باقری مدیرکل کار، تعاون و رفاه اجتماعی مازندران درخصوص اجرای طرح کالابرگ الکترونیکی گفت :پنج فروشگاه افق کوروش، دیلی مارکت، جامبو، رفاه و گندم زیر مجموعه اجرای طرح کالابرگ در مازندران هستند

شرق مازندران :  علی باقری در گفت و گو با تسنیم،با بیان اینکه کالابرگ الکترونیکی ویژه ۳ دهک اقشار کم درآمد مازندران همزمان با سراسر کشور اختصاص یافت اظهار داشت: ۱۸هزار و ۵۰۰ نفر در آخرین تراکنش ها از مراکز فروشگاهی خرید داشتند.

علی باقری با تاکید بر اینکه طرح توانمندسازی ۳دهک پایین درآمدی جامعه و اقشار آسیب پذیر در اثر حذف ارز ترجیحی و توزیع کالابرگ به اقشار آسیب پذیر با هدف خرید مواد پروتئینی اجرا می شود افزود:۱۱ قلم کالا در سبد غذایی حمایتی پوشش داده می شود و هر فرد تحت پوشش نهادهای حمایتی نیز ۴۰۰ هزار تومان یارانه دریافت می کند.

مدیرکل کار،تعاون و رفاه اجتماعی مازندران با تاکید بر اینکه مرغ،برنج،تخم مرغ،پنیر،قند،شکر،ماست و گوشت گوساله و روغن و حبوبات از اقلام حمایتی در طرح کالابرگ به شمار می آید تصریح کرد:پیشنهاد اینست که ۶۰ درصد ۳دهک پایین مازندران در روستاها هستند که از منظر تولید برخی کالاها خودکفا هستند و پیشنهاد دادیم در مازندران طرحی اجرا شود که افراد بتوانند کالاهای دیگر و از جمله مواد شوینده را هم در فروشگاه ها خریداری کنند.

باقری گفت: متاسفانه فعلا رغبت به خرید از فروشگاه ها در میان اقشار دیده نمی شود و چون با پول یارانه امکان خرید اقلام نیست و افراد نیز باید خودشان پول پرداخت کنند و مابقی قیمت کالا از یارانه پرداخت شود،بنابراین بسیاری از افراد تمایلی به خرید ندارند.

وی با تاکید بر اینکه ۷۲ساعت بعد از خرید پول به حساب فروشگاه ها واریز می شود خاطرنشان کرد:افراد آسیب پذیر می توانند از اعتبار ماه بعد نیز در همین ماه استفاده کنند و ۴ وزارت خانه جهاد کشاورزی در تامین کالا،وزارت کار و رفاه اجتماعی در زمینه پیگیری امور،صمت در شناسایی اصناف و فروشگاه ها و استانداری به عنوان رئیس اجرای طرح کالابرگ فعالیت دارند.

مدیرکل کار،تعاون و رفاه اجتماعی مازندران در ادامه خاطرنشان کرد:۵ فروشگاه افق کوروش،دیلی مارکت،جامبو،رفاه و گندم زیر مجموعه اجرای طرح کالابرگ در مازندران هستند.

باقری ادامه داد: در این زمینه ۲هزار و ۱۹۱ واحد فروشگاهی خرد و تعاونی های روستایی در مازندران فعال هستند و ۳۲۴ فروشگاه زنجیره ای نیز در استان کالاهای مورد نیاز را در اختیار اقشار کم درآمد می گذارد.

این مسئول ادامه داد: اقشار و دهک های بعدی نیز تا سقف ۳۰۰ هزار تومان یارانه می توانند خرید داشته باشند.

به گفته باقری با حذف شدن مواد پروتئینی دولت سیزدهم به دلیل جبران، طرح کالابرگ را اجرا کرده است و این طرح نیز بصورت اختیاری است .

وی با تاکید بر اینکه ۳ میلیون و ۱۰۰ هزار نفر در استان یارانه بگیر وجود دارد و همه نیز یارانه ۴۰۰ هزار تومانی دریافت نمی کنند گفت: مردم اقبال عمومی در خرید از فروشگاه‌ها ندارد و اکنون تنها یک سوم میزان دهک های تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی خرید خود را در فروشگاه انجام می دهند.

این مسئول بیان کرد:مازندران در زمینه خرید با کالابرگ نیز رتبه ششم کشور را کسب کرده است و در روستاها نیز فروشگاه هایی فعال شدند اما با این وجود اقبال به خرید حدود یک سوم رسیده است.

وی خاطرنشان کرد:افراد آزادانه تصمیم می گیرند که یارانه را در چه اموری هزینه کنند و اگر در گذشته فکر می کردند خرید انجام دهیم و در ازای آن ۸۰ هزار تومان تشویق می شویم پس از آنکه در ازای خرید نیمی از هزینه کالا نیز باید پرداخت شود از خرید منصرف شده اند و هزینه های واجب تر دیگر را انجام می دهند و فرد ممکن است از فروشگاه های دیگر و ارزانکده ها تخفیفات بگیرد.