حسین سلیمی گفت: کشت برنج در بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی نکا در حال انجام است که امیدواریم با هماهنگی انجام شده توجه به کشت مکانیزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.     به گزارش شرق پرس، مدیر جهاد کشاورزی نکا در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: کشت برنج در اراضی […]

 

حسین سلیمی گفت: کشت برنج در بیش از ۹ هزار و ۶۰۰ هکتار از اراضی نکا در حال انجام است که امیدواریم با هماهنگی انجام شده توجه به کشت مکانیزه بیشتر مورد توجه قرار گیرد.

 

 

به گزارش شرق پرس، مدیر جهاد کشاورزی نکا در گفت‌وگو با  فارس اظهار داشت: کشت برنج در اراضی شالیزاری نکا به دو روش مکانیزه و سنتی کشت می‌شود.

وی با بیان اینکه در سال جاری بیش از ۹ هزار و ۶۱۵ هکتار از زمین‌های کشاورزی این شهرستان به کشت برنج اختصاص یافت، افزود: از این سطوح، ۵ هزار و ۶۱۵ هکتار مربوط به ارقام محلی و ۴ هزار هکتار مربوط به ارقام پر محصول است.

مدیر جهاد کشاورزی نکا با بیان اینکه تمام تلاش ما هدایت کشاورزان به سمت کشت مکانیزه است، یادآور شد: کشت مکانیزه ضمن اینکه از لحاظ هزینه‌ای مقرون به صرفه است باعث بالا رفتن میزان تولید نیز می‌شود.

وی با اشاره به کشت مکانیزه در ۲ هزار و ۷۰۰ هکتار از اراضی شالیزاری نکا ادامه داد: کاهش سختی کار، صرفه‌جویی در وقت و انجام به موقع عملیات کشاورزی، افزایش محصول، افزایش بهره‌وری از نیروهای کارگری و کاهش هزینه‌های تولید، از مهم‌ترین مزایای کشت مکانیزه برنج است

سلیمی ادامه داد: پیش‌بینی می‌شود که برداشت با کمباین ویژه در یک هزار و ۸۰۰ هکتار و مبارزه بیولوژیک در سطح ۸۰۰ هکتار در سال جاری صورت گیرد.

این مسئول با اشاره به مزایای استفاده از کشت مکانیزه افزود: براساس کارشناسی‌های انجام شده تا حدود ۵۰ درصد هزینه‌های جاری کشت برنج را نسبت به روش سنتی کاهش می‌دهد.

مدیر جهاد کشاورزی نکا همچنین با بیان اینکه سطح پرورش رتون و نشاء مجدد این شهرستان در سال‌جاری به یک هزار هکتار می‌رسد،تصریح کرد: بیش از ۱۰ هزار کیلوگرم بذر اصلاح شده رقم شیرودی و فجر بین کشاورزان شالیکار این شهرستان توزیع شده است.

سلیمی همچنین با تاکید بر بیمه برنج در اراضی شالیزاری خاطر نشان کرد: بیمه محصولات کشاورزی یکی از ابزارهای حمایتی مناسب در هنگام بروز حوادث طبیعی است که با توجه به وجود خشکسالی احتمالی در منطقه امیدواریم کشاورزان از بیمه برنج استقبال کنند.

وی گفت: مدیریت بحران استان مازندران نیز در بخشنامه‌ای پرداخت هرگونه خسارت به کشاورزان فاقد پوشش بیمه‌ای را لغو کرده است و لذا کشاورزان باید  با بیمه محصولات در جهت جبران خسارات احتمالی تلاش کنند.

 

/انتهای خبر