رییس جمهوری در مراسم روز دانشجو گفت: فعلا دیوار دولت از همه دیوارها كوتاه تر است و هر كس به هر مناسبتی از گوجه فرنگی تا انرژی هسته ای نقدش را نسبت به دولت روا می دارد البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می كند زیرا ما بدون نقد نمی توانیم پیشرفت كنیم.

 

rohanii51

به گزارش شرق پرس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی ریاست جمهوری حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی روز یکشنبه در همایش بزرگداشت روز دانشجو اظهارداشت: دولت در همان راهی که اعلام کرده است قرار داشته و آن را ادامه خواهد داد اما برای رسیدن به پیروزی و اهداف مشترک دولت، دانشگاه و جامعه، نیاز به همراهی و همفکری دارد .

 

 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه باید برای طی مسیر دست به دست یکدیگر بدهیم و نقد را بپذیریم خطاب به دانشجویان گفت: اگر تشخیص دادیم راه دولت درست است باید از آن حمایت کنیم و بدانیم بدون نقد و حمایت نخواهیم توانست به هدف نهایی دست یابیم .

 

رییس جمهوری که سخنانش با تشویق دانشجویان در سالن همایش های رازی دانشگاه علوم پزشکی ایران همراه بود، ادامه داد: عهد ما با شما شکستنی نیست ما امروز در راهی هستیم که باید همه برای حل معضلات داخلی و خارجی به یکدیگر کمک کنیم و اگر مسایلی در داخل کشورداریم برای حل انها پیشقدم شویم.

 

دکتر روحانی با اشاره به اعلام نظر اساتید دانشگاه در خصوص مشکلات اقتصادی کشور نظیر تورم و رکود گفت: از همه این اساتید تشکر می کنم و دلم می خواهد دانشگاه بیش از آنچه تا امروز فعال بوده برای حل مشکلات کشور فعال باشد، نقد دلسوزانه داشته باشد و راه حل ارائه کند.

 

رییس شورای عالی اقتصاد با اشاره به موفقیت های دولت در کنترل نرخ تورم خاطر نشان ساخت: این مهم جز با همت کارشناسان، کمک و اعتماد مردم که بزرگترین سرمایه دولت است محقق نمی شد و دولت اعتماد شما جوانان و دانشجویان را می خواهد زیرا برمبنای این اعتماد است که وقتی قول کاهش نرخ تورم را می دهد انتظارات شکل می گیرد. رییس جمهوری با اشاره به سخنان نمایندگان تشکل های دانشجویی در حوزه های مختلف گفت: از وزرای مربوطه خواهم خواست تا کل نقدها و مطالبات را بررسی کنند و نتیجه را به رییس جمهوری گزارش دهند تا هر چه شدنی است را انجام دهیم.

 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش به جایگاه متفاوت ایران در افکار عمومی دنیا و در میان سیاستمداران قبل و بعد از دولت یازدهم اشاره کرد و گفت: مردم سراسر جهان امروز به فضا و امنیت ایران اعتماد دارند و شاهد آن هتل هایی است که تا تابستان سال ۹۴ برای حضور گردشگران خارجی رزرو شده است. امروز صدها و هزاران شرکت مشتاقانه در انتظار شرایطی هستند که بتوانند وارد ایران شوند و نیاز کشور را از نظر سرمایه گذاری تامین کنند.

 

رییس شورای عالی امنیت ملی ادامه داد: در چنین شرایطی اقلیتی هستد که از این وضعیت خوشحال نیستند اما آنها هم باید از منافع زودگذرشان عبور کنند. سیاست خارجی ما به نفع مردم و کشور و ثبات است امروز کسانی که مسئولیت سیاست خارجی کشور را بر عهده دارند از رییس جمهور، وزیر امور خارجه و کارشناسان، افرادی انقلابی، هوشیار و چهره هایی هستند که سوابقشان به روزهای نخست انقلاب باز می گردد.

 

رییس جمهوری در حالی که سخنانش با تشویق مداوم دانشجویان همراه بود، تصریح کرد: به یک عده تازه به دوران رسیده که البته ما به انها هم احترام می گذاریم می گویم که نمی خواهد نسبت به آینده و ارزش های انقلاب و اسلام دل نگران باشند، همه باید در ارزشها اجماع نظر پیدا کنیم .

 

دکتر روحانی خاطر نشان کرد: امروز دنیا باور دارد که مذاکرات ما مذاکرات جدی، منطقی و رو به جلو است. دنیا قبول دارد جمهوری اسلامی ایران مسلح به منطق و عقلانیت است، همه قبول دارند جمهوری اسلامی ایران ضد خشونت و افراطی گری است و اگر اینگونه نبود رای قاطع به پیشنهاد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر جهان عاری از خشونت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد داده نمی شد.

 

رییس جمهوری در بخش دیگری از سخنانش با اشاره به اینکه اتفاق بزرگی در انقلاب اسلامی رخ داد که هیچ کس نمی تواند آن را انکار کند، گفت: امروز حاکمیت ملی یک ارزش بزرگ انقلابی است و مردم سالاری یک اصل بزرگ و حقوق اساسی است. امروز در کشور ما صندوق رای مبنای مشروعیت سیاسی و حقوقی است و ما نمی توانیم این حقوق اساسی را کنار بگذاریم باید از این دستاوردها حفاظت و صیانت کنیم.

 

دکتر روحانی با بیان اینکه در دنیای امروز نمی توان به افکار عمومی و قضاوت مردم بی اعتنا بود، گفت: اگر می خواستیم وزیری را برای دانشگاه تعیین کنیم و در این ارتباط نمی خواستیم به نظر دانشگاه وقعی بگذاریم می توانستیم کسی را برگزینیم و با صاحبان نفوذ سر و سری داشته باشیم و از مجلس رای اعتماد بگیریم تا او بر مسند قدرت بنشیند اما مبنای این دولت این چنین نیست.

 

رییس جمهوری با اشاره به اینکه مبنای ما از روز اول این بود که در همه امور تخصصی با صاحبان آن امر در مشورت باشیم، گفت: خوشحالم که در این رفت و آمدها به مجلس برای جلب رای اعتماد، نظر سنجی در دانشگاه ها صورت گرفت و آن نظر سنجی تایید کرد که راه دولت یازدهم در دانشگاهها مورد تایید اساتید و دانشجویان است. دولت نسبت به دانشگاهها خط و راهی داشته که یکی است و از آن راه باز گشت نخواهد کرد.

 

رییس شورای عالی انقلاب فرهنگی تاکید کرد: وزیر علوم جدید ادامه دهنده راه و مسیر عزیزان پیشین در دولت یازدهم است همان راهی که بنا بود دکتر میلی منفرد طی کند و نگذاشتند، بنا بود دکتر توفیقی ادامه دهد نگذاشتند، ادامه راه برای دکتر فرجی دانا ممکن نشد، اما همان راه را دکتر نجفی ادامه داد و همان راه را قرار بود نیلی احمد آبادی و دکتر احمدی دانش آشتیانی ادامه دهند و امروز نیز دکتر فرهادی همان راه را ادامه خواهد داد.

 

دکتر روحانی در بخش دیگری از سخنانش با بیان اینکه امروز در شرایط خاصی قرار داریم، گفت: در این شرایط دانشجو باید پیشتاز باشد، دانشجو باید منتقد، دیده بان و ناظر باشد و اگر نگذاشتند جایی انتقاد کند لااقل نسبت به دولت انتقاد کند .

 

رییس جمهوری گفت: فعلا دیوار دولت از همه دیوارها کوتاه تر است و هر کس به هر مناسبتی از گوجه فرنگی تا انرژی هسته ای نقدش را نسبت به دولت روا می دارد البته دولت به انتقاد دلسوزانه و شرافتمندانه افتخار می کند زیرا ما بدون نقد نمی توانیم پیشرفت کنیم.

 

دکتر روحانی ادامه داد: انتقاد و پژوهش دو روی یک سکه هستند و ما برای پیشرفت هم پرسشگری و هم نقد و هم پژوهش نیاز داریم.

 

رییس جمهوری گفت: وظیفه دانشجو تنها عالم و فرهیخته و نخبه شدن نیست، دانشجو به دانشگاه نمی آید که از لحاظ علم و دانش پله های پیشرفت را طی کند بلکه باید از لحاظ فرهنگی احساس مسئوولیت، مشارکت اجتماعی و نقادی قدرت نیز پیشرفت داشته باشد زیرا دانشجو در پی حکم رانی و تصرف میز قدرت نیست.

 

دکتر روحانی با بیان اینکه قدرت حاکمیت و دولت و همه صاحبان قدرت در جامعه باید به نقد افتخار کنند، افزود: ما بالاتر از پیامبر(ص) کسی را نداریم و او در میان اصحاب و یارانش اظهار نظر را آزاد گذاشته بود و مولای ما علی (ع) نیز در دوران حکومتش از نقد نقادان استفاده می کرد. دولت نیز به سهم خودش بر همین منوال از نقد استقبال می کند و از دانشجو می خواهد که علاوه بر مسئله دانش پژوهی نسبت به مسایل جامعه احساس مسئوولیت کند.

 

رییس جمهوری با بیان اینکه دانشگاه ها می توانند در حکومت و اداره کشور تاثیر گذار باشند، پرسید مگر می شود دانشجو در دانشگاه فقط درس بخواند و به گذراندن واحدها فکر کند؟ مگر می شود دانشجو نسبت به مسایل مهم جامعه اش نظیر وضع آب ،محیط زیست، انرژی، فرهنگ و آسیب های اجتماعی بی تفاوت باشد؟ مگر می شود دانشجو نسبت به سرنوشت خود، خانواده، جامعه و کشور و منطقه اش حساس نباشد.

 

دکتر روحانی گفت: اساسا دانشگاه و دانشجو دنبال کار حزبی نیست و دانشگاه خانه احزاب نیست اما باید دانشجو بفهمد در جامعه چه می گذرد و باید صاحب نظر و دارای انجمن های علمی فرهنگی باشد و نسبت به مسایل داخلی و خارجی اظهار نظر و نقد کند.

 

رییس جمهوری در ابتدا این مراسم با تبریک روز دانشجو به همه دانشجویان اساتید و فرهیختگان سراسر کشور ۱۶ آذر را سرآغاز و نقطه عطفی در جنبش دانشجویی دانست و گفت: جنبش دانشجویی حرکتی به هم پیوسته است حرکتی هم برای استقلال خواهی و استعمار ستیزی و هم برای آزادی و مبارزه با استبداد . جنبشی است برای وطن خواهی و مبارزه با انواع ظلم ها.

 

دکتر روحانی با تاکید بر اینکه امروز کسی نیست که جنبش دانشجویی را باور نداشته باشد و آن را منکر شود ، گفت:جنبش دانشجویی فراتر از خط و جناح سیاسی است و اگر چه برخی می خواهند جنبش دانشجویی را به فضای خاصی منحصر کنند اما این جنبش یک حرکت مستمر است که وجود داشته و خواهد داشت.

 

رییس جمهوری به حضور و پیشتازی جنبش دانشجویی در نهضت اسلامی، انقلاب و دفاع مقدس اشاره کرد و گفت: همان زمانی که بزرگانی از روحانیت به خاطر مبارزات انقلابی به زندان رفتند بزرگانی از دانشگاه نیز مانند بازرگان به زندان رفتند همان دورانی که در حوزه های علمیه مساجد و منابر سخنان انقلابی و حرکت انقلابی توسط بزرگان روحانیت به رهبری امام (ره) ادامه داشت در دانشگاه هم امثال طالقانی ها، شریعتی ها ،مطهری ها ، بهشتی ها و مفتح ها به صحنه آمدند و در برابر استبداد و حامیان خارجی انها و استعمار و مزدوران داخلی آنها ایستادگی و مقاومت کردند.

 

دکتر روحانی ادامه داد: در دفاع مقدس نیز دانشجویان و اساتید به جبهه آمدند و بسیاری از آنها شهید شدند و یا به مقام جانبازی، آزادگی و ایثارگری رسیدند و امروز که برگشته اند نیز باری از مسئوولیت اداره جامعه را بر عهده دارند.

 

پیش از سخنان رییس جمهوری، دکتر اسماعیلی رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران با اعلام قدردانی جامعه پزشکی از دولت به خاطر اولویت دادن به بخش سلامت، به رویداد ۱۶ اذر اشاره کرد و گفت: فریاد آرمان خواهی و نقد دانشجویان هنوز هم در فضای دانشگاهها طنین انداز است و جامعه دانشجویی همچنان آگاهانه در مسیر استقلال طلبی، استکبار ستیزی و عدالت خواهی گام بر می دارد.

 

نمایندگان تشکل های پزشکی، تشکل های اجتماعی و خیریه، انجمن های علمی دانشجویان، نشریات فعال دانشجویی، شوراهای صنفی، برگزیده المپیاد ورزشی دانشجویان، جهاد دانشگاهی، کانون های قرآن و عترت، بسیج دانشجویی و تشکل های گفتمان اصلاح طلبی نیز در این همایش ، هر یک به طرح دیدگاهها خود پرداختند.