اگر می خواهید افسردگی نداشته باشید یا از فشار خون بالا در امان باشید و حتی کم خونی تان را رفع نمائید, موز را در سبد مصرف روزانه خوراکی خود بگنجانید.

moz5شرق پرس: موز حاوی سه قند طبیعی ساکاروز، ‌فروکتوز و گلوکز و سرشار از فیبر است این میوه به طور قابل توجهی انرژی را افزایش می‌دهد و انرژی بدن را پایدار نگه می‌دارد.

تحقیقات متعدد در این زمینه و بررسی خواص موز نشان می‌دهد خوردن دو عدد موز انرژی لازم را برای یک تمرین ۹۰ دقیقه‌ای تأمین می‌کند از این رو جای تعجب نیست، اگر از موز به عنوان یک میوه مقوی برای ورزشکاران جهان نام برده شود.

موز علاوه بر این خاصیت از بروز و ابتلای برخی بیماری‌ها پیشگیری می‌کند. محققان در تحقیقات اخیر خود عنوان داشته‌اند گنجانده شدن موز در سبد غذایی خانواده مانع بروز بیماری‌ها می‌شود و افرادی که در طول روز یک موز مصرف می‌کنند، کمتر بیمار می‌شوند.

افسردگی

تحقیقات اخیر در میان افرادی که به افسردگی مبتلا بوده‌اند نشان می‌دهد با مصرف این میوه و گنجانده شدن آن در رژیم غذایی این دسته از بیماران بعد از مدتی احساس بهتری از زندگی داشته و احساس شادتر بودن را تجربه کرده‌اند. این میوه به دلیل اینکه حاوی تریپتوفان است سروتونین مغز را افزایش داده و علاوه بر ایجاد آرامش در افراد خلق و خوی بهتری به آنها می‌بخشد. وجود قند لازم در موز باعث می‌شود قند خون بدن متعادل شده و خلق و خوی افراد بهتر شود، همچنین خوردن یک عدد موز در روز ویتامین ب۶ مورد نیاز بدن را تأمین می‌کند.

آنمی (کم خونی)

موز سرشار از آهن است و هموگلوبین خون را تنظیم می‌کند. افرادی که به کم خونی مبتلا هستند با مصرف منظم و مکرر موز و قرار دادن آن در سبد غذایی شان به رفع کم خونی کمک می‌کنند.

فشار خون بالا

این میوه منحصر به فرد گرمسیری مقادیر بالایی پتاسیم دارد و به دلیل نداشتن نمک برای افرادی که فشار خون بالا دارند مفید بوده و مصرف این میوه خطر ابتلا به فشار خون و سکته مغزی را کاهش می‌دهد.

درمان یبوست

این میوه مقوی به دلیل فیبر بالایی که دارد اگر در رژیم غذایی قرار گیرد به عملکرد طبیعی روده کمک می‌کند. موز مسهل بوده و در درمان یبوست تأثیر دارد. یکی از سریع‌ترین روش‌هایی که به درمان یبوست کمک می‌کند، مصرف شیر موز است که اگر همراه عسل مصرف شود علاوه بر کنترل سطح قند خون معده را آرام کرده و غلظت خون را کاهش می‌دهد.

سوزش معده

موز دارای اثرات آنتی اسیدی طبیعی در بدن است بنابراین سوزش سر دل و معده را کاهش می‌دهد. افرادی که بعد از خوردن وعده‌های غذایی در ناحیه معده احساس سوزش دارند بهتر است نیم ساعت بعد از صرف غذا موز بخورند زیرا تسکین دهنده معده است. همچنین اگر موز بین وعده‌های غذایی مصرف شود، سطح قند خون را متعادل ساخته و از بروز برخی بیماری‌های صبحگاهی جلوگیری می‌کند.

کمک به سیستم عصبی

ویتامین «ب» موجود در موز سیستم عصبی بدن را به آرامش دعوت می‌کند، مطالعات اخیر نشان می‌دهد افرادی که در محل کار خــــود ریزه خواری می‌کنند و مدام در حال خوردن شکلات، چیپس و… هستند خیلی زود دچار اضافه وزن و چاقی می‌شوند. این دسته از افراد برای جلوگیری از این عادت با خوردن یک عدد موز طی روز سطح قند خون بدن شان را کنترل می‌کنند تا کمتر گرسنگی را احساس کنند .

دیگر خواص

موز دمای بدن را کنترل می‌کند به این علت برای زنان باردار انتخاب مناسبی است . این میوه در مقایسه با سیب خواص بیشتری دارد و مواد معدنی، ‌پروتئین، ویتامین‌ها و… در این میوه نسبت به سیب دو برابر است. همچنین کربوهیدرات، ‌فسفر، پتاسیم و… در این میوه به وفور یافت می‌شود. یکی دیگر از خواص شگفت انگیز این میوه رفع سوزش نیش حشرات است اگر مقداری از این میوه روی پوست و در محل نیش پشه مالیده شود سوزش و تورم را کاهش می‌دهد. تحقیقات نشان می‌دهد پتاسیم موجود در موز در یادگیری دانش‌آموزان مؤثر است. متخصصان توصیه می‌کنند دانش‌آموزان در وعده صبحانه حداقل یک برش موز بخورند تا قدرت مغز و یادگیری‌شان افزایش یابد./ ایران