزین مدرسی -ایرنا