نخستین دوره آموزشی تعمیر و عیب یابی لامپهای کم مصرف برای اولین بار در استان مازندران توسط مرکز فنی و حرفه ای گلوگاه در حال برگزاری می باشد.

برای نخستین بار دوره آموزشی تعمیر و عیب یابی لامپ های کم مصرف در مرکز آموزش فنی و حرفه ای گلوگاه در حال برگزاری است.

به گزارش شرق پرس به نقل از روابط عمومی مرکز آموزش فنی و حرفه ای شهدای خورشیدکلای گلوگاه نخستین دوره آموزشی تعمیر و عیب یابی لامپهای کم مصرف برای اولین بار در استان مازندران توسط مرکز فنی و حرفه ای گلوگاه در حال برگزاری می باشد.

در این دوره آموزشی که در کارگاه الکترونیک این مرکز برگزاری می گردد کارآموزان به مواردی چون تشخیص وتعمیر لامپ های کم مصرف آشنا خواهند شد.

سرپرست مرکز فنی و حرفه ای گلوگاه گفت: این دوره از ابتدای آذر ماه آغاز شده است و در زمان ثبت نام با استقبال بسیار خوب فارغ التحصیلان دانشگاهی مواجه شد بر اساس اولویت ۲۰ نفر پذیرش شدند.

رامین کیانی اظهار داشت : استاندارد آموزشی این دوره  ۹۴ ساعت می باشد و تا آذر ماه سال جاری ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد : در پایان این دوره کارآموزان قادر خواهند بود از عیب یابی و تعمیر لامپ های کم مصرف که از دید مردم سوخته اند برآیند.

وی نیاز به فضای فیزیکی بسیار کوچک و کسب در آمد قابل قبول را از محاسن فرا گیری این دوره جدید و منطبق بر بازار کار برشمرد.

مهندس میلاد گودرزی مربی کارگاه الکترونیک این مرکز در خصوص این دوره آموزشی گفت : لامپ های کم مصرف بر خلاف لامپ های رشته ای قابل تعمیر می باشند. البته تمامی آنها قابل تعمیر نیستند و بلکه تعدادی از لامپ های خراب شده قابل تعمیر هستند.

وی اظهار داشت : همانطور که اشاره شد، در خیلی از موارد، کاربرهای غیر صحیح لامپ کم مصرف باعث سوختن آن می شود. در این حالت، بالاست لامپ کم مصرف بیشتر خواهد سوخت زیرا رطوبت و گرما روی بالاست تاثیر زیادی خواهد گذاشت.

مربی کارگاه الکترونیک مرکز گلوگاه تصریح کرد : در کل برای تعمیر بالاست ابتدا باید قطعات را چک نمود و بعد تصمیم گیری نمود ولی اصولا ترانزیستور ها و مقاومت های بیس و امیتر در بالاست ها آسیب می بینند چون ترانزیستور ها اغلب در صورت اضافه جریان می سوزند که باعث از بین رفتن مقاومت های امیتر و بیس خواهند شد.

مهندس گودرزی افزود : در موارد خاص، چوک و خازن های سرامیکی آسیب می بینند مگر اینکه جنس آنها مرغوب نباشد یا گرمای داخل پلاستیک شل خیلی زیاد شده باشد. همچنین در موارد بسیار نادر، دیاک و خازن الکترولیت صدمه می بینند.

وی در پایان گفت : دیودهای یکسو ساز ورودی هم در مواقع اضافه جریان خواهند سوخت. به همین علت در برخی موارد باید تقریبا تمامی قطعات یک بالاست تعویض شود.