استاندار مازندران با اشاره باینکه زمین خواری در مازندران به بحران تبدیل شد افزود : اراضی که هر ساله زیر کشت محصولات کشاورزی است باید کاربری آن تثبیت شود

شرق مازندران : سیدمحمود حسینی‌پور در جلسه شورای برنامه ریزی و توسعه استان ضمن تسلیت فرا رسیدن اربعین حسینی درباره اجرای طرح هادی روستایی، اظهار کرد: توسعه روستایی باعث آبادی و مهاجرت معکوس به این مناطق می‌شود.

وی با بیان اینکه وضعیت روستاهای ما آماده فعالیت و تولید هستند، افزود: در بسیاری از روستاهای کوهستانی مازندران سازمان جها کشاورزی حضور ندارد.

استاندار مازندران با تاکید براینکه لازم است امنیت اجتماعی در روستاها شکل بگیرد، تصریح کرد: برای به صفر رسیدن برخی پرونده‌ها باید جلسات مستمر برگزار شود تا خدمات لازم به روستاییان ارائه شود.

وی با بیان اینکه علت فراوانی کوه‌خواری و جنگل‌خواری در مازندران رها کردن برخی از پرونده‌ها در جلسات تخصصی است، گفت: نباید در ارتکاب هر تخلف چشم‌پوشی کنیم.

حسینی‌پور متذکر شد: در جلسات تخصصی برخی تخلفات به قانون تبدیل می‌شود؛ لازم است اعضای کارگروه بدانند هر شخص حقیقی و حقوقی تخلف کرد تخلفات اعلام و متخلف معرفی شود.

وی با اشاره به اینکه در مازندران زمین‌خواری به بحران تبدیل شده است، افزود: لازم است به طور رسمی متخلفان به بازرسی استان معرفی و پرونده‌ها در مجامع قضایی بررسی شود‌.

استاندار مازندران خواستار برگزاری جلسه کمیته فنی شد، گفت: برای جلوگیری از تخلفات و ایراد در تصمیم‌گیری‌ها لازم است نظر شخصی فرمانداران بررسی شود.

وی با اعلام اینکه در تقویت اقتصاد روستا سیاست کاهش اراضی روستاییان در بافت را نمی‌پذیریم، یادآور شد: در مازندران با حجم بالای پرونده‌های تغییر کاربری اراضی کشاورزی مواجه هستیم.

حسینی‌پور خاطرنشان کرد: اراضی که هر ساله زیر کشت محصولات کشاورزی است باید کاربری آن تثبیت شود اما تکلیف اراضی موجود در بافت باید مشخص شود.

وی افزود: برخی تصمیمات نباید جلوی رونق اقتصادی روستایی را بگیرد.

استاندار مازندران با اعلام اینکه برای بهسازی و نوسازی ماشین آلات راهداری استان ۱۰۰ میلیارد تومان توسط وزیر راه و شهرسازی به استان اختصاص یافته است، تصریح کرد: در مازندران با دپوی ماشین آلات راهداری مواجه هستیم که باید تعمیر و بهسازی شود.

 

مهاجرت معکوس به روستاها

سردار سیاوش مسلمی فرمانده سپاه کربلای مازندران نیز با اشاره به اینکه بسیاری از مراجعات به ما ساخت مسکن در اراضی روستایی است، اظهار کرد: ما خواستاریم تا مهاجرت معکوس به روستا شکل بگیرد اما هر فرد با ساخت مسکن اجازه فروش به غیر نداشته باشد.

*جذب نشدن ۱۷۰۰ میلیارد تومان اعتبار عمرانی

رئیس سازمان مدیریت و برنامه ریزی مازندران نیز با اعلام اینکه پایان سال مالی ۱۴۰۰ تا آخر شهریور ماه سال جاری است، اظهار کرد: درحوزه اعتبارات عمرانی ملی و استانی هزار و   ۷۰۰ میلیارد تومان اعتبارات جذب نشده داریم.

فتح‌الله پور افزود: در دوماه گذشته ۵۵۰ میلیارد تومان بخشی از اعتبارات عمرانی ملی و استانی توسط دستگاه‌های اجرایی جذب شد.

وی با اشاره به اینکه در این فصل شاهد عدم جذب اعتبارات هستیم، گفت: این چالش برمی‌گردد به تاخیر در پاسخ موافقت‌ نامه‌ها، لازم است دستگاه‌های اجرایی حساسیت ویژه‌ای در این بخش داشته باشند.

 

جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز نیازمند عزم ملی است

 

ولی‌الله فرزانه نماینده مردم نور و محمودآباد نیز با بیان اینکه برخی از روستاها فاقد طرح هادی هستند ممکن است از نظر جمعیتی به حد نصاب نرسیده باشد یا دهیار و شورا نداشته باشد، لازم است تکلیف این مناطق در خدمات رسانی مشخص شود، اظهار کرد: یکی از مشکلات اجرای طرح هادی عدم موافقت جهادکشاورزی است.

وی یکی از دلایل ساخت و ساز غیر مجاز (سکونتگاه‌های غیرمجاز) را مهاجرت سایر استان‌ها به مازندران دانست و گفت: جلوگیری از مهاجرت بی‌رویه باید در سطح ملی حل شود.

به گزارش فارس، فرزانه تخریب ساختمان‌های ویلایی و غیرمجاز در مازندران توسط دستگاه قضایی راه حل جلوگیری از خوش نشینی ندانست و خاطرنشان کرد: رهبری بیش از یک دهه دغدغه جلوگیری از ساخت و ساز غیر مجاز دارند؛ اما با بخشی نگری برخی از مسوولان شاهد افزایش در ساخت و ساز غیرمجاز هستیم.