پس از حاشیه های بوجود آمده برای ساخت پتروشیمی در نزدیکی میانکاله، مدیرکل محیط زیست مازندران و رئیس سازمان محیط زیست تاکید دارند که هیچ مجوزی برای ساخت پتروشیمی در روستای حسین آباد در مجاورت میانکاله صادر نشد...

شرق مازندران – محمد مبرا : خبر احداث پتروشیمی در میانکاله موجب واکنش دوستدارن محیط زیست و برخی از چهره های شاخص سیاسی، فرهنگی و اجتماعی شد . اما عطایی مدیر کل اداره منابع طبیعی مازندران اخیراً در اینباره گفت : زمینی را برای ساخت پتروشیمی در محدوده نزدیک به تالاب میانکاله واگذار کرده است.

به دنبال انتشار فیلم های مربوط به فعالیت ماشین های سنگین در اراضی ملی در نزدیکی تالاب میانکاله، به منظور شروع پروژه پتروشیمی، عطایی تایید کرد که زمینی به مساحت ۹۰ هکتار برای ساخت پتروشیمی واگذار کرده است‌. وی در توضیح این خبر تاکید کرد؛ اراضی واگذار شده در روستای حسین آباد بهشهر است و کار در آنجا هم قانونی است‌‌.

عطایی این طور ادامه داد که سازمان محیط زیست هم با پروژه پتروشیمی موافقت کرده است و تنها برای اجرای طرح، منتظر گزارش ارزیابی است. ضمن اینکه این پروژه هیج ارتباطی به تالاب میانکاله ندارد و چون جزو مناطق چهارگانه محیط زیست نیست برای واگذاری از سازمان محیط زیست هم استعلام نکرده ایم.

این اظهارات مدیر اداره منابع طبیعی مازندران در حالی است که مدیر کل محیط زیست مازندران و رئیس سازمان محیط زیست تاکید دارند که هیچ مجوزی برای ساخت پتروشیمی در روستای حسین آباد در مجاورت میانکاله صادر نشده است و پروژه هنوز در مرحله بررسی است.

اختلاف نظر میان مسئولان درخصوص احداث پتروشیمی در نزدیکی میانکاله درحالیست که برخی از کارشناسان اعتقاد دارند، می توان با استفاده از صنایع سبز ، مشکلات اقتصادی و بیکاری در مازندران را سامان بخشید و مازندران را بعنوان پل ارتباطی اقتصاد و تجارت ایران با کشورهای حوزه دریای خزر معرفی کرد.

گرچه حامیان محیط زیست معتقدند که نمی شود صنایع پتروشیمی با این حجم از تولیدات را راه اندازی کرد ، ولی بگوییم که مشکلات زیست محیطی نخواهد داشت . و قطعاً چنین پروژه ای برای طبیعت حساس منطقه خطر آفرین خواهد بود.

کشمکش ها در حالیکه ادامه دارد که برخی منابع مورد وثوق خبر می دهند؛ این پروژه احتمالا با تدابیر مقامات ارشد ، بصورت موقت متوقف خواهد شد تا تکلیف مطالعات محیط زیستی با دقت و صراحت بیشتری ادامه یابد.

این هنر مدیران ملی و استانی خواهد بود که با در نظر گرفتن حساسیت های محیط زیستی و منابع طبیعی استان مازندران، فرصت بی نظیر تعامل با کشورهای منطقه را نیز برای توسعه اقتصادی استان و کشور از دست ندهند.

سردبیر شرق مازندران