بیش از ۹۰ درصد مسافران فصل های مختلف برای بهره مندی از دریا، رهسپار مازندران می شوند و نهایت تنها به دیدن دریا از پشت دیوارهای بنتی یا ساختمانهای بی قواره اکتفا می کنند.

 

saheldarya-mazanda

بیش از ۳۳۸ کیلومتر نوار ساحلی در استان مازندان وجود دارد که جز استفاده های سنتی نظیر شنا، جت اسکلی و پدالو سواری و اجرای طرح های پرمشکل دریا، بهره دیگری از آن صورت نمی گیرد و این ظرفیت عظیم اقتصادی استان همچنان مغفول مانده است.

 

 

 

به گزارش شرق پرس این درحالیست که بیش از ۹۰ درصد مسافران فصل های مختلف برای بهره مندی از دریا، رهسپار مازندران می شوند و نهایت تنها به دیدن دریا از پشت دیوارهای بنتی یا ساختمانهای بی قواره اکتفا می کنند.

 

 

دریای مازندران بیش از ۲۵۰ روز از سال آرام و به دور از روزهای طوفانی است که بیشتر این ایام به روزهای زمستان اختصاص دارد و توسعه و رونق گردشگری آبی می تواند، اقتصاد نابسامان مازندران را سامان بخشد.

 

 

دارا بودن آب و هوای معتدل در طول سواحل مازندران، لزوم برنامه ریزی برای رونق گردشگری آبی را در استان الزامی می سازد و اگر چه گردشگران در ایام زمستان تنها نمی توانند در دریا شنا کنند اما سایر فعالیت های تفریحی دریایی نظیر جت اسکی، قایق سواری و … به دلیل آرام بودن دریا قابل انجام است.

 

 

استاندار مازندران، با بیان اینکه گردشگری دریایی مغفول مانده و مورد توجه واقع نشده است گفت: معمولا کشورها از دریا استفاده چندمنظوره دارند.

 

 

ربیع فلاح جلودار با اشاره به اینکه بیش از ۱۵ شهرستان استان در کنار دریا واقع شده است، تاکید کرد: حتما باید در این حوزه برنامه ریزی شود و از پتانسیل های این بخش با انجام فعالیتهای اقتصادی بهره برداری شود.

 

 

استاندار مازندران با عنوان اینکه دریا در حوزه اشتغال و اقتصاد نقش بسزایی دارد، تصریح کرد: گردشگری دریایی می تواند در روند توسعه استان موثر باشد.

 

 

وی با اظهار اینکه طرح دریا از جمله فعالیتها در حوزه گردشگری دریایی است یادآور شد: در این طرح، فعالیتهای سنتی انجام می شود و باید طرح های مناسب در این حوزه طراحی شود.

 

 

استاندار مازندران با بیان اینکه طرح دریا در سال جدید با کیفیت بسیار مطلوب پیگیری می شود اذعان داشت: به رغم آنکه در سال جاری، اعتباری در این بخش نداشتیم حدود ۵۲ درصد کاهش غریق داشتیم و شمار غریق به زیر ۱۰۰ نفر رسیده است.

 

 

ربیع فلاح افزود: کسانیکه در دریا غرق می شوند جزو فرزندان و سرمایه های ملت هستند و باید طوری مدیریت کنیم که کاهش غریق را داشته باشیم.

 

 

استاندار مازندران در عین حال اذعان داشت: همه بخش های ساحل و دریا تحت مدیریت ما نیست و این امر از جمله دغدغه ها به شمار می رود و هنوز نتوانستیم بهره برداری کاملی در حوزه دریا داشته باشیم و در این زمینه نیاز به فرهنگسازی داریم.

 

 

وی با بیان اینکه اعتقاد دارم همه مسافران استان باید بنوعی از مواهب طبیعی در دریا بهره مند شوند، بیان داشت: اجرای طرح های مدرن و مترقی در حوزه گردشگری می تواند به رونق بخشی اقتصاد استان کمک کند.

 

 

استاندار مازندران بیان اینکه اگر زمینه استفاده مردم از دریا همانند خشکی فراهم شود تحولی در اقتصاد استان ایجاد می کند، یادآور شد: تاکنون موفق شدیم دو طرح در حوزه گردشگری دریایی تهیه و مجوز صادر کنیم و مسائل اداری این طرح ها پشت سر گذاشته شده است.

 

 

وی به نوار ساحلی استان از رامسر تا گلوگاه اشاره کرد و گفت: ایجاد اسکله های چندمنظوره توسط بخش خصوصی، توسعه فعالیتهای ورزشی دریایی می توانند تاثیر گذار باشد.

 

 

ربیع فلاح بیان داشت: همچنین باید مذاکراتی بین تورهای گردشگری ایجاد شود تا مسافران این تورها از سفرهای دریایی نیز بهره مند شوند و این امر می تواند بین کشورهای حوزه دریای خزر انجام شود.

 

 

وی ساخت اسکله های تفریحی و توریستی در نوار ساحلی را ضروری دانست و گفت: مردم باید از همه دریا استفاده کنند و اگر طرحهایی در این زمینه انجام شود، حمایت می کنیم.

علیرضا نوری-مهر