تخمین زده می‌شود که بیش از ۶۰ هزار نفر در کشور مبتلا به ایدز هستند که این افراد باید بدانند درمان اچ آی وی به صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور انجام می‌شود
شرق پرس : فاطمه شعبانی کارشناس اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل با بیان اینکه درمان اچ آی وی به صورت رایگان و محرمانه در سراسر کشور انجام می‌شود، گفت: افراد با مراجعه به سایت www.hiv-sti.ir می‌توانند نشانی نزدیکترین مرکز مشاوره بیماری رفتاری را پیدا کنند.
او از افزایش انتقال اچ آی وی از طریق رابطه جنسی محافظت نشده خبر داد و افزود: ۴۷ درصد مبتلایان پارسال از طریق رابطه جنسی پرخطر به بیماری ایدز مبتلا شدند.
شعبانی با بیان اینکه عفونت اچ‌آی‌وی یک بیماری قابل کنترل است، گفت: شعار روز جهانی ایدز ۲۰۲۰ همبستگی جهانی، مسئولیت مشترک است و نقش مهم همه ما را در پذیرش این مسئولیت اجتماعی، حتی به اندازه قدمی کوچک در برنامه‌های کنترل اچ آی وی بیش از پیش پر رنگ‌تر می‌کند.
کارشناس اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل ادامه داد: مطابق روش‌های آماری تخمین زده می‌شود که ۶۰ هزار و ۴۳۱ نفر در کشور مبتلا به اچ‌آی‌وی هستند.
او افزود: براساس نظام جامع مدیریت داده‌های الکترونیک اچ‌آی‌وی کشور، تا پایان سال ۱۳۹۸ از بین افراد مبتلا به اچ‌آی‌وی شناسایی، ثبت و گزارش شده ۲۲ هزار و ۳۳۰ نفر زنده هستند، که از این تعداد ۱۵ هزار و ۹۴۹ نفر برای دریافت خدمات به مراکز ارائه دهنده خدمت مراجعه می‌کنند و تعداد ۱۴ هزار و ۴۰۲ نفر تحت درمان قرار دارند.
شعبانی گفت: اگرچه ۸۲ درصد کل موارد را مردان و ۱۸ درصد را زنان تشکیل می‌دهند، اما الگوی راه انتقال و درصد ابتلای زنان و مردان در سال‌های اخیر تغییر کرده است به گونه‌ای که از کل موارد شناسایی و گزارش شده در پارسال، ۲۹ درصد موارد ثبت را زنان و ۷۱ درصد آن‌ها را مردان تشکیل می‌دهند.
کارشناس اچ آی وی معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی بابل افزود: ۵۰ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، درگروه سنی ۲۰ تا ۳۵ بوده اند و ۷۶ درصد از کل موارد شناخته شده در زمان تشخیص، در گروه سنی ۲۰ تا ۴۵ سال بوده اند.
او ادامه داد: افراد در معرض خطر ابتلا به اچ آی وی، مبتلایان به اچ‌آی‌وی و خانواده‌های آنها، افراد مبتلا به بیماری‌های آمیزشی، افرادی که در تماس با اشیاء تیز و برنده مشکوک قرارگرفتند می‌توانند به مراکز مشاوره بیماری‌های رفتاری در شهر خود جهت دریافت مشاوره و خدمات لازم مراجعه کنند.
شعبانی گفت: علاقمندان برای گرفتن مشاوره بیماری‌های رفتاری می‌توانند به آدرس بابل خیابان طالقانی، موزیرج، خاورداران، ارشاد ۲۶، مرکز بهداشتی درمانی شهید رستمی، طبقه دوم و یا با شماره تلفن ثابت ۳۲۰۴۲۵۷۰ -۰۱۱ شماره همراه ۰۹۳۷۸۷۶۱۲۸۰۰ ساعات اداری به صورت حضوری و تلفنی و در ساعات غیراداری به صورت تلفنی تماس بگیرند.
او با بیان اینکه اچ‌آی‌وی یک بیماری عفونی مانند سایر بیماری‎های عفونی است و درمان به هنگام و موثر آن احتمال انتقال ویروس را نزدیک به صفر می‌رساند، افزود: خانم‌های باردار و خانم‌های شیردهی که با اچ‌آی‌وی زندگی می‌کنند می‌توانند با مصرف دارو‌های ضد ویروسی خاص از انتقال اچ‌آی‌وی به نوزاد خود پیشگیری کنند./باشگاه خبرنگاران جوان