راستی پس این تفاوت نسل ها که از دیدگاههای روان شناختی و جامعه شناسی در مراکز علمی تدریس می شود چیست ؟ مبنی بر اینکه هیچ نسلی آینه تمام نمای آرمان های نسل قبل بویژه انعکاس دهنده خصلت ها و مشی های آنها نیست و همواره بین نسلها شکاف و گسست از حیث جغرافیایی، عاطفی، فکری و ارزشی ایجاد می شود.

فتح خرمشهر، الگوی پرهیز از شکاف نسلها

       حاج پرویز امیرخانلو

 

 

…شرایط تغییر کرده، چالش ها هم طبیعی است ولی شخصیتهایی که پرچم دار چنین ایده هایی هستند بیشتر کسانی اند که یا آن دوران را درک نکرده اند و یا باورشان نمی شود که چند نسل مختلف می توانند اهداف مشترکی را دنبال کنند…

 

 

شرق پرس: با رمز یا علی ابن ابیطالب عملیات شروع شد. پیش بینی ها بر این بود با یاری خداوند بعد از چند مرحله خرمشهر آزاد شود. گام اول با هماهنگی و سرعت بالای رزمندگان خط دفاعی دشمن شکسته و بچه ها بعد از دو ساعت پشت خاکریزها مستقر شده بودند.

 

 

در سنگر کوچکی نشسته بودم صدای توپ و گلوله و انفجارهای متوالی اطراف ما هرلحظه بیشتر می شد. منتظر بی سیم فرمانده گردان تا مرحله بعدی عملیات اعلام شود. در جایگاهی که قرار گرفته بودم بخاطر انفجار و منورهایی که ایجاد می شد همه نیروها را می دیدم چه با صفا بود، کوچکترین رزمنده تنها ۱۴ سال سن تک تیرانداز و مسن ترین با ۶۵ سال کمک آر پی چی بود.

 

 

زیبایی صحنه در این بود که چند نسل کنار هم قرار گرفته بودند و با عشق عملیات را به پیش می بردند.

 

 

در کلاسهای آموزشی همیشه با دوستان بحث می شد که چه چیزی اینها را با داشتن سلیقه های متفاوت به این زیبایی کنار هم قرار داده و در رفتارشان احترام، ادب و ارزش گذاری به یکدیگر موج می زند و برای خدمت از یکدیگر سبقت می گیرند.

 

 

عشق رزمنده ۶۵ ساله واکس زدن پوتین ها و تلاش رزمنده ۱۴ ساله شستن لباسهای رزمندگان بود.

 

 

با دیدی وسیع  و مثبت قطعه ای از جهان هستی را می بینی که در آن هیچ دلتنگی احساس نمی شود. همه نوع شغلها در یک واژه بنام بسیجی ادغام شده است، روح همه یک آهنگ دارد. فرهنگ با هم بودن را بلد هستند و قلبها برای هم می تپد.

 

 

راستی پس این تفاوت نسل ها که از دیدگاههای روان شناختی و جامعه شناسی در مراکز علمی تدریس می شود چیست ؟  مبنی بر اینکه هیچ نسلی آینه تمام نمای آرمان های نسل قبل بویژه انعکاس دهنده خصلت ها و مشی های آنها نیست و همواره بین نسلها شکاف و گسست از حیث جغرافیایی، عاطفی، فکری و ارزشی ایجاد می شود.

 

 

مهم تر آنکه گفته می شود تفاوت آرمانها در هدف، مفاهیم، الگویابی و سبک زندگی باعث جدایی نسل ها می شود !

 

 

پس چرا اینجا اینچنین نیست ؟ بلکه عکس آن مشاهده می شود و شخصیت هر یک برای دیگری جذاب و قابل احترام است.

 

 

غرق در افکار اینچنینی بودم که بی سیم ادامه عملیات را فرا خواند. در کمترین زمان ممکن تمام اهداف تعیین شده مرحله دوم بدست آمد هلهله و شادی بچه ها فضای معنوی منطقه را پر کرده بود همدیگر را در آغوش می کشیدند و خسته نباشید می گفتند، این در شرایطی بود که زمین و آسمان پر بود از ترکش و خمپاره و گلوله های عراقی.

 

 

روند عملیات طوری رقم خورد که سوم خرداد خرمشهر آزاد شد و پیام تاریخی بزرگ مرد تاریخ امام (ره) که با آن روح بلند و دم مسیحایی خود فرمودند:

 

 

فتح خرمشهر، فتح خاک نیست، فتح ارزشهای اسلامی است. و رزمندگان در دو جبهه با دشمن باطنی و دشمنان ظاهری پیروزمندانه و سرافراز امتحان خویش را دادند.

 

 

اکنون در سی و دومین سال فتح خرمشهر که با مقاومت و ایثار و پیروزی  اجین شده است، عده ای از تفاوت نسل ها می گویند تفسیرهایی می نویسند و به جامعه القا می کنند که نسل ها ی اول و دوم انقلاب نمی توانند پاسخگوی نسل سومی ها باشند و آنها را درک کنند.

 

 

 البته شرایط تغییر کرده، چالش ها هم طبیعی است ولی شخصیتهایی که پرچم دار چنین ایده هایی هستند بیشتر کسانی اند که یا آن دوران را درک نکرده اند و یا باورشان نمی شود که چند نسل مختلف می توانند اهداف مشترکی را دنبال کنند . شاید اگر بهتر نگاه کنند متوجه می شوند هم اکنون نیز همان رزمندگان با سلامت در جامعه هستند و با ادب و تواضع فاصله نسل ها را هر روز کمتر و کمتر می کنند و اگر محدودی حریم را شکسته و از منحنی ارزشها خارج شده اند، بگذارید به حساب همان هائیکه رفتند تا فرهنگ جبهه را بیاموزند اما هرگز مبدا تحول را نیافتند و بجای اینکه خوی بودن را بگیرند بوی آنرا گرفتند و از اینرو با هر موجی متلاطم می شوند.

 

 

به هر حال دفاع مقدس ثابت کرد فرهنگ بودن تمام کننده توسعه و رشد معنویت جامعه است و اگر همه ابعاد آن با هم آمیخته شوند در راستای ایده آل قرار می گیرد. رهبر فرزانه انقلاب نیز فرهنگ را روح انقلاب می دانند و به موجب اهمیت آن امسال را به همین نام اعلام فرمودند.

 

 

بنابراین انحراف زمانی بوجود می آید که خروج از چنین فرهنگی صورت گیرد. دسته بندیهای کاذب، محدودنگری، حضور به شرط حذف دیگران، نفوذ نامحرمان، تاراج بیت المال و… آفت هایی هستند که تعریف ها را تغییر داده و ضد ارزش ها را ارزش جلوه می دهد.

 

 

لذا اگر چنین شرایطی بوجود آید و نا اهلان ورود کنند و از میزها ارزش بگیرند، فاصله نسل ها تعریف و اصطلاحاً گسست نسلها اتفاق می افتد.

 

 

بپذیریم تا وقتی در راستای فرهنگ دفاع مقدس حرکت کنیم، فتح خرمشهر ها  همواره ارزش جلوه می کند و فاصله نسلی تعریفی نخواهد داشت و نسل جوان نیز با دید وسیع تر و درک متقابل و احترام پا به میدان می گذارند و به فرموده رهبر معظم انقلاب، نوید بخش تمدن نوین اسلامی خواهند بود.

 

 

همه عمر بر ندارم سر از این خمار مستی

که هنوز من نبودم، که تو در دلم نشستی