استان مازندران با دارا بودن قابلیتهای فراوان در اجرای طرحهای زیربنایی و بیش از ۲ هزار طرح عمرانی درحال اجرا به پشتوانه نیروی کار پرتلاش و ماهر، همواره از مناطق فعال در بخش کارگری است بطوریکه بیش از ۳۰۰ تشکل کارگری دراین استان فعالیت دارند.     به گزارش شرق پرس, اهمیت نقش کارگر […]

 

کارگران مازندران حمایت

استان مازندران با دارا بودن قابلیتهای فراوان در اجرای طرحهای زیربنایی و بیش از ۲ هزار طرح عمرانی درحال اجرا به پشتوانه نیروی کار پرتلاش و ماهر، همواره از مناطق فعال در بخش کارگری است بطوریکه بیش از ۳۰۰ تشکل کارگری دراین استان فعالیت دارند.

 

 

به گزارش شرق پرس, اهمیت نقش کارگر در روند توسعه کشورها به گونه‏ای است که یک روز را در تقویم جهانی به خوداختصاص داده است. کارگر ایرانی هم در جبهه جهاد اقتصادی، همواره پیشگام بوده تا چرخ توسعه ایران از حرکت باز نماند.

اما کارگران مازندران با مشکلاتی هم دست و پنجه نرم می کنند که توجه به آن می تواند انگیزه مضاعفی برای این قشر به دنبال داشته باشد که در دستیابی به اهداف توسعه استان نیز نقش غیرقابل انکاری خواهد داشت.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران دراین باره با بیان اینکه مدتهاست که فقط در روز کارگر از معیشت کارگران سخن می گویند گفت: نداشتن امنیت شغلی و مشخص نبودن قراردادهای کاری در شرکت های پیمانکاری از مهمترین مشکلات جامعه کارگری است و بیکاری افرادی که با ۱۵ سال سابقه ، کار خود را از دست می دهند از مسائل و دغدغه های این قشر است.

نصرالله دریابیگی به مشکلات بخش کارگری اشاره کرد و افزود: قراردادهای موقت از جمله مشکلات کارگران است تا جاییکه  بیش از ۹۰ درصد کارگران در استان امنیت شغلی ندارند.

وی درباره هدفمندی یارانه ها گفت: پس ازاجرای این قانون، وضع کارگران واحدهای تولیدی و کارگری در مرحله نخست بدتر شد و امیدواریم در مرحله بعدی به نیازها و مشکلات توجه اساسی شود.

دبیر اجرایی خانه کارگر مازندران با بیان اینکه در مرحله نخست هدفمندی یارانه ها، خط تولید برخی کارخانجات ازکار افتاد، گفت:با تعطیلی کارخانه ها بسیاری از کارگران اخراج شدند و در این راستا استان مازندران آمار بالایی داشت.

رئیس نظام کاردانی ساختمان مازندران هم گفت: دربخش ساختمانی هم با آنکه چند سالی از آغاز طرح بیمه کارگران ساختمانی می گذرد، اما هنوز ۴۰ هزار کارگر این بخش در مازندران بیمه نیستند و شمار زیادی ازاین افراد منتظر تعیین تکلیف خود دراین باره هستند.

جعفری با بیان اینکه مازندران ۶۵ هزار کارگر ساختمانی دارد که به گفته مسئولان تاکنون بیش از ۲۳ هزار نفر بیمه شده اند افزود: علاوه براین به دلیل ساماندهی نشدن وضعیت کارگری، کارگران استان بر سر چهار راهها و اطراف میادین شهرها سرگردان و چشم انتظار طرحی نو برای رفع مشکلات هستند.

رئیس انجمن صنفی کارگران ساختمانی مازندران هم با اعلام اینکه به دلیل درصد سود و یارانه ای که در بیمه کارگران ساختمانی وجود دارد، افراد زیادی برای دریافت کارت مهارت فنی و حرفه ای مراجعه کردند گفت: رسالت فنی و حرفه ای آموزش است و این رسالت بر جای خود محفوظ است اما اینکه با دریافت کارت مهارت بیمه شوند، مورد اعتراض است.

ساداتی اظهارداشت: کسانی غیر از کارگر از طرح بیمه مزد استفاده می کنند ودر شرایطی که کارگر اصلی پشت در بسته سازمان تامین اجتماعی مانده است و وقتی هم اعتراض می کنیم می گویند: دولت قصد دارد همه مردم را بیمه کند.

رئیس سازمان نظام مهندسی ساختمان مازندران در این زمنیه می گوید: بخش زیادی از کارگران در بخش ساختمان فعالیت دارند ولی اگر افتخار و یا خرابی در این حوزه وجود داشته باشد، نصیب مهندس می شود و هیچ جا ردپایی از کارگران زحمتکش در ۳۲ رشته مرتبط با ساختمان نیستیم.

تورج ناییج پور افزود: سازمان نظام مهندسی اقدام به بیمه مسئولیت مدنی کرده است و همه کارگران ساختمانی از نظر حوادث بیمه هستند.

وی با بیان اینکه فقط در بخش ساختمانی حدود ۷۰۰ مورد خسارتهای ساختمانی به کارگران ماهر داشتیم، گفت: در حال بررسی هستیم که در کدام بخش ها نظیر داربست، بالابر، چاهک آسانسور و پرتگاهها بیشتر دچار خسارت می شویم.

این درحالی است که اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران مهمترین دلایل حوادث کار را به همراه آمار اعلام کرده است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران گفت: ۹۲ نفر از کارگران مازندران پارسال بر اثر حوادث کار فوت کردند.

علی بابایی کارنامی افزود: سقوط ازبلندی، برق گرفتگی و اصابت اجسام سخت مهمترین دلایل بروز حوادث منجر به فوت کارگران درمازندران بوده است.

مدیرکل پزشکی قانونی استان هم با اشاره به اینکه ۹۹ درصد فوت شدگان حوادث کار ایرانی هستند  گفت : شهرستان های ساری با ۱۴فوتی (همگی مرد)، آمل با ۱۰ فوتی (همگی مرد) و بابل با ۷ فوتی (همگی مرد ) موارد مرگ بر اثر حوادث کار را داشتند. (۱ درصد افغانی) عباسی با اشاره به اینکه ۸۱ درصد از فوتی های ناشی از حوادث کار متاهل بودند افزود:

سنین ۲۱ تا ۳۰ سال با ۳۰ درصد و ۵۱ تا ۶۰ سال با ۲۴ درصد بیشترین فوتی ناشی ازحوادث کار هستند.

مدیر کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی مازندران هم با بیان اینکه حل مشکلات کارگری استان باید با همکاری همه نهادها و مسئولان استان باشد از تشکیل کارگروه رفع مشکلات کارگری استان در مازندران خبر داد و گفت: ۱۲۰ هزار کارگر بازنشسته در استان بوده که زیر ۶۰۰ هزار تومان حقوق دریافت می کنند.

بابایی با اشاره به مشکل معیشتی کارگران بازنشسته در مازندران افزود: ۵۶۰ هزار کارگر بیمه شده در استان شناسایی شدند که ساماندهی آنان و رسیدگی به دغدغه های این بخش در اولویت قرار دارد.

با توجه به گفته های مسئولان و فعالان کارگری مازندران به نظر می رسد همچنان موضوع موازی کاری، نبود برنامه عملی و هماهنگی و منسجم، شعارزدگی در طرح ها، فاصله داشتن برنامه ها با واقعیتهای جامعه کارگری مازندران و مشکلات اعتباری از مهمترین دلایل به

سرانجام نرسیدن طرحهای مسئولان و پا برجا بودن مشکلات کارگران مازندران است.

به گزارش واحد مرکزی خبر مازندران, طرحهایی که با تغییرات پی درپی مدیریتی و برداشت های سلیقه ای و روزمرگی برخی مدیران همراه شده است تا هیچگاه پایداری اجرای طرح به اندازه پایداری مشکلات کارگران استان نباشد.

 

/انتهای خبر