اکبرزاده با بيان اينكه مواد محلول در آب کاسنی خواص تسکین دهنده سیستم عصبی مرکزی بوده و همچنین برای سیستم روده ای- معدی مفید است گفت: گياه كاسني ضد التهاب، ضد باکتری، مقوی قلب، محافظ کبد، کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون، ضد نفخ، ملین، مسهل، ادرار آور، شیر افزا، ضد سرطان می باشد.

 

kasni-5

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: گیاه کاسنی ضد التهاب، ضد باکتری، مقوی قلب، محافظ کبد، کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون، ضد نفخ، ملین، مسهل، ادرار آور، شیر افزا، ضد سرطان می باشد.

 

 

به گزارش شرق پرس, محمد اکبرزاده در گفتگو با ایسنا، در خصوص خواص گیاه کاسنی اظهار داشت: کاسنی گیاهی است که ارتفاع آن تا حدود ۵/۱ متر می رسد این گیاه دارای گل هایی به رنگ آبی که زیبایی خاصی به گیاه می بخشد (گل ها در آفتاب باز و در شب های بارانی بسته می شوند) ریشه کاسنی قطور و محکم بوده که از نظر آن به ۱ متر می رسد.

 

 

وی ادامه داد: رنگ بیرونی ریشه قهوه ای ولی داخل آن سفید و شیرابه ای سفید رنگ دارد این گیاه بسته به شرایط منطقه می تواند یکساله،دوساله، یا چندساله باشد این گیاه به صورت خودرو در اکثر نواحی ایران می روید.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: ریشه و تمام قسمتهای هوایی کاسنی اثرات درمانی زیادی دارد.

 

اکبرزاده به نحوه مصرف گیاه کاسنی اشاره کرد و افزود: برگ گیاه جوان به عنوان گیاه ادویه ای مانند اسفناج پخته و برگ های قدیمی تر همانند کرفس مصرف می شود ریشه کاسنی پس از پختن با کره استفاده می شود ریشه این گیاه همچنین به صورت بو داده شده همانند چای و قهوه استفاده می شود همچنین پس از تهیه پودر و مخلوط در آب مصرف می شود.

 

وی ادامه داد: کاسنی جز گیاهان مورد تأیید سازمان دارو و غذای آمریکا است.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری به ترکیبات مهم گیاه کاسنی اشاره کرد و افزود: گل های کاسنی حاوی ماده ای به نام شیکورین می باشد ریشه آن حاوی ۸ درصد اینولین، در اندام های گیاه ترکیبات تانن ها، فلاونوئید، گلیکوزید، کربوهیدرات، لاکتوسین، اسید شیکوریک، گلوکزیدها، اسید تارتاریک، استرول های اشباع نشده، تری ترپن ها می باشد اسانس های مختلف، چربی های اشباع نشده، اینولین می باشد.

 

اکبرزاده با بیان اینکه مواد محلول در آب کاسنی خواص تسکین دهنده سیستم عصبی مرکزی بوده و همچنین برای سیستم روده ای- معدی مفید است گفت: گیاه کاسنی ضد التهاب، ضد باکتری، مقوی قلب، محافظ کبد، کاهنده کلسترول خون، کاهنده قند خون، ضد نفخ، ملین، مسهل، ادرار آور، شیر افزا، ضد سرطان می باشد.

 

وی ادامه داد: تحقیقات نشان داده اینولین و ترکیبات وابسته موجود در ریشه کاسنی می تواند از یبوست جلوگیری کند از دیگر اثرات مهم کاسنی ضد اسهال و اشتها آور بودن آن را نام برد.

 

عضوهیات علمی دانشگاه علوم‌کشاورزی و منابع طبیعی ساری گفت: افرادی که سنگ کلیه دارند باید با مشورت پزشک از کاسنی استفاده کنند.