علی ذبیح پور گفت : لهجه مازندرانی دارای ریشه طولانی و با قدمت فراوان است اما متاسفانه آن گونه که انتظار می رود از این لهجه به خصوص در میالن کسانی که می توانند مروج آن باشند استفاده نمی شود .

 

mazandarani-farhang5

رئیس کتابخانه های عمومی بهشهر خواستار توجه بیشتر شعرا و هنرمندان مازندرانی به استفاده از لهجه مازندرانی در آثار تولیدی و فرهنگی شد .

 

 

به گزارش شرق پرس, علی ذبیح پور در حاشیه انجمن شعر انقلاب که به مناسبت دهه مبارک فجر به میزبانی شهرداری بهشهر برگزار شد به ایرنا گفت : لهجه مازندرانی دارای ریشه طولانی و با قدمت فراوان است اما متاسفانه آن گونه که انتظار می رود از این لهجه به خصوص در میالن کسانی که می توانند مروج آن باشند استفاده نمی شود .

 

وی بیان کرد : علاوه بر آن ، مدیران استانی و شهرستانی هم رغبتی به استفاده از این لهجه در جلسات رسمی خود ندارند اگر این شیوه عمومیت پیدا کند، لهجه مازندرانی روز به روز مهجورتر خواهد شد .

 

رئیس کتابخانه های عمومی بهشهر همچنین بر لزوم همکاری بیشتر هنرمندان بهشهری با کتابخانه عمومی این شهر تاکید کرد و گفت : به رغم چاپ کتاب های متعدد هنرمندان و به خصوص شاعران ، کتاب های این افراد راهی به قفسه های کتابخانه عمومی بهشهر ندارد .

 

ذبیح پور با بیان ظرفیت های کتابخانه ای شهرستان گفت : با توسعه علم و نفوذ تکنولوژی در جامعه ، روز به روز از تعداد کتاب های منازل کاسته شده و به همین میزان هم ، سرانه کتابخوانی در جامعه کاهش یافته است .

 

وی گفت:در این شهرستان ۵ باب کتابخانه نهادی و ۴ کتابخانه مشارکتی فعالیت می کند که با اجرای برخی طرح های مبتکرانه مانند طرح کتابدار سیار در روستاها ، تلاش می کنیم مردم را به خواندن کتاب تشویق کنیم.

 

ذبیح پور ادامه داد : با توجه به برنامه ریزی مسوولان در افق ۱۴۰۴ بهشهر به ۱۸ کتابخانه دیگر نیازمند است که تلاش می کنیم با بهره مندی از توان بالای خیرین ، این کمبودها را برطرف کنیم .

 

وی گفت : در دنیای امروز ، کتابخانه های عمومی ، در ردیف موسسات ضروری و عام المنفعه شمرده می شوند که ایجاد و توسعه آن ها در همه شهرها و روستاها ،جزو وظایف اساسی دولت ها به شمار می رود .

 

اولین کتابخانه عمومی بهشهر توسط مرحوم موسی اشرفی ( از نیکوکاران و خیرین نامدار مازندران ) در سال ۱۳۳۵ آغاز به کار کرد و هم اکنون تعداد کتابخانه های شهرستان به هشت باب کتابخانه با بیش از ۲۸ هزار عنوان کتاب افزایش یافته است .