همه این زنان با هزار امید محصولات لبنی و سبزیهایی را که با دست رنج خود درست کرده اند را برای فروش به کنار بازار می آورند ولی با برخورد مامورانی روبرو می شوند که می گویند باید محصولات خود را جمع کنند.

 

 

به گزارش شرق پرس, وقتی وارد بازار شریف العلمای ساری می شوی در آن فعالیتها و رفت و آمد مردم، جریان زندگی را نوید می دهد، بازاری که در آن تمام محصولاتش زندگی و سلامتی مردم را رقم می زند و معاش شبانه روزخانواده ها را تشکیل می دهد، سبزیها، میوه ها مرغ و ماهی. خلاصه هر آنچه که بخواهی  در آن می یابی.

 

 

اما در کنار همین بازار بانوان و مادرانی نجیب از جنس سخت تلاش نشسته اند که سفره های زندگیشان خالی از همین محصولاتی است که در بازار به فروش می رسد، انسانهایی از جنس گذشت و ایثار مادرانه، سالها است که به خود سختی داده اند تا نبود سایه پرتلاش مرد زندگیشان را بر دوش ضعیف و ظریف زنانه خود بر کشند ولی فرزندان خود را گرسنه و ناراحت نبینند.

 

 

مادرانی که بجای آشپزخانه در گوشه خیابان، غذای زندگی طبخ می کنند و بجای حضور در خانه و مزین کردن سفره عید با محصولات خود گوشه خیابان و فرش پیاده رو را رنگین  می کنند تا کانون خانواده را با دست رنج خود گرم کنند و لقمه ای آبرو را بر سفره عید بیاورند.

 

 

bazar roz sari1

 

وقتی که همه این زنان با هزار امید محصولات لبنی و سبزیهایی را که با دست رنج خود درست کرده اند را برای فروش به کنار بازار می اورند با برخورد مامورانی روبرو می شوند که باید محصولات خود را جمع کنند.

 

 

سینه های پرغصه زنان دستفروش

وقتی به کنار آنها می رویم سینه هر کدام پر از غصه  های پردرد زندگیشان و دلشان از بی مهریهای همسرانشان شکسته اما به خاطر فرزندانشان دست از تلاش بر نداشته اند.

 

 

به کنارشان می رویم و وقتی می فهمند که خبرنگاری به دنبال بررسی مشکلات آنها است همه هجوم می آورند .

 

 

یک به یک پای مشکلات آنها می نشینیم، ” فریده خدادادی” از روستای تیرکلا واقع در حاشیه جاده جویبار آمده می گوید:۱۱ سال است که همسرم فوت کرده است و ۳ فرزند دارم که باید خرجی خانه ام را در بیاورم.

 

 

فریده می گوید: همه حق دارند؛ هم من، هم شهردار و همه مغازه داران که با بودن ما مخالفند، اگر شهرداری جایی را برای ما در نظر بگیرد ما حاضریم عوارض پرداخت کنیم، ولی از این وضعیت که هر روز ماموران شهرداری بار ما را جمع می کنند و مجبور می شویم بسیاری از روزها دست خالی بر گردیم خانه نجات می یابیم.

 

 

زهرا آقاجانی که از روستای افراگل آمده، می گوید: سه سال است از خانه ام بیرون آمدم، به خاطر اینکه شوهرم سه همسر داشته و نمی توانست خرجی زنانش را بدهد و من از خانه آمدم، به خاطر این که خرجی خودم و فرزندانم را در بیاورم.

 

 

وی گفت: در راستای افزایش و گرایش به دستفروشی و جود این قشر در تمام خیابانها به چشم می خورد.

 

 

bazar roz sari2

 

زارع تاکید کرد: برای رفع مشکل دستفروشان به دنبال زمینی برای استقرارآنها هستیم با اطلاع رسانیهای انجام شده در سطح شهر مبنی بر مشارکت بخش خصوصی برای واگذاری زمین اما به دلیل وضعیت نامناسب ساخت و قدیمی بودن ساختار منطقه بازار امیر مازندرانی هنوز نتوانسته ایم زمین مناسب را خریداری کنیم.

 

 

وی ابراز داشت: در مناطقی که با استقبال عمومی مردم روبرو است و منطقه مناسبی برای کسب باشد به دنبال زمین هستیم تا یک بازارچه موقت یا دائمی برای ساماندهی دستفروشان داشته باشیم.

 

 

مدیرعامل سازمان میادین میوه و تره بار ساری با بیان این که زمینهای پیشنهادی باید کارشناسی و زمین مناسب انتخاب شود افزود: بازارچه ای که تشکیل می شود باید پاسخگوی مردم و برای دستفروشان راضی کننده باشد.

 

 

تشکیل بازارچه دستفروشان

وی دیدگاه شهردار ساری را برای حل این مشکل مثبت برشمرد و تصریح کرد: اقدامات خوبی از قبیل تشکیل بازارچه برای دستفروشان انجام شد.

 

 

وی در پایان گفت:با توجه به مراجعات برای فروش زمین و احداث بازارچه برای این دستفروشان استعلامهای لازم باید گرفته شود و پس از آن زمین خریداری و دستفروشان مستقر خواهند شد.

 

 

در ادامه گزارش به سراغ رئیس پلیس راهور استان می رویم تا برنامه این دستگاه را برای ساماندهی ترافیک بازار شریف العلم جویا شویم. سرهنگ داود قاسمیان در این خصوص اظهار داشت: در سال ۹۳ طرح انضباط ترافیکی در محدوده بازار شریف العلما برای جلوگیری از ترافیک و تجمع خودروها انجام شد.

 

 

ئیس پلیس راهور مازندران تصریح کرد: با همکاری شهرداری نیروی پلیس راهور و مامور شهرداری به منظور جلوگیری از ازدحام و کنترل تردد در معابر پیاده و خیابان انضباط ترافیکی به خوبی اجرا می شود.

 

 

وی گفت: به دلیل نزدیک شدن به روزهای پایانی سال و مراجعات مردم به بازار برای خرید مایحتاج ایام نوروز با حجم ترافیکی بالا در این محدوده روبرو هستیم که به دلیل بافت قدیمی و فرسوده این مسیر نمی توان اقدامات قابل توجهی را انجام دهیم.

 

 

سرهنگ قاسمیان با اشاره به تولید روز افزون و ورود خودرو به ناوگان حمل و نقل  ظرفیت خیابانها ومحلات با ورود ماشینها سازگار نیست.

 

 

وی گفت:دستور پیگیری و بازدید مجدد از این محدوده را در دستور کار قرار خواهم داد و برنامه ورود و خروج ماشینها و همچنین تخلیه بار در این محدوده نیزبررسی می شود.

لیلا ناطقی-مهر