محمد ابراهیم یخکشی، گفت: سد گلورد نکا تا اواخر سال ۹۳ آبگیری کامل می‌شود.   به گزارش شرق پرس, به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای, مدیرعامل آب منطقه ای مازندران تامین آب شرب شهرهای نکا و بهشهر و روستاهای مسیر و تامین آب کشاورزی ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و کنترل […]

 

 محمد ابراهیم یخکشی، گفت: سد گلورد نکا تا اواخر سال ۹۳ آبگیری کامل می‌شود.

 

به گزارش شرق پرس, به نقل از روابط عمومی آب منطقه ای, مدیرعامل آب منطقه ای مازندران تامین آب شرب شهرهای نکا و بهشهر و روستاهای مسیر و تامین آب کشاورزی ۲۵ هزار هکتار از اراضی کشاورزی و کنترل سیلاب را از مهم ترین اهداف سد مخزنی نکا دانست و اظهار کرد:: شهرستان نکا در سال های گذشته سیلاب های مختلفی را تجربه کرده که امیدواریم با بهره برداری از این سد بزرگ شهر نکا و روستاهای پائین دست را در مقابله سیلاب ایمن شود.

وی تصریح کرد: احداث این گونه سدها به لحاظ فنی که به نوعی یچیده تر از دیگر سدها بوده توسط متخصصان کشور  طراحی و اجرا می شود و این سد از پیشرفت ۷۱ درصدی برخوردار است و کار احداث بدنه سد تمام شده است.

مدیرعامل آب منطقه ای مازندران با تشریح وضعیت منابع آب شرق استان گفت: منطقه نکا و بهشهر از لحاظ منابع آب فقیر و با محدودیت  منابع آب مواجه است نیاز های آبی آن بیش از منابع آب موجود است.

وی گفت: برای تامین آب این منطقه علاوه بر احداث سد گلورد، در نظر داریم در دراز مدت بخشی از آب مناطق غربی استان را به سیستم گلورد منتقل که امیدواریم با احداث سد زارم رود بر روی یکی از شاخه های اصلی تجنکه به دنبال اجرایی کردن آن هستیم  بخشی از آب مازاد آن به این مناطق انتقال دهیم.

بخکشی، میزان سرمایه گذاری انجام شده جهت احداث سد مخزنی  گلورد را بالغ بر ۱۲۰ میلیارد تومان اعلام کرد و افزود: برای تکمیل این پروژه در حدود ۱۵۰ میلیارد تومان  نیاز بوده که در نظر داریم از محل اعتبارات عمومی، اوراق مشارکت و فا ینانس داخلی این منابع را تامین کنیم.

هم اکنون در استان ۱۰ سد با حجم تنظیم ۴۰۰ میلیون متر مکعب وجود دارد که این رقم حدود ۱۰ درصد از آب های سطحی استان بوده که با بهره برداری سه سد دردست  اجرا و ۱۰ سد در دست مطالعه  این رقم به ۱.۸ میلیارد متر مکعب می رسد که معادل حدود ۴۰ درصد از آب های سطحی استان  است.

 

/انتهای خبر